آش چغندر


آش چغندر یکی دیگر از آش های سنتی شهر اراک و استان مرکزی است که به دلیل باورهایی که درباره خواص ضد سرماخوردگی چغندر وجود دارد به ویژه در زمستان ها طبخ می شود.لبو سرشار از مواد مغذی مانند آهن, منگنز, مس, پتاسیم و منیزیم است که همه آنها منافع زیادی برای بدن دارند؛ این […] نوشته آش چغندر اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در...

آش چغندر یکی دیگر از آش های سنتی شهر اراک و استان مرکزی است که به دلیل باورهایی که درباره خواص ضد سرماخوردگی چغندر وجود دارد به ویژه در زمستان ها طبخ می شود.لبو سرشار از مواد مغذی مانند آهن, منگنز, مس, پتاسیم و منیزیم است که همه آنها منافع زیادی برای بدن دارند؛ این گیاه قرمز را هم می‌توان به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف کرد، لبو خام از بروز سرطان پیشگیری می‌کند، چغندر سبز مملو از فیبر و پروتئین است، این خوراکی همچنین حاوی ویتامین K (خواص انعقاد خون) و کلسیم (برای داشتن استخوان و دندان قوی) است.
لبو پاک کننده عالی است و می‌تواند معده را شستشو داده و حکم مسهل را برای برخی افراد دارای یبوست دائمی دارد. مفیدترین و بهترین بخش چغندر، برگ آن است و بعد ساقه‌های آن و بعد از آن ریشه که پخته آن لبو نام دارد. قند ریشه چغندر برای مبتلایان به دیابت مضر است. خوردن پخته چغندر رعشه را معالجه می‌کند. برگ سرخ رنگ آن اگر خام با سرکه و خردل خورده شود طحال را باز می‌کند و ورم آن را فرو می‌نشاند. برای درد پشت و مثانه و امراض مقعد مفید است.
آب برگ چغندر برای درد مفاصل و نقرس، سردرد و دندان‌درد مفید است. ضماد برگ با اسید بوریک باعث بهبود کک و مک و طاسی می‌شود. لبو به دلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسیدفولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.
افراد می‌توانند با مصرف ۱۰۵ گرم چغندر قرمز، ۵۳ درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند. فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است. گفتنی است، چغندر قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

آش چغندر

مواد لازم جهت تهیه آش چغندر:
نخود: یک و نیم پیمانه
برنج: ۲٫۳ پیمانه
چغندر پاک شده و خرد شده: ۵۰۰ گرم
کشک: یک و نیم پیماه
پیاز داغ: ۱٫۳ پیمانه
زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان لازم
نعنا داغ برای تزئین: به میزان لازم
طرز تهیه آش چغندر:
نخود را از شب قبل خیس کنید. در این فاصله چند بار آب آن را عوض کنید. برنج را هم خیس کنید و کنار بگذارید.
روز بعد آب نخود را خالی کنید و همراه هفت پیمانه آب بپزید. وقتی که نخود پخت، زردچوبه را در مقداری روغن تفت دهید و به همراه برنج، نیمی از پیاز داغ و نمک و فلفل به نخود اضافه کرده و بگذارید آش پخته شود. سپس نیمی از مواد را در مخلوط کن بزنید و مجددا به آش برگردانید.
سپس چغندر خرد شده را به آش اضافه کرده و بگذارید چغندرها بپزند. در این مرحله آش قرمز می شود.
وقتی چغندر پخت، کشک را به آش اضافه کنید و روی حرارت قرار بدهید. بعد از ۱۰ دقیقه از روی حرارت بردارید. آش شما آماده است. در ظرف بریزید و روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ و کشک تزئین کنید.
نوش جان!
منابع:سیتی پدیا-بیتوته-باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!