افزایش قیمت ارز به آشتی صنایع با پژوهشگاه‌ها انجامید


افزایش قیمت ارز به آشتی صنایع با پژوهشگاه‌ها انجامید

تهران- ایرنا- مسئول کمیسیون دائمی پژوهشگاه ژنتیک گفت: با افزایش قیمت ارز، صنایع برای کسب تکنولوژی و دانش بومی به سمت پژوهشگاه‌ها آمده‌اند و به نوعی این موضوع به نفع کشور در راستای آشتی این دو نهاد شده است.

محمدجواد رسایی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: اصلی‌ترین چالش پژوهشگاه‌ها تبدیل پژوهش به فناوری و در نهایت تولید محصول است، در غیر این صورت پژوهش آنها در حد مقاله و یا تئوری باقی می‌ماند بنابراین در شرایط فعلی باید پژوهش‌ها در راستای پاسخگویی به نیاز کشور باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در پژوهشگاه ژنتیک برای تبدیل پژوهش منتهی به تولید، ابتدا باید نیازسنجی شود و محصولات کشاورزی با راندمان بالا، داروهای نو ترکیب و صنایع نیازمند زیست فناوری ارزیابی و سپس در فرآیند تبدیل پژوهش به فناوری در پژوهشگاه‌ها اقدام شود.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس پژوهش‌هایی که صرفا برای تهیه مقاله بوده و جنبه کاربردی ندارد به تنهایی مشکلات را رفع نمی‌کند و راه‌حل این موضوع نیز ارائه نیازها توسط صنایع به پژوهشگران، پارک‌های علم و فناوری و مراکز تحقیقاتی و علمی است.

مسئول کمیسیون دائمی پژوهشگاه ژنتیک با بیان اینکه دلار هزار تومانی نوعی رانت در کشور بود، عنوان کرد: زمانی واردات با دلار یک هزار تومان به سود صنایع بود اما اکنون که قیمت دلار افزایش پیدا کرده، تمامی رانت‌ها از بین رفته است و واردات کالا حتی به صورت قاچاق نیز برای مسئولان صنایع با توجه به قیمت دلار فعلی سود و ارزشی ندارد بنابراین به فکر تولید کالا در کشور می‌افتند.

رسایی تصریح کرد: در شرایط فعلی بسیاری از واردکنندگان به تولیدکننده تبدیل شده‌اند و برای تولید کالای با کیفیت و داشتن تکنولوژی بسیاری از آنها به سمت همکاری با نهادهای علمی، نیروهای متخصص و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جذب شده و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی توضیح داد: در سال‌های گذشته وارد کردن کالا قیمت ارزان‌تری داشت اما الان اینطور نیست و کالای وارداتی با قیمت ارز فعلی بسیار به ضرر تاجران بوده و آنها به دنبال کسب تکنولوژی داخلی با قیمت مناسب هستند.

پژوهشگاه جامعه‌محور گام چهارم؛ پس از انقلاب

مسئول کمیسیون دائمی پژوهشگاه ژنتیک اظهار داشت: ارتباط موثر بین پژوهشگاه‌ها و صنایع نیاز به زمان زیادی دارد و زمانی که ترامپ از برجام خارج شد و تمامی تحریم‌ها بازگشت این ارتباطات افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۳۰ ایران نفتی نخواهد داشت، بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید به صورتی باشد که کشور در آینده روش‌های جایگزینی برای درآمدزایی داشته باشد، هم اکنون نیز در شرایط خاص کشور باید از تحریم به عنوان یک فرصت استفاده شود.

به اعتقاد مشاور قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تحریم در خود انواع تهدیدها را دارد اما باید از آن که نوعی توفیق اجباری است به عنوان فرصتی برای خودکفایی و دستیابی به تکنولوژی‌های روز جهان استفاده شود.

رسایی با اشاره به سه حرکت مهم در طول ۴۰ سال گذشته در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: پس از انقلاب دانشگاه‌ها بسته شد و شماری از استادان از کشور رفتند و در آن زمان که ظرفیت دانشگاه‌ها تنها ۶۰ هزار نفر بود، بسیاری از کارشناسان صنایع مدارک دانشگاهی نداشتند؛ بنابراین در حرکت نخست، آموزش عالی پس از انقلاب نیروهای دیوانی و کارشناس تربیت کرد.

وی ادامه داد: امروزه در تمامی تخصص‌ها به میزان کافی کارشناس وجود دارد و کشور از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف بی‌نیاز شده و حتی برخی از آنها مهاجرت می‌کنند. به عنوان مثال ایران رتبه دوم تولید و تربیت مهندس در دنیا را پس از ایالت متحده آمریکا دارد.

مسئول کمیسیون دائمی پژوهشگاه ژنتیک در خصوص حرکت دوم، عنوان کرد: با توجه به سخنان رهبری دانشگاه‌ها برای کسب رتبه علمی در جهان تلاش کردند و در نهایت در طول ۲۰ سال گذشته در رتبه ۱۶ تولید علم دنیا و رتبه یکم در ۵۲ کشور اسلامی را کسب کردیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: در زمان جنگ تحمیلی ۳۶ کشور متحد شدند تا ایران را از بین ببرند اما دانشگاه‌ها با حمایت نیروهای رزمنده اجازه دست‌اندازی دشمن را ندادند بنابراین در حرکت سوم نیز سربلند شدیم.

رسایی با بیان اینکه کشور در ۴۰ سال گذشته سه تجربه موفق با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی داشته است، تصریح کرد: در حرکت چهارم مقرر شده پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها به نهادی جامعه‌محور تبدیل شود که یکی از مولفه‌های آن حمایت از اقتصاد است، در ۶ سال گذشته با پیدایش پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد این حرکت آغاز شده است در نتیجه در پایان دهه پنجم انقلاب به یقین کشور از نظر اقتصادی با تلاش دانش‌بنیان‌ها، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها خودکفا می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر