ورزش کردن چقدر بر خلق‌وخوی افراد موثر است؟


ورزش کردن چقدر بر خلق‌وخوی افراد موثر است؟

شواهد فزاینده‌ای مبنی بر کمک ورزش به بهبود خلق‌ و خو و معالجه علائم افسردگی وجود دارد که دلایل مشخصی برای آن وجود ندارد، هر چند به تازگی مطالعه‌ای تاثیر سیستم اندوکانابینوئید را بر آن کشف کرده است.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان بر این باورند که درک بهتری از رابطه بین ورزش، خلق و خو و سیستم اندوکانابینوئید (که مسئول حافظه کنترل حالت های روحی انسان و افسردگی است) می‌تواند منجر به ایجاد درمان‌هایی بهتر برای افسردگی شود.

مطالعه‌ای جدید به بررسی تغییرات خلقی و سطح اندوکانابینوئید در افراد مبتلا به افسردگی حاد که در شدت‌های مختلف با دوچرخه ثابت ورزش می‌کردند، پرداخته است.متخصصان پس از یک جلسه تمرین تجویز شده با شدت متوسط افزایش معنی‌داری در سطح اندوکانابینوئید و بهبود خلق و خوی افراد مشاهده کردند.

سیستم اندوکانابینوئید یک سیستم علامت‌دهی سلولی است که شامل کانابینوئیدهای خود بدن، اندوکانابینوئیدها و گیرنده‌ها است. این سیستم در سرتاسر بدن گسترش یافته و بر عملکرد سیستم ایمنی، قلبی و عروقی و عصبی تأثیر می‌گذارد.هنگامی که یک اندوکانابینوئید خاص به یک گیرنده سلولی مطابق متصل می‌شود، سیگنالی را به سلول می‌فرستد که باعث تغییر رفتار و عملکرد آن می‌شود.

متخصصان در مطالعه جدید خود نتیجه گرفتند که اثرات تقویت کننده خلق و خوی ورزش احتمالاً شامل چندین مکانیسم بیولوژیکی است که سیستم اندوکانابینوئید تنها یکی از آن‌هاست.

متخصصان امیدوارند تا بتوانند گزینه‌های جایگزین دارو برای درمان افسردگی را ایجاد کنند و در صورتی که چگونگی عملکرد ورزش بر سیستم اندوکانابینوئید به طور دقیق مشخص شود، احتمال محقق شدن این هدف بیشتر می‌شود.

افسردگی حاد یک بیماری قابل درمان و شایع است که در آن تغییرات روحی و سایر علائم روحی و جسمی حداقل به مدت دو هفته دوام می‌آورد. این بیماری بار قابل توجهی را برای جامعه به همراه دارد و می‌تواند به شدت و بیش از سایر بیماری‌های پایدار مانند آرتروز و دیابت بر عملکرد افراد تاثیر بگذارد.در این مطالعه متخصصان ۱۷ زن بالغ بین ۲۰ تا ۶۰ سال را با تشخیص فعلی افسردگی حاد بررسی کردند.

هر شرکت کننده دو جلسه تمرین ۳۰ دقیقه‌ای را روی دوچرخه ثابت انجام داد. در یک جلسه، شرکت کننده‌ها با شدت متوسط مقدماتی دوچرخه سواری کرده و در جلسه دیگر شرکت‌کننده‌ها می‌توانستند با هر شدتی که می‌خواستند به طور آزادانه ورزش کنند. همه شرکت کنندگان هر دو نوع جلسه را با حداقل فاصله یک هفته بین آن‌ها به پایان رساندند.

متخصصان قبل و بلافاصله پس از جلسات از شرکت‌کنندگان نمونه خون گرفتند. علاوه بر این، شرکت کنندگان قبل و ۱۰ دقیقه و ۳۰ دقیقه بعد از جلسه پرسشنامه‌هایی را پر کردند.

نتایج نشان داد که خلق و خوی افراد بعد از هر دو جلسه بهبود یافته است اما افزایش سطح اندوکانابینوئید تنها پس از جلسه تمرینی با شدت متوسط اعلام شده است و با جلسه آزاد چنین افزایشی رخ نداده است.یک توضیح در مورد تفاوت نتایج بین جلسات ورزشی برنامه‌ریزی شده و آزادانه این است که ورزش در سطحی که شخص دیگری تجویز کند، در کنار اثر بیولوژیکی، دارای اثرات روانی است.

نتیجه مهم دیگر این مطالعه تأثیر طولانی مدت ورزش با شدت متوسط بود. به نظر می‌رسد افزایش سطح اندوکانابینوئید با بهبود خلق تا ۳۰ دقیقه پس از جلسه ارتباط دارد.

این موضوع نشان می‌دهد که سیستم اندوکانابینوئید در افزایش اثرات بهبودیِ خلق و خوی ورزش‌های تجویز شده مؤثر است. این نتایج نشان می‌دهد که تأثیر تمرین با شدت متوسط تجویز شده بر بهبود خلق و خو بسیار سریع است و برای مدتی با سرعت نسبتاً پایدار ادامه دارد.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، با توجه به این که افراد بعد از جلسه تمرینی آزادانه نیز بدون تغییر در سطح اندوکانابینوئید بدن خود، احساس بهبود خلق و خو داشته‌اند، احتمالا عوامل متعددی در چگونگی بهبود خلق و خو به کمک ورزش نقش دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است