غذاهایی که کبدتان همیشه به آنها نیاز دارد


غذاهایی که کبدتان همیشه به آنها نیاز دارد

کبد یکی از قدرتمندترین و حیاتی ترین ارگان های بدن است. این ارگان حیاتی وظایف مهم و ویژه ای بر عهده دارد. برای مثال وظیفه تولید پروتئین، کلسترول و صفرا، ذخیره مواد معدنی و ویتامین ها و حتی کربوهیدرات ها بر عهده کبد است. کبد...

به گزارش بهداشت نیوز، کبد یکی از قدرتمندترین و حیاتی ترین ارگان های بدن است. این ارگان حیاتی وظایف مهم و ویژه ای بر عهده دارد. برای مثال وظیفه تولید پروتئین، کلسترول و صفرا، ذخیره مواد معدنی و ویتامین ها و حتی کربوهیدرات ها بر عهده کبد است. کبد سموم داخلی و خارجی بدن مانند، داروها، الکل و محصولات دیگر را از بدن جمع آوری می‌کند. بنابراین حفظ سلامتی این ارگان بدن بسیار حائز اهمیت و مهم است. ما در این مقاله به معرفی ۱۱ ماده غذایی می‌پردازیم که به کاهش علایم بیماری های کبدی و در نتیجه افزایش سلامتی آن کمک زیادی می‌کنند.

۱ . قهوه
قهوه یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که می‌توانید برای تقویت سلامت کبد بخورید. مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه، کبد را در برابر بیماری ها محافظت می‌کند. مطالعات بارها اثبات کرده که مصرف قهوه برای مدیرت و بهبود سیروز کبدی و کاهش التهابات کبدی بسیار مهم است. علاوه بر کاهش میزان التهابات مختلف کبدی، قهوه باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان‌ها در کبد می‌شود. همچنین خطر ابتلا به بیماری کبد، سرطان و کبد چرب را کاهش می‌دهد.

۲ . چای
بطور کلی چای برای سلامت بدن مفید است. اما شواهد نشان می‌دهد که چای مزایای خاصی برای کبد دارد. محققان ژاپنی دریافته اند که مصرف روزانه ۵ تا ده فنجان (فنجونای اونا کوچیکه مثل مال ما نیست!) چای سبز، به کاهش علایم بیماری های کبدی کمک می‌کند.

علاوه بر این، افرادی که چای سبز می‌نوشند خیلی کمتر از دیگران به سرطان کبد مبتلا می‌شوند. با این وجود، برخی از افراد، به ویژه افرادی که مشکلات کبدی دارند، باید قبل از مصرف چای سبز به عنوان مکمل، احتیاط کنند. رعایت این احتیاط از آن جهت است که، چندین گزارش از آسیب کبدی ناشی از استفاده از مکمل‌های حاوی عصاره چای سبز وجود دارد. چای سبز ممکن است سطح آنزیم و چربی در کبد را بهبود بخشد.

۳ . گریپ فروت
گریپ فروت حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به طور طبیعی از کبد محافظت می‌کنند. دو آنتی اکسیدان اصلی موجود در گریپ niringenin و naringin هستند. مطالعات متعددی که روی حیوانات صورت گرفته، نشان داده است که، هر دو آنتی اکسیدان کبد را از آنواع آسیب‌ها محافظت می‌کنند. اثرات محافظتی گرپ فروت از کبد، شامل کاهش التهاب و محافظت از سلول های کبدی است. این دو آنتی اکسیدان موجب کاهش رشد سیروز در کبد می‌شوند. مطالعات انسانی، همچنان در حال بررسی اثرات مستقیم گریپ فروت و آب آن بر بیماری های کبدی هستند.

۴ . بلوبری و کرانبری
بلوبری به همراه کرانبری (میوه‌ای شبیه به زغال اخته) هر دو حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف میوه‌های خانواده بری و عصاره آن‌ها به حفظ سلامتی کبد کمک می‌کند. علاوه بر این، کرانبری به افزایش پاسخ سلول‌های ایمنی و آنزیم‌های ضد سموم کمک می‌کنند. عصاره بلوبری حتی مانع از رشد سلول‌های سرطانی کبد انسان می شود.

۵ . انگور
انگور، به خصوص انگور قرمز و بنفش، دارای ترکیبات بسیار مفیدی است. معروف‌ترین ترکیب موجود در انگور رزوراترول (resveratrol) است که دارای مزایای زیادی برای سلامتی انسان است. بسیاری از مطالعات روی حیوانات نشان داده است که انگور و آب انگور می‌توانند با نفوذ به کبد با افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی و کاهش التهاب، باعث جلوگیری از آسیب به کبد شوند.

۶ . میوه کاکتوس
از میوه کاکتوس برای قرن‌ها در طب سنتی به عنوان درمان زخم‌ها، التهابات، کاهش خستگی و تسکین بیماری های کبد استفاده می‌شده است. میوه کاکتوس و آب آن ممکن است با کاهش التهاب، به برطرف کردن علائم خماری کمک کند. بطور شگفت انگیزی مصرف میوه این گیاهان می‌تواند باعث کاهش آسیب کبدی ناشی از مصرف الکل شود.

۷ . آب چغندر
آب چغندر منبع غنی از نیترات و آنتی اکسیدانی به نام بتالین است که می‌تواند به سلامت قلب و کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب در کبد کمک کند.

۸ . سبزیجات کریستالی
سبزیجات کریستالی مانند جوانه بروکسل و بروکلی به دلیل داشتن مقادیر بالایی از فیبر و داشتن طعم متمایز شهرت زیادی دارند. تمام ترکیبات گیاهی موجود در این سبزیجات برای بدن مفید است. مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که جوانه‌های بروکسل و عصاره کلم بروکلی باعث افزایش سطح آنزیم های سم زدا و کاهش آلودگی کبد می شود.

۹ . آجیل
آجیل حاوی مقادیر ارزشمندی از مواد مغذی از جمله آنتی‌اکسیدان، ویتامین E و ترکیبات گیاهی مفید است. علاوه بر اثرات مفید آجیل بر قسمت‌های مختلف بدن، به صورت ویژه روی کبد تاثیرات مثبتی می‌گذارد. یک مطالعه مشاهده‌ای در ۱۰۶ نفر مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، به مدت ۶ ماه صورت گرفت. مشاهده شد افرادی که به طور منظم آجیل مصرف کرده بودند، در پایان ۶ ماه سطح آنزیم‌های کبدی در آن‌ها افزایش پیدا کرده بود.

۱۰ . روغن ماهی
روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که از چربی‌های سالم و مفید برای بدن انسان محسوب می‌شود. روغن ماهی به واسطه دارا بودن امگا ۳ باعث کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. چربی موجود در روغن ماهی برای کبد مفید است. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که انواع روغن ماهی:

به جلوگیری از ایجاد چربی در کبد کمک می‌کند
سطح آنزیم را طبیعی نگه می‌دارد
با التهاب مبارزه می‌کند
و مقاومت انسولین را بهبود می‌بخشد.

۱۱ . روغن زیتون
روغن زیتون مزایای بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. از آنجایی که روغن زیتون یک منبع چربی سالم است، باعث بهبود سلامتی قلب و افزایش متابولیسم مثبت می‌شود. علاوه بر قلب، باعث بهبود عملکرد کبد نیز می‌شود.مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روغن زیتون سطح چربی کبد را کاهش می‌دهد، جریان خون را افزایش می‌دهد و سطح آنزیم‌های کبدی را بهبود می‌بخشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا