وضعیت فاضلاب اهواز در شان مردم این شهر نیست


وضعیت فاضلاب اهواز در شان مردم این شهر نیست

اهواز – ایرنا- سرپرست سابق شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به اینکه وضعیت فاضلاب اهواز در شان مردم این شهر نیست گفت: بیش از 65 کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز ریزش کرده و یا در آستانه ریزش قرار دارد.

به گزارش ایرنا صادق حقیقی پور روز شنبه درآیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در سالن همایش گیت بوستان اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد از لوله‌های به کار رفته در شبکه فاضلاب اهواز از نوع آزبست بتنی بدون پوشش داخلی است که برای محیط خورنده فاضلاب مناسب نیستند.

وی ادامه داد: در طرح جامع فاضلاب اهواز ۶۳ ایستگاه پمپاژ پیش بینی شده اما درحال حاضر ۱۷۰ ایستگاه پمپاژ وجود دارد، هیچ شهری مانند اهواز مشکلات حوزه فاضلاب را ندارد در اهواز نقاطی در مرکز شهر وجود دارد که رفتارهای حاشیه نشینی مانند انشعاب‌های غیرمجاز آب دارند.

حقیقی پور ادامه داد: در کلانشهر اصفهان تنها ۴۰۰ انشعاب غیرمجاز وجود دارد درحالی که این رقم در اهواز چهار هزار و ۲۰۰مورد است، یکی دیگر از مشکلات حوزه فاضلاب اهواز سرازیر شدن فاضلاب به رودخانه کارون از ۲۴ نقطه است که سبب هجمه های بسیار به شرکت آبفا می شود.

وی ادامه داد: تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز ظرفیت تصفیه ۱۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز را دارد اما درحال حاضر تنها ۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز تصفیه می شود.

سرپرست سابق شرکت آبفای اهواز یادآور شد: اعتبار نامه فاینانس تصفیه خانه غرب اهواز ماه گذشته باز شده و پس از طی مراحل قانونی یک تصفیه خانه نیز در غرب اهواز راه اندازی می شود، در صورت تکمیل این پروژه و وارد مدار شدن کامل تصفیه خانه شرق اهواز حجم فاضلاب وارد شده به رودخانه کارون کاهش چشمگیری می یابد.

وی ادامه داد: در کنار فرسوده بودن شبکه آب و فاضلاب، بخشی از مشکلات افت فشار آب و پس زدگی های فاضلاب به متناسب نبودن جمعیت با ظرفیت شبکه باز می گردد شهرداری نباید بدون استعلام از شرکت آبفا اقدام به اعطای مجوز برای ساخت و ساز کند.

حقیقی پور تصریح کرد: تصفیه خانه شماره ۲ آب اهواز طبق گفته کارشناسان ۱۰ سال پیش باید از مدار خارج می شد اما از آن زمان تاکنون حتی بازسازی هم نشده است و تنها به تازگی ۲ دستگاه دیزل ژنراتور در آن نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع فاضلاب اهواز قدیمی است و باید به روز شود افزود: مطابق استانداردها به میزان ۷۰ درصد مصرف آب در هر شهر باید آب در مخازن ذخیره شود، مصرف روزانه آب در اهواز ۶۵۰ هزار متر مکعب در شبانه روز است درحالی که گنجایش مخازن کمتر از ۲۰۰ هزار مترمکعب است.

عدم توسعه متوازن مشکل شهر اهواز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز یکی از دلایل بروز مشکل در حوزه آب و فاضلاب اهواز را توسعه نامتوازن دانست و گفت: از سوی دیگر خطوط فاضلاب و آب در این شهر قدمتی حدود ۶۰ سال دارند.

بهنام مریدی ادامه داد: امیدواریم در یک دوره ۲ ساله بتوانیم مشکل پس زدگی فاضلاب را در اهواز حل کنیم و آب با کیفیت به شهروندان تحویل دهیم، مساله دیگر سرازیر شدن فاضلاب در رودخانه کارون است که باید در این خصوص چاره ای اندیشید.

مشکل اساسی اهواز بحث فاضلاب

مدیرعامل پیشین شرکت آبفای اهواز نیز در این آیین با اشاره به اینکه طرح جامع آب و فاضلاب از طرح جامع شهری اهواز جدا است گفت: وزارت نفت ۵۶۰ میلیارد ریال برای احداث شبکه فاضلاب مناطق کم برخوردار اختصاص داد و در این راستا ۲۳ پروژه در قالب این اعتبارات برای شهرستان اهواز تعریف شد.

فردوس کریمی بیان کرد: این ۲۳ پروژه شامل ۱۲۸ کیلومتر شبکه فاضلاب بود که تا کنون بیش از ۹۰ کیلومتر آن تعویض شده اما تنها ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار محقق شده است.

به گفته وی در بخش آب نیز دولت در سال ۹۶ بیش از ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب کرد اما از این میزان تنها ۱۶۲ میلیارد ریال تخصیص پیدا کرد که ما توانستیم ۱۲۵ کیلومتر شبکه آب را در اهواز بازسازی، نوسازی و یا تعویض کنیم.

کریمی با اشاره به اینکه مشکل اساسی اهواز بحث فاضلاب است افزود: برای اصلاح و توسعه فاضلاب نیز ۶۰۰ میلیارد ریال از سوی دولت مصوب شد که تاکنون ۱۳۰ میلیارد ریال آن محقق شده است. حدود ۹۰ پروژه در حوزه آب و فاضلاب اهواز اجرایی شد بخشی از این پروژه‌ها، طرح‌های کوتاه مدت یا میان مدتی بودند که در راستای طرح جامع آبفا اهواز اجرایی شدند.

در این آیین از فردوس کریمی مدیرعامل پیشین شرکت آب و فاضلاب و صادق حقیقی پور سرپرست این شرکت تقدیر و بهنام مریدی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت آبفای اهواز معرفی شد.

۹۸۸۷/۶۰۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی