ریفلاکس معده را با چند ماده‌غذایی آرام کنید


ریفلاکس معده را با چند ماده‌غذایی آرام کنید

ریفلاکس اسید زمانی رخ می‌دهد که اسید به داخل مری بازمی‌گردد. بازگشت اسید به مری معمولا موجب بروز حالات ناخوشایند و بروز نشانه‌های ناراحت کننده‌ای مثل سوزش سر دل می‌شود. یکی از علل ریفلاکس اسید معده به مری، تضعیف اسفنکتر...

به گزارش بهداشت نیوز، ریفلاکس اسید زمانی رخ می‌دهد که اسید به داخل مری بازمی‌گردد. بازگشت اسید به مری معمولا موجب بروز حالات ناخوشایند و بروز نشانه‌های ناراحت کننده‌ای مثل سوزش سر دل می‌شود. یکی از علل ریفلاکس اسید معده به مری، تضعیف اسفنکتر فوقانی معده (جایی که مری به معده متصل می‌شود) است. این ساختار ممکن است بنا به دلایلی آسیب دیده و ضعیف شود. در حالت نرمال این اسفنکتر (یا شبه اسفنکتر، چون بسیاری معتقدند که کاردیا شبیه به یک اسفنکتر عمل می کند درحالی که واقعا اسفنکتر نیست) پس از ورود مواد غذایی به معده بسته است، تا مانع بازگشت اسید و مواد غذایی موجود در معده به مری نشود.

چه غذاهایی باعث کاهش اسید معده می شوند؟
علائم ریفلاکس اسید معده به مری باعث تحریک و درد می‌شود. اگر ترشح بیش از اندازه اسید معده دارید، می‌توانید غذاهای خاصی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا علائم ریفلاکس اسید را کنترل کنید. هیچ کدام از این غذاها بیماری شما را درمان نمی‌کند. این مواد غذایی تنها می‌توانند باعث کاهش درد و علایم ناشی از ریفلاکس شود. ۷ مورد از موادی طبیعی که باعث کاهش اسید معده می‌شوند در ادامه توضیح داده شده‌اند:
۱ . سبزیجات و برخی صیفی جات
سبزیجات به طور طبیعی میزان بسیاری کمی از چربی و قند دارند. خوردن این مواد غذایی طبیعی موجب کاهش اسید معده می‌شود. برخی از مناسبترین انواع سبزیجات که می توانید حتی برای فواید دیگر نیز بخورید عبارتند از:

لوبیا سبز
کلم بروکلی
مارچوبه
گل کلم
سبزیجات برگ
سیب زمینی
و خیار

۲ . زنجبیل
زنجبیل ویژگی‌های ضد التهابی طبیعی دارد. زنجبیل یک درمان طبیعی و موفق برای مقابله با سوزن سر دل و سایر مشکلات گوارشی است. برای کاهش اسید معده شما می‌توانید ریشه زنجبیل رنده شده یا ریز ریز شده را، به دستور‌العمل‌ها یا کوکی‌ها و انواع شیرینی جات اضافه کنید، تا از فواید شگفت انگیز آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید تکه های کوچک زنجبیل را در چای بریزید تا خواص آن هم باعث معطر شدن چایی شوند، هم علایم ناخوشایند گوارشی را کاهش دهد.

۳ . بلغور جو دوسر
جو دوسر یک غذای مقوی است که بیشتر در وعده صبحانه مشاهده می‌شود. جو یک دانه کامل و منبع عالی و سرشار از فیبر است. بلغور جو دوسر می‌تواند اسید معده را به خود جذب کند و در نتیجه علائم ریفلاکس را کاهش دهد. بنابراین برای کاهش اسید معده استفاده از بلغور این دانه مقوی و کامل می‌تواند موثر باشد. برخی دیگر از مواد حاوی فیبر بالا نان گندم و دانه کامل برنج است.

۴ . میوه‌ها (بجز مرکبات)
میوه‌های غیر مرکب، از جمله خربزه، موز، سیب و گلابی، به احتمال زیاد با کاهش اسید معده علایم ریفلاکس را بیشتر از سایر میوه ها تسکین می‌دهند.

۵ . گوشت‌های کم چرب و غذاهای دریایی
گوشت‌های کم چرب مانند گوشت مرغ، بوقلمون، ماهی و غذاهای دریایی، دارای چربی بسیار کمی هستند. که می‌توانند علایم ریفلاکس معده را کاهش دهند. این گوشت‌ها در فرم کباب شده، پخته شده و همراه با سس مایونز می‌توانند تاثیرات بهتری در کاهش اسید معده داشته باشند.

۶ . سفیده تخم مرغ
یکی از منابع بسیار بسیار غنی و در دسترس سفیده تخم مرغ است. این ماده با ارزش فواید بسیار زیادی دارد. اگر با مشکل اسید معده مواجه هستید هر روز مقداری از این ماده غذایی را میل کنید. دقت کنید که زرده تخم مرغ برای کسانی که مشکل معده دارند زیاد توصیه نمی شود زیرا زرده تخم مرغ حاوی مقدار زیادی چربی است و ممکن است باعث افزایش علایم مربوط به ریفلاکس اسید به مری شود.

۷ . چربی های سالم
منابع چربی های سالم عبارتند از: آووکادو، گردو، دانه کتان، روغن زیتون، روغن کنجد و روغن آفتابگردان. مصرف چربی های اشباع شده و چربی های ترانس را کاهش دهید و آنها را با این چربی های نامنظم سالم جایگزین کنید.

چه غذاهایی برای افراد مبتلا به مشکل اسید معده مضر هستند؟
اگرچه پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که برخی از غذاها برای بهبود عملکرد اسید معده مفید هستند، اما از طرف دیگر عقیده بر این است که مصرف برخی دیگر از مواد غذایی مشکلات زیادی برای معده و اسیدیته آن ایجاد می‌کنند.

به همان اندازه که باید برای کارکرد بهتر معده مواد غذایی سالم و مفید مصرف کرد، به همان اندازه هم باید از مصرف مواد غذایی مضر برای معده اجتناب کرد. برخی از مواد غذاهایی که افراد مبتلا به ریفلاکس اسیده به مری باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند، یا مصرف آن‌ها را به حداقل برسانند عبارتند از:
غذاهای پر چرب
غذاهای سرخ شده و چرب باعث می‌شود که اسفنکتر کاردیا شل شده و باعث ورود اسید به مری شود. خوردن غذاهای پرچرب باعث افزایش خطر ابتلا به علائم ریفلاکس می‌شود، بنابراین کاهش میزان چربی مصرفی روزانه می تواند به کاهش علایم کمک کند.

غذاهای زیر حاوی مقادیر بالایی از چربی هستند، برای کاهش اسید معده از مصرف آن ها اجتناب کنید:
حلقه‌های پیاز و سیب‌زمینی سرخ کرده
محصولات لبنی پر از چرب مانند کره، شیر تازه محلی، پنیر معمولی و خامه ترش
گوشت گاو، گوشت خوک و یا گوشت گوسفند که با روغن زیاد سرخ شده باشد.
برخی از دسرها یا تنقلات، مانند بستنی و چیپس سیب زمینی
سس گوجه فرنگی و سس خامه‌ای سالاد
و سایر غذاهای چرب و چرب

گوجه فرنگی و مرکبات
میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی سالم مهم هستند. اما برخی از میوه ها می توانند علائم GERD، به خصوص میوه های بسیار اسیدی را سبب شوند یا بدتر کنند. اگر ریفلاکس اسید مکرر دارید، باید مصرف خود را از غذاهای زیر کاهش دهید یا از بین ببرید:

انواع پرتقال‌ها
گریپ فروت
لیمو ترش
لیمو عمانی
آناناس
گوجه فرنگی
سس گوجه فرنگی یا غذاهائی که نیازمند استفاده از سس گوجه فرنگی هستند.

شکلات
شکلات حاوی ماده‌ای به نام است که به نام متیل گزانتین (methylxanthine) است که باعث شل شدن ماهیچه‌های صاف می‌شود. اسفنکتر کاردیا نیز از عضلات صاف ساخته شده در نتیجه مصرف شکلات برای کسانی که مشکل اسید معده و ریفلاکس دارند توصیه نمی‌شود.

سیر، پیاز و غذاهای تند
غذاهای تند و تلخ، مانند پیاز و سیر، موجب علائم سوزش سر دل در بسیاری از افراد می‌شود. برای کاهش اسید معده و علایم ناشی از ریفلاکس اسید بهتر است کمتر از این مواد میل کنید. خصوصا شکل خام آن‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

کافئین
کافئین یک عامل شناخته شده بروز ریفلاکس اسید است.

نعنا
نعنا و محصولات با طعم نعناع همچنین می‌توانند علائم ریفلاکس اسید را ایجاد کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...