حکم دادگاه راهگشای پایان بحران دولت نیجریه و شیخ زکزاکی


حکم دادگاه راهگشای پایان بحران دولت نیجریه و شیخ زکزاکی

مرتضی زارچی معتقد است حکم دادگاه می تواند راهگشای پایان دادن به بحران به وجود آمده میان دولت نیجریه و شیخ زکزاکی باشد

حکم دادگاه راهگشای پایان بحران دولت نیجریه و شیخ زکزاکی
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ؛ سفیر کشورمان در نیجریه معتقد است حکم دادگاه می تواند راهگشای پایان دادن به بحران به وجود آمده میان دولت نیجریه و شیخ زکزاکی باشد.
پانچ در پایگاه اینترنتی خود نوشت: مرتضی زارچی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجریه، در مصاحبه با این روزنامه نیجریه ای، روابط دو کشور را بسیار دوستانه توصیف کرد و گفت: ما سفارت خود را 50 سال پیش در لاگوس و حدود 20 سال پیش در ابوجا افتتاح کردیم. نیجریه هم در همان زمان سفارت خود را در تهران افتتاح کرد. در سال های اخیر ما همکاری های زیادی در بالاترین سطح داشته ایم. فکر می کنم رئیس جمهور سابق ایران و معاون وی به نیجریه سفر کرده بودند. محمد بوهاری، رئیس جمهور نیجریه، نیز در سفر خود به تهران که حدود سه سال پیش انجام شد و سفر بسیار مهمی بود، با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، دیدار خوبی داشت. من آن زمان در ابوجا نبودم اما حدود سه یا چهار ماه بعد توانستم وزیر امور خارجه و رئیس جمهور نیجریه را ملاقات کنم. رئیس جمهور نیجریه به منظور ارتقای روابط ایران و نیجریه با محمد [جواد] ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و هیئت اقتصادی بزرگ همراه وی نیز دیدار کرد. آنها در این دیدار به بررسی راه های توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور پرداختند، زیرا ایران و نیجریه توانایی های زیادی در این زمینه دارند. ما بر این باوریم که در دور دوم ریاست جمهوری محمد بوهاری، روابط اقتصادی دو کشور ارتقا خواهد یافت.
سفیر ایران در پاسخ به این پرسش که دو کشور چند توافق به امضا رسانده اند و این توافقات تا چه حد اجرایی شده اند، گفت: این نکته اهمیت زیادی دارد. ما بیش از 14 توافق نامه در زمینه های مختلف به امضا رسانده ایم که اساس توسعه روابط ما را تشکیل می دهند.
وی با بیان این که درباره این توافق نامه ها با مقامات نیجریه ای گفتگو کرده است، تاکید کرد باید تلاش شود این توافق نامه ها اجرایی شود. "ما پنج کمیسیون مشترک داریم و آماده ایم به زودی اعضای کمیسیون مشترک در نیجریه را به تهران دعوت کنیم. به اعتقاد من این فرصت مناسبی برای گفتگو در تمام زمینه های همکاری خواهد بود زیرا ما در بسیاری از زمینه ها تجارب زیادی داریم."
زارچی در پاسخ به این پرسش که آیا این توافق نامه ها به همکاری های امنیتی یا کمک به نیجریه نیز مربوط می شود، گفت: تامین امنیت از موضوعاتی است که برای دو کشور اهمیت زیادی دارد. همانگونه که می دانید جمهوری اسلامی ایران در زمینه های حساس و مهم، از سطح امنیتی بالایی برخوردار است و ما برای مقابله با بحران ها و افراد و کشورهایی که می خواستند برای کشورهای همسایه و برادر ما مانند عراق، سوریه، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه مشکلات بزرگ امنیتی ایجاد کنند، راهبردهایی اتخاذ کرده ایم و در این زمینه از تجارب خوبی برخورداریم. همه می دانند ما برای مبارزه با [تروریست های وهابی-صهیونیستی] داعش چه نقش هایی ایفا کردیم. ما می توانیم این تجارب را با مردم و دولت نیجریه به اشتراک بگذاریم. این موضوع اهمیت زیادی دارد.
این دیپلمات ایرانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت نیجریه برای جنگ با بوکوحرام از ایران درخواست کمک های تجهیزاتی یا فنی کرده است، گفت: این موضوع به دولت نیجریه بستگی دارد. همانگونه که گفتم ما برای مذاکره در این باره آمادگی داریم اما در بعضی موارد آنها نمی خواهند به طور آشکار درباره این موضوع گفتگو کنند و من هم تا زمانی که دولت های ایران و نیجریه در این زمینه مطلبی بیان نکرده اند، نمی توانم درباره آن سخن بگویم.
سفیر ایران در پاسخ به این پرسش که چگونه کشورش در برابر سال ها تحریم های اقتصادی و تجاری آمریکا تاب آورده است، این پرسش را مطرح کرد که نظر شما در این زمینه چیست؟ وی افزود: فکر می کنم بهتر است من این سؤال را از شما و دیگر افراد تحصیلکرده در نیجریه بپرسم. در این کشور شما افراد تحصیلکرده زیادی دارید که درباره ایران و ظرفیت های آن برای مقابله با برخی کشورها و دولت ها که می خواستند مردم و دولت ایران را تحت فشار قرار دهند، اطلاعات خوبی دارند. آنها تا به امروز موفق نبوده اند و به امید خدا در آینده نیز موفق نخواهند بود. کشور ما روز به روز و ماه به ماه و سال به سال پیشرفت کرده است. امروز ما بهتر از دیروز و این ماه ما بهتر از ماه گذشته است. آنها به تروریسم اقتصادی ضد ایران دست زدند و تروریسم سیاسی را هم آغاز کرده اند. آنها می گویند می خواهند با ایران مذاکره کنند و به توافق دست یابند، آنگاه دکتر محمد جواد ظریف، رئیس دیپلماسی ایران، را تحریم کردند. وی سخنگوی ایران است و در طول چهار سال با شش قدرت بزرگ جهان مذاکراتی انجام داده است... شما و همکارانتان باید از ایران دیدن کنید، آنگاه خواهید دید که اوضاع ایران با آنچه برخی رسانه های غربی گزارش می کنند، کاملا متفاوت است. رسانه های غربی به دنبال ترسیم تصویری اشتباه از ایران هستند.
زارچی در پاسخ به این پرسش که آیا به اعتقاد وی تحریم های آمریکا نتیجه تحریکات عربستان سعودی است، گفت: عربستان سعودی همسایه ماست، اما‌ آمریکا بیش از 10 هزار کیلومتر با ما فاصله دارد. ما با عربستان سعودی هیچ مشکلی نداریم، هرچند آنها برخی اشتباهات را مرتکب می شوند. عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی کشورهای اسلامی هستند و دکتر ظریف از آنها برای گفتگو درباره همه موضوعات دعوت کرده است. ما آمادگی داریم با آنها گفتگو کنیم. ما با عربستان سعودی هیچ مشکلی نداریم و در واقع روابط خوبی با آنها داریم. سعودی ها با وارد شدن به جنگ با همسایه ضعیف تر خود یعنی یمن، مرتکب اشتباه شدند. چرا؟ من یمن را می شناسم، زمانی سفیر ایران در یمن بودم. آنها رفتار بسیار دوستانه ای دارند. من نمی فهمم چرا سعودی ها با یمن وارد جنگ شدند. آنها باید با یمن، ایران و دیگر کشورهای منطقه گفتگو کنند. هشت کشور منطقه باید درباره این موضوع گفتگو کنند. همانگونه که می دانید بیش از 80 هزار ایرانی برای اجرای اعمال حج در مکه و مدینه هستند. عربستان سعودی برادر و همسایه ماست اما به اعتقاد من آنها درباره یمن راه اشتباهی را در پیش گرفته اند، آنها باید به عقب بازگردند و روابط خود را با دیگر کشورهای منطقه ترمیم کنند.
سفیر ایران در نیجریه در پاسخ به این پرسش که آیا ریشه اختلاف های ایران و عربستان به اختلافات مذهبی بین شیعیان و سنی ها باز می گردد، تصریح کرد: به اعتقاد من این موضوع نشات گرفته از کشورهای غربی است زیرا آنها همواره به دنبال آن بوده اند که بین ملت های مسلمان تفرقه بیندازند. هیچ اختلافی بین سنی و شیعه وجود ندارد، ما تعداد زیادی سنی در ایران داریم. همچنین مسیحیان، یهودیان و زرتشتی هایی هستند که در ایران زندگی می کنند و آنها در مجلس هم نماینده دارند. ما با سنی ها هیچ مشکلی نداریم. آنها می خواهند بین دو کشور بزرگ در آسیا تفرقه بیندازند، اما نمی توانند.
وی با بیان اینکه آنها می خواهند بین شیعه و شیعه، سنی و سنی و بین مسیحیان و مسیحیان اختلاف اندازند، تاکید کرد آنها خواهان تفرقه در تمام کشورها در تمام مناطق جهان هستند، اما ملل و دولت ها باید مراقب باشند و بدانند آنها چه می کنند و چه می خواهند. این موضوع برای ایران و همسایه هایش بسیار اهمیت دارد.
مرتضی زارچی در زمینه نظر ایران درباره چگونگی برخورد با شیعیان در نیجریه گفت: شیعیان، سنی ها، مسیحیان و پیروان دیگر ادیان همه اتباع نیجریه هستند و همه به ملت نیجریه تعلق دارند. ما با شیعیان، سنی ها و مسیحیان روابط خوبی داریم و با هیچ کس هیچ مشکلی نداریم. ما با رئیس انجمن مسیحیان نیجریه و همچنین سلطان سوکوتو روابط خوبی داریم. آیا آنها شیعه هستند؟ سلطان رئیس تمام مسلمانان نیجریه است، چه شیعه و چه سنی، همه از او پیروی می کنند. من از وی دعوت کردم برای گفتگو با گروه های دینی مختلف ایرانی به تهران سفر کند. به اعتقاد من این کار بسیار مهم است. ما همچنین می توانیم از برخی روحانیان ایرانی دعوت کنیم برای گفتگو با مسلمانان و مسیحیان نیجریه به این کشور سفر کنند.
سفیر ایران در نیجریه درباره مشکل به وجود آمده بین دولت و شیعیان نیجریه گفت، نمی دانم چرا شما چنین سؤالی مطرح می کنید زیرا این موضوع جدیدی نیست و به اعتقاد من پس از صدور حکم دادگاه کادونا، برای پایان دادن به اختلاف ها میان شیعیان و دولت، فرصت خوبی ایجاد شده است. وی با تاکید بر اینکه وجود اختلاف میان ملت و دولت نیجریه به نفع هیچ کدام از آنها نیست، افزود: به اعتقاد من این مشکلی است که از خارج کشور به آن تحمیل می شود.
این دیپلمات ایرانی درباره فعالیت های هسته ای کشورش با وجود مخالفت های آمریکا گفت: ما تجربه زیادی در این زمینه داریم و اکنون قادریم بیش از 18 هزار مگاوات برق هسته ای تولید کنیم. برخی از نیجریه به تهران و دیگر شهرهای ایران سفر و این پرسش را مطرح کرده اند که ما چگونه این کار را انجام دادیم. ما اکنون در ایران با کمبود برق مواجه نیستیم. ما حتی به کشورهای همسایه خود برق صادر می کنیم. برنامه هسته ای ما صلح آمیز است و به لطف خدا موفق هستیم. این حق ملت ایران و هر کشور دیگری و همچنین حق ملت نیجریه است که از انرژی ایمن برخوردار باشند. ما اکنون یک نیروگاه هسته ای داریم و در آینده تعداد آنها را به دو یا سه افزایش خواهیم داد.
وی درباره هزینه های ساخت یک نیروگاه هسته ای گفت: هزینه دقیق آن مشخص نیست اما برق آن ارزانتر از برقی است که با سوخت گاز طبیعی تولید می شود. همه کشورها می خواهند یک نیروگاه هسته ای داشته باشند و به اعتقاد من نیجریه هم برنامه هایی در این زمینه دارد. ما می توانیم تجارب خود را در این زمینه در اختیار نیجریه قرار دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی