زمان تست بارداری، بهترین موقع کی است؟


زمان تست بارداری، بهترین موقع کی است؟

برای بسیاری از زنان، تصمیم گیری برای زمان انجام آزمایش بارداری می تواند منبع اصلی اضطراب باشد.

برای بسیاری از زنان، تصمیم گیری برای زمان انجام آزمایش بارداری می تواند منبع اصلی اضطراب باشد. گاهی اوقات استرس به این دلیل است که آنها می خواهند باردار باشند اما گاهی اوقات به این دلیل است که نمی خواهند باردار باشند. در صورت دیر شدن پریودی یا مشاهده علائم بارداری فرد نگران می شود باردار است یا خیر. در صورت انجام زودهنگام تست، احتمال اشتباه بودن نتیجه بسیار بالا است.

بهترین زمان برای آزمایش خون بارداری
بهترین زمان برای آزمایش بارداری پس از دیر شدن پریودی است. در این زمان نتیجه منفی و مثبت کاذب مشاهده نخواهید کرد. اگر قبلا تقویم باروری نداشته اید، زمان مناسب برای آزمایش بارداری یک دلیل خوب برای شروع استفاده از تقویم باروری است.
اگر چرخه های شما نامنظم است یا چرخه های خود را دنبال نمی کنید، تا زمانی که طولانی ترین چرخه پریودی را نگذرانده اید، تست را انجام ندهید. به عنوان مثال، اگر چرخه های شما بین 30 تا 36 روز باشد، بهترین زمان برای آزمایش خون بارداری، روز 37 یا بعد از آن است.
چیز دیگری که باید در نظر بگیرید این است که آیا پریودی شما دیر شده است یا خیر. طبق گزارش FDA، از هر 100 زن 10 تا 20 مورد نتیجه مثبت بارداری را در روزی که فکر می کنند پس از پریودی از دست رفته آن ها می باشد، دریافت نمی کنند؛ حتی اگر حامله باشند.
اما پاسخ خانم دکتر زهرا سیفی، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی، در مورد زمان انجام آزمایش خون بارداری اظهار کرد : " آزمایش بارداری در روز بیست و یکم بعد از شروع قاعدگی مثبت میشود، یعنی یک هفته قبل از اینکه یک خانم تاریخ پریودش باشه اگر بی بی چک بزنه یا آزمایش خون بدهد معمولا مثبت میشود و یا ابنکه میتونیم بگیم 8 یا 9 روز بعد از لقاح باز این تست مثبت میشود".

بهترین زمان انجام آزمایش خانگی
زمان انجام آزمایش بارداری در روز مهم است. اگر آزمون را صبح انجام دهید، احتمال بیشتری برای نتیجه دقیق خواهید داشت. این حالت در صورتی که پریودی شما دیر نشده باشد یا دو روز دیر شده باشد درست است.
آزمایشات بارداری خانگی با تشخیص هورمون گنادوتروپین مزمن انسانی (hCG) در ادرار انجام می شود. در صورتی که در طول شب برای ادرار بیدار نشده باشید، ادرار شما صبح بسیار غلیظ است. این به این معنی است که مقدار hCG از زمان های دیگر کمی بالاتر است و اگر باردار باشید احتمال بیشتری برای مشاهده نتیجه مثبت وجود دارد.
با این حال، هنوز می توانید یک آزمایش بارداری را در اواسط روز یا حتی شب انجام دهید. در این صورت احتمال بیشتری برای کشب منفی نادرست وجود دارد، به ویژه اگر پریودی شما خیلی دیر نشده باشد، و به ویژه اگر آب زیادی مصرف کرده باشید و ادرار شما رقیق شده باشد.

هنگامی که "احساس" بارداری دارید
ممکن است تصمیم بگیرید آزمایش بارداری انجام دهید زیرا علائم اولیه بارداری را دارید. این علائم عبارتند از:
حساسیت سینه
گرفتگی های خفیف (گاهی اوقات به نام "گرفتگی لانه گزینی")
لکه بینی بسیار خفیف (گاهی اوقات "لکه بینی لانه گزینی" نامیده می شود)
خستگی
حساسیت به بو
تهوع صبحگاهی
همیشه نشانه های بارداری به این معنا نیست که باردار هستید. در واقع، می توانید نشانه های "بارداری" داشته باشید اما باردار نباشید، یا بالعکس.
هورمون هایی که باعث «علائم» بارداری می شوند، هر ماه بین تخمک گذاری و پریودی شما تولید می شوند. به علاوه، بسیاری از علائم بارداری ممکن است به علت چیزهای دیگر مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا حتی چند شب بیخوابی ایجاد شود.

آزمایشهای بارداری چگونه عمل می کنند؟
دانستن این که این آزمایش ها چگونه کار می کنند می توانند به شما در درک زمان انجام آنها کمک کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، آزمایشات هورمون بارداری، گونادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) را در ادرارتان تشخیص میدهند. برخی از آزمایشات تغییرات این هورمون را شناسایی می کند. hCG به طور منظم پس از لانه گزینی نطفه در اندومتر تولید می شود. H-hCG قبل از آن، گاهی بعد از باروری، شروع به آزاد شدن می کند.
آزمایش بارداری خانگی می تواند مقدار دقیق هورمون بارداری را در ادرار اندازه گیری کند. کاری که انجام می دهد تشخیص حداقل مقدار موجود در ادرار می باشد. نتیجه منفی آزمایش بارداری بدین معنا نیست که ادرار شما حاوی hCG نیست. بلکه نتیجه منفی به این معنی است که این هورمون به مقدار کافی برای نتیجه مثبت وجود ندارد.

99 درصد دقت
اگر دستورالعمل ها را به دقت بخوانید، بیشتر تست ها در روز تاخیر پریود 99 درصد دقت دارند. اگر توقع داشته باشید پریودی شما چهارشنبه رخ دهد، روز پنج شنبه روز پریودی از دست رفته خواهد بود. ممکن است دقت 99 درصد درست نباشد. در آزمایشهای تحقیقاتی که مقدار hCG تشخیص داده شده با تست با مقدار واقعی مقایسه می شود، دقت فقط 46 تا 89 درصد بود. در یک مطالعه، آزمایشات بارداری نتیجه مثبت را تنها در 80 درصد از موارد در روز 28 سیکل پریودی زن نشان داد.

آزمایش اولیه بارداری
آیا وسوسه شده اید پیش از دیر شدن پریودی آزمون بارداری انجام دهید؟ جوانب مثبت و منفی این عمل را در نظر بگیرید.
جوانب مثبت
احتمال بسیار کمی برای دریافت نتیجه مثبت
اگر نتیجه مثبت باشد، استرس دو هفته آینده را کم می کند
جوانب منفی
احتمال بالاتری از نتایج منفی کاذب در دوران بارداری
احساس ناامیدی با نتیجه منفی
اگر تست را زود انجام ندهید احتمال دارد سقط جنین زودهنگام را از دست بدهید

دقت آزمایشات بارداری چقدر است؟
در اینجا نتایجی از یک مطالعه ارائه شده است:
یک روز پس از پریودی انتظار داشته: 100 درصد حاملگی ها را شناسایی می کند
در روز مورد انتظار: 96 درصد حاملگی ها تشخیص داده شده است
در روز قبل از پریودی مورد انتظار: 93 درصد حاملگی ها تشخیص داده شده است
دو روز قبل از پریودی مورد انتظار: 81 درصد حاملگی ها تشخیص داده شده است
سه روز قبل از پریودی مورد انتظار: 68 درصد حاملگی ها تشخیص داده شده است
چهار روز قبل از پریودی مورد انتظار: 42 درصد حاملگی ها تشخیص داده شده است
پنج روز قبل از پریودی مورد انتظار: 33 درصد حاملگی ها تشخیص داده شده است
شش روز قبل از پریودی مورد انتظار: 25 درصد حاملگی ها تشخیص داده شده است

چه زمانی باید آزمایش خون بارداری انجام داد؟
ممکن است تعجب کنید اگر بدانید برای تشخیص بارداری باید آزمایش خون انجام دهید. قبل از انجام این کار، چند چیز باید بدانید. اول از همه، دو نوع آزمایش خون بارداری وجود دارد: کیفی و کمی.
آزمایش های کیفی
می سنجند که آیا حداقل مقدار هورمون بارداری را در خون خود دارید. آنها جواب بله یا نه به بارداری می دهند. یا دقیق تر، آیا هورمون بارداری کافی برای دریافت نتیجه مثبت دارید یا خیر.
آزمایش کمی بارداری
میزان هورمون بارداری را در خون شما اندازه گیری می کند. این تست گاهی اوقات به عنوان آزمون بتا hCG نامیده می شود. این آزمون معمولا برای دیدن اینکه بارداری چگونه پیشرفت می کند انجام می شود. به عنوان مثال، پزشک ممکن است یک آزمون بتای hCG را در روز دوشنبه، چهارشنبه یا پنجشنبه تجویز کند. هدف این است که ببینیم آیا سطح hCG در حال افزایش است یا خیر. این مسئله در صورتی مهم است که مشکلی در باردار شدن یا سابقه سقط جنین داشته باشید.
آزمایش خون لزوما نتیجه مثبت زودهنگام نمی دهد. ممکن است فکر کنید آزمایش خون سریعتر به شما می گوید باردار هستید یا نه، اما این مسئله همیشه درست نیست.
در واقع، برخی از آزمایشات کیفی وجود دارند که نیاز به بیشتر بودن سطح hCG نسبت به آزمایش بارداری خانگی دارند تا نتیجه مثبت نشان دهند. این مسئله بستگی به آزمایشگاه دارد. به عبارت دیگر می توانید در خانه آزمایش را انجام دهید، نتیجه مثبت دریافت کنید و یک آزمایش خون در همان روز انجام دهید و آزمایش خون منفی باشد. با این حال، ممکن است باردار باشید.
اگر پریودی شما چند روز به تأخیر بیفتد و هنوز هم تست های بارداری منفی در منزل داشته باشید، آزمایش خون توصیه می شود. در حالی که این مسئله نادر است، اما ممکن است نتیجه تست منفی در آزمون خانگی بدست بیاورید اما باردار باشید. اگر این وضعیت برای شما رخ داد، با پزشک خود تماس بگیرید. دلایل دیگری در کنار بارداری وجود دارد که باعث تاخیر در پریودی می شود.
برای تأیید آزمایش مثبت بارداری خانگی، لزوما نیازی به آزمایش خون ندارید. اگر آزمون خانگی نشان می دهد باردار هستید، احتمالا باردار هستید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی