به گزارش فارس از تبریز، تنها چند روز از هیاهوی اعلام رتبه کنکور دانش آموزان نگذشته بود که به سراغ محمّد رضا ارشدی رفتیم. پسری با قیافه سربه زیر و دوست داشتنی و به قول معروف ( بچه مثبت ) !

از او خواستیم که در یک روز گرم تابستانی مهمان ما باشد. دانش آموزی که در یک خانواده سالم و تحصیلکرده، رشد کرده است.

پدر او عبدالرحمن ارشدی، مهندس مکانیک و مدیر عامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران و مادرش نیز از جرگه معلمان فداکار این مرز و بوم است. برادرش نیز دو سال پیش بود که با رتبه برتر از دانشگاه تهران در رشته مهندسی معماری دانشگاه تهران قبول شده و به تحصیل خود ادامه می‌دهد.

محمدرضا که متولد سال ۱۳۷۹ در شهرستان تبریز می‌باشد، در تبیین موفقیت‌های خود دو شاخصه را عنوان کرده و از خانواده و مسئولان مدرسه استعدادهای درخشان که محیط امنی را برای وی فراهم کردند تشکر ویژه‌ای دارد.

وی می‌گوید: چون از کودکی به پزشکی علاقه داشتم از این رو از همان دوران برای خود نقشه راهی را برای نیل به این هدف، پیش رو داشتم و همیشه برنامه‌های درسی و پیرامونی را صرفاً در چهارچوب این اهداف دنبال می‌کردم.

نفر پنجم گروه تجربی ادامه می‌دهد: انتظار من، داشتن رتبه اوّل یا دوّم بود اما کنکور ظرافت خاص خودش را دارد و یک اشتباه تستی می‌تواند فرد را به چند نفر عقب‌تر پایین‌ بکشد، به هر حال راضی هستم!

وی در مورد نحوه همکاری خانواده در پیشبرد اهدافش می‌گوید: واقعیت این است که خانواده‌ام، خیلی هوای مرا داشتند به صورتی که سعی می‌کردند با ایجاد فضایی آرام، تمرکز مرا به هم نزنند. آنها بخاطر من، خود را از میهمانی‌های خواسته و ناخواسته برحذر می‌داشتند و به هر نوعی در مدیریت و کنترل فضایی ایده‌آل برای تحصیل امور آموزشی من، همراهی لازم را به کار می‌بستند.

موسسات آموزشی به دنبال منافع خود هستند

این نخبه آموزشی، با اعلام اینکه، اکثر موسسات آموزشی به دنبال منافع خود هستند، از سوء استفاده برخی از این مراکز از نام نفرات برگزیده و درج خودسرانه عکس‌های آنان به عنوان فراگیران دروس آنها، انتقاد کرده، خاطرنشان می‌سازد که اراده و انگیزه شخصی افراد در پیشرفت درسی، بیشترین سهم را در موفقیت آنها دارد.

محمّدرضا ارشدی با بیان اینکه، صرفاً در صورت ایجاد فرصت برای ادامه تحصیل، به خارج می‌روم و برای اقامت، هرگز کشور بیگانه را انتخاب نمی‌کنم، می‌افزاید: خدمت به مردم خودم، بیشترین لذت و برترین افتخار را دارد و من هرگز این لذت و افتخار را با حضور در کشور بیگانه از دست نمی‌دهم.

ارشدی حمایت مسئولان از نخبگان را ناکافی می‌داند و حمایت‌های معنوی را در کنار ایجاد امکانات ممکن دانسته و عنوان می‌کند: هرگونه انجام پروژه تحقیقی با داشتن امکانات میسر است، در حالی که ما چنین امکاناتی را در اختیار نداریم!

اولیا به دانش آموزان، فشار وارد نکنند

نفر پنجم کنکور از خانواده‌ها یک درخواست دارد و آن اینکه اولیا به دانش آموزان، فشار وارد نکنند، چرا که استرس ناشی از تحصیل به نوبه خود فشار مضاعفی را بر دانش‌آموزان تحمیل می‌کند و اساسا آنها تحمل فشار مازاد بر آن را ندارد.

وی همچنین به خانواده‌ها توصیه کرد که به فرزندان خود اعتماد کنند و علاقه‌مندی و توانائی آنها را همیشه، یکجا مدنظر قرار دهند.

ارشدی با انتقاد از برگزاری تقریباً همزمان امتحان نهایی و کنکور به عنوان یک معضل و ناهماهنگی بین دو وزارتخانه آموزش وپرورش و علوم یاد کرده، می‌افزاید: این نوع ناهماهنگی در برگزاری آزمون‌ها سبب شد که فشار بیشتری به دانش‌آموزان وارد شده و اضطراب بیشتری را بر روی دانش‌آموزان اضافه کند که تأثیرات منفی روحی و روانی بر روی آنها داشت.

او در انتها ، این را هم می‌گوید که دوست دارد در کنار رشته پزشکی، ادبیات هم بخواند، چراکه این رشته لطیف و دلنواز، درحکم صیقل دهنده روح و جان، عمل می‌کند.