کشمیری‎ها در مظلومیت مضاعف به سر می‎برند


کشمیری‎ها در مظلومیت مضاعف به سر می‎برند

گروه سیاست و اقتصاد ــ مسئول امور بین‎المللی مجلس وحدت مسلمین پاکستان بیان کرد: کشمیری‎ها امروز در سخت‎ترین شرایط و مظلومیت مضاعف به سر می‎برند.

کشمیری‎ها در مظلومیت مضاعف به سر می‎برندبه گزارش ایکنا از قم، حجت‏‌الاسلام والمسلمین سید شفقت حسین شیرازی، مسئول امور بین‎المللی مجلس وحدت مسلمین پاکستان، امروز 26 مردادماه در نشست بررسی تحولات شبهه قاره هند با تاکید بر مسئله کشمیر، گفت: کشمیر یک جلوه از تقسیم نابرابر هند است.
وی افزود: از دویست سال پیش که پرتغالی‌‏ها و کشورهای استعماری به این منطقه وارد شدند مناطق این کشور را محاصره و مصادره کردند ولی به مرور تمام مناطق هندوستان در اختیار انگلیس قرار گرفت.
شفقت حسین شیرازی بیان کرد: پادشاهان هندی به خصوص موگل که مسلمان بودند مقاومت سرسختانه‎ای در مقابل انگلیسی‎ها داشتند و به همین دلیل انگلیسی‎ها با مسلمانان عناد داشت.
وی گفت: در ادامه فتنه‌ای علیه اردو انجام شد زیرا زبان رسمی منطقه کشمیر و مناطق مهم هند، اردو بود و این فتنه باعث شد که زبان هندی را جایگزین اردو کنند زیرا خط اردو، بر اساس خط اسلامی بود.
مسئول امور بین‎الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان بیان کرد: از دیگر فتنه‎های انگلیسی‎ها در منطقه شبه قاره، تلاش جهت رشد وهابیت در این سرزمین بود؛ انگلیسی‎ها به دنبال محاصره همه جانبه هندوستان بودند و به همین دلیل این فتنه‎ها را انجام دادند.
وی افزود: پس از این مسایل، علما به دنبال نهضت آزادی هند بودند و افرادی چون محمدعلی جناح در کنار افرادی چون گاندی به دنبال آزادی هند بودند؛ در آن زمان هیچ تصوری در خصوص تجزیه هند نبود.
شفقت حسین شیرازی بیان کرد: پس از استقلال هند نظریاتی در خصوص جدایی هند و پاکستان مطرح شد؛ وقتی مشاهده شد که هندی‌ها اهمیت و ارزشی به مسلمانان نمی‌دهند باعث شد که فعالان این عرصه به دنبال جدا کردن این دو کشور باشند.
وی گفت: محمدعلی جناح تا آخرین روزها تلاش کرد که از جداشدن هند و پاکستان جلوگیری کند و در سال 1916 میثاقی بین دو جناح مهم پاکستانی و کنگره هند انجام شد تا حقوق مسلمانان رعایت شود ولی در ادامه اصلا به این مساله عمل نشد؛ پس از انتخابات، در عمل ثابت شد که التزامی به رعایت حقوق مسلمانان نیست و سپس محمدعلی جناح نیز به این جمع‌بندی رسید به نظریه دو ملت تن دهد.
مسئول امور بین‌الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان بیان کرد: هندوها اصرار کردند که این کشور، هند نام دارد و مذهب رسمی آن نیز هندوئیسم است و کسانی که از کشورهای دیگر به هند آمده‌اند باید این کشور را ترک کنند و یا ترک مذهب کنند و به همین دلیل همه راه‎های تعامل بین هندوها و مسلمانان بسته شد.
وی افزود: پس از سقوط خلافت عثمانی در ترکیه، یکی از هندوها که اصلا مسلمان هم نبود از خلافت سخن گفت و هدف او نیز ضعیف کردن مسلمانان بود؛ در این زمینه محمدعلی جناح و مرحوم اقبال نیز از این مساله دوری کردند؛ حتی محمدعلی جناح نیز طی نامه‎ای به گاندی نوشت که این حرکت که شما از آن حمایت می‌کنید، بازی با آتش است.
شفقت حسین شیرازی بیان کرد: در ادامه در سال 1937 انتخاباتی برگزار شد و کرسی‎های کنگره نیز به هندوها رسید و در ادامه در مناطق مسلمان نشین هیچ حمایتی از مسلمانان نمی‎شد؛ در این میان حامیان احیا و تحریک خلافت به دنبال نفوذ در مناطق مختلف هند بودند و به مناطق مختلفی نیز لشکرکشی کردند.
وی گفت: افرادی چون ابوالعلا مودودی نیز با نظریه امارت و خلافت وارد میدان شدند؛ ولی تشکیل حکومت پاکستان با حمایت مردم مسلمان انجام شد؛ در انتخابات 1676، بیش از 75 درصد مردم به حزب مسلم لیگ مسلمان و محمدعلی جناح رای دادند و به همین دلیل هند و پاکستان مجبور شدند که به این امر تن دردهند.
مسئول امور بین‎الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان بیان کرد: مردم کشمیر از همان ابتدا نیز تحت ظلم بسیاری واقع شدند و مردمی مظلوم هستند؛ 90 درصد مردم کشمیر مسلمان بودند و این منطقه نیز باید به پاکستان می رسید ولی حاکم این منطقه به هندی‎ها گروید و انگلیسی‎ها هم از این مساله حمایت کرد.
وی با اشاره به درگیری‎های کشمیر افزود: اهل منطقه کشمیر به دنبال استقلال و آزادی خود بودند؛ مساله دیگر اینکه تقسیم هند، بر اساس مذهب بود و قرار بود که به استقلال برسد ولی به دلیل اینکه این مردم مسلمان بودند، طعم استقلال واقعی را نچشیدند.
شفقت حسین شیرازی بیان کرد: یک قسمت از کشمیر توسط جنگ چینی‎ها علیه هند، به چین اضافه شد؛ مابقی کشمیر به دو قسمت کشمیر و کشمیر هند تقسیم شد.
وی گفت: امروزه آمریکا، عربستان و دیوبندی‎ها با همکاری هم، به دنبال طرح خلافت بودند؛ خوشبختانه فتنه گری مذهبی آنها در این منطقه جواب نداد؛ مردم کشمیر در این منطقه مشکل مذهبی و دینی ندارند.
مسئول امور بین‎الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان بیان کرد: مودی با حمایت عربستان به دنبال احیای همان طرح‎های قبل بود؛ او اولین کسی بود به تلاویو نزدیک شد زیرا در گذشته هندی‎ها به مسلمانان نزدیک بودند؛ مودی در گذشته موسسه متعصب هندویی را تاسیس کرد و از این جهت به صهیونیسم نزدیک است حزب آنها در بین هندی‎ها مثل صهیونیسم در بین یهودیان است.
وی افزود: حزب فعلی هند به دنبال کمرنگ کردن فرهنگ کشمیری بودند؛ یعنی حتی مدارس را در کشمیر نیز در اختیار گرفتند؛ در کشمیر، چند مدرسه بزرگ از آن اسراییل فعالیت دارند، هر طلبه‎ای که به کشمیر باز می‌گردد و یا از کشمیر به ایران می‌رود تحت شدیدترین نظارت‎ها از سوی حاکمیت کشمیر قرار می‌گیرد؛ ترس از حجاب و مبارزه علیه فرهنگ حجاب از مهمترین کارهای فرهنگی است که علیه کشمیری ها انجام می‌شود.
شفقت حسین شیرازی ادامه داد: به تازگی 600 تن از فعالان کشمیری در زندان به سر می‌برند و حتی لیدرهای فعال سیاسی توسط دولت کشمیری بازداشت شدند؛ آر اس اس وارد هند شده‌اند و حتی دستور تجاوز نیز به این افراد که در قالب ارتش وارد کشمیر شده‌اند داده شده‌است.
وی افزود: علمای شیعه همیشه از حواشی پرهیز می کردند ولی آر اس اس به دنبال تفرقه بین این دو مذهب بودند ولی برای اولین بار است که علما و فعالان شیعی در زندان هستند؛ امروزه 30 نفر از علمای شیعی که در منطقه فعال بودند دستگیر هستند.
وی با ذکر این مطلب که دشمنان به دنبال تکرار تجربه فلسطین در کشمیر هستند، گفت: مودی با پشتوانه قدرت و پول آمریکا و عربستان و اسراییل به دنبال تسلط خصمانه علیه کشمیر است؛ قانون خودمختاری هند در هندوستان پذیرفته شده ولی او این قانون را زیرپا گذشت.
شفقت حسین شیرازی بیان کرد: 7 تا 8 هزار نیرو از 70 سال پیش در کشمیر حضور دارد ولی هیچ وقت نتوانستند صدای این مردم را خاموش کنند و در این مسیر کشمیری‎ها هزاران شهید دادند و متاسفانه جنایات بسیاری از جمله تجاوز علیه این مردم انجام شده‌است.
وی گفت: با توجه به اینکه هند ارتباطات رسانه‎ای و سیاسی با قدرت‎های بزرگ دارد، مردم کشمیر را در مظلومیت مضاعف قرار داده‌است؛ اگر مساله کشمیر مثل مساله فلسطین و یمن مورد توجه قرار می‎گرفت امروز وضعیت مسلمانان بهتر از این بود.
وی در پایان بیان کرد: مساله امروز کشمیر بهترین فرصت برای استفاده از ظرفیت روابط ایران و پاکستان و نزدیکی جبهه مقاومت به یکدیگر است زیرا امروز مساله کشمیر به عنوان یک مساله حیاتی برای مسلمانان در این منطقه مطرح است.
یادآور می‌شود، در این مراسم چند تن از فعالان کشمیری نیز به ارایه بحث پرداختند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش