صادرات 1,3 درصدی ایران به کشورهای خزری


صادرات 1,3 درصدی ایران به کشورهای خزری

خبرگزاری آریا- مطابق آمار سازمان ملل صادرات ایران به چهار کشور حاشیه خزری در سال 2018 تنها 1,3 درصد از سهم مجموع صادرات کشور بوده است.

صادرات 1,3 درصدی ایران به کشورهای خزری
خبرگزاری آریا- یک استاد دانشگاه وکارشناس مسائل منطقه اوراسیا گفت: مطابق آمار سازمان ملل صادرات ایران به چهار کشور حاشیه خزری در سال 2018 تنها 1,3 درصد از سهم مجموع صادرات کشور بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، بهرام امیر احمدیان با موضوع بررسی ظرفیت های اقتصادی همسایگان خزر با توجه به برگزاری نشست اقتصادی کشورهای دریای خزر با حضور معاون اول رئیس جمهور افزود: مطابق همین آمار و اطلاعات مجموع واردات ایران از کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان 1,5 میلیارد دلار بوده که این رقم 3.5 درصد از سهم مجموع صادرات کشور را تشکیل می‌دهد.
وی همچنین اظهارداشت: بیشتر حجم صادرات وواردات جمهوری اسلامی ایران از منطقه خزری مربوط به کشور روسیه است.
این استاد دانشگاه وکارشناس مسائل منطقه اوراسیا گفت: ایران به دنبال اینکه با کشورهای حاشیه خزری و برخی ممالک پیرامونی سازمان همکاری اقتصادی تشکیل دهد.
وی در ادامه افزود: لازمه تاسیس چنین سازمانی داشتن اطلاعات لازم در خصوص ساختار اقتصادی این کشورهاست.
امیر احمدیان اظهارداشت: تمامی کشورهای حاشیه خزری صادرکننده موادخام و انرژی هستنددر ضمن بازارهای کشورها مورد نظر جائی که از این ممالک نفت و گاز وارد می کنند.
وی گفت: وقتی صحبت از تشکیل یک سازمان همکاری اقتصادی منطقه ای مطرح می شود باید اقتصاد کشورهای تشکیل دهنده چنین سازمانی مکمل هم باشد.
این استاد دانشگاه وکارشناس مسائل منطقه اوراسیا افزود: تاسیس سازمان همکاری اقتصادی در بین کشورهای حاشیه دریای خزر و همینطور برخی ممالک پیرامونی در سال 1375 مطرح شد.
وی اظهارداشت: البته در همان زمان سئوالات زیادی پیرامون این موضوع مطرح بود که آیا این سازمان همکاری اقتصادی زیرساخت قانونی و حقوقی دارد؟
امیراحمدیان گفت: ناگفته نماند در همان سال ها مسئله رژیم حقوقی دریای خزر به نوعی سر زبان ها بود.
وی افزود: بهانه برخی کشورهای حاشیه خزر این بود که ابتدا باید رژیم حقوقی جدیدی تعیین و تصویب شود تا بتوان روی این بستر قانونی کار کرد.
این استاد دانشگاه وکارشناس مسائل منطقه اوراسیا اظهارداشت: واقعیت اینکه برخی از کارشناسان و صاحبنظران شاید برآورد خیلی خوش بینانه ای از اقتصاد منطقه دارند.
وی توضیح داد: وقتی گفته می شود دریای خزر صحبت از پنج کشور است حال سئوال اینکه آیا تمام فعالیت های اقتصادی این پنج کشور به همین حوزه مربوط می شود یا فراتر از آن است؟
امیر احمدیان گفت: برای مثال روسیه با 17 میلیون کیلومتر مربع وسعت آیا تمام تبادلات اقتصادی وسایر همکاری های خود را در دریای خزر متمرکز کرده بدون شک چنین نیست.
وی در ادامه افزود: نکته بسیار مهم دیگر در این ارتباط ساختار اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر است که کشورهای مزبور را به لحاظ اقتصادی با هم گره می زندو روابط تجاری را تنظیم می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش