10 روش برندسازی در رسانه های اجتماعی


... نوشته 10 روش برندسازی در رسانه های اجتماعی اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

در این‌جا دو واقعیت مهم وجود دارد که باید بدانید: الف) آگاهی از برند هم در حیطه‌ی کسب و کار به کسب و کار ( B2B) و هم در زمینه‌ی کسب و کار به مصرف‌کننده(B2C )، به عنوان اولویت اصلی بازاریاب‌ها محسوب می‌شود. ب) تقریباً ۲.۱ میلیارد نفر (چیزی بیش از دو سوم کاربران فعال اینترنت) در رسانه‌های اجتماعی دارای حساب هستند. بنابراین، به راحتی می‌توانیم درک کنیم که چرا بازاریاب‌های کسب و کار و مصرف‌کننده تقریباً به اتفاق آرا باور دارند که برندسازی در رسانه های اجتماعی بسیار مهم است.

خوب حالا از کجا شروع کنیم؟ در این نوشتار ۱۰ شیوه برندسازی در رسانه های اجتماعی گردآوری کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

10 روش برندسازی در رسانه های اجتماعی

برندسازی در رسانه های اجتماعی

۰۱. در پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی یکپارچه باشید

ساخت برند یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ این کار زمان‌بر است و فداکاری زیادی را ایجاب می‌کند. به گفته‌ی برانچنل، برای نایک ۱۵ سال طول کشید تا با تمرکز بر حفظ تحویل ۳۶۰ درجه، تضمین سازگاری برند در تمام محصولات، تبلیغات، خدمات مشتری و بسته‌بندی، برند خود را حسابی جا بیندازد.

بنابراین با در نظر داشتن این موضوع، ساخت یک برند قدرتمند و پایدار در تمام پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. نمایه یک برند یا نام تجاری در فیس بوک، توییتر، پینترست، اینستاگرام، وبلاگ شرکت‌تان و هرجای دیگر که حضور آنلاین داشته باشد باید یکپارچه و مطابق با عصاره‌ی برند و راهنمای سبک باشد. در مورد گرافیک‌ها، رنگ، سبک و زبان و حتی برنامه‌ی ارسال محتوا، یکپارچه و منظم باشید. قرار است در روزهای دوشنبه جملات الهام‌بخش در وبلاگ‌تان درج کنید؟ عکس‌های خاصی را در روز پنجشنبه درج می‌کنید؟ همیشه هر چه که روال کارتان است، حفظ کنید تا دنبال‌کنندگان‌تان بدانند که باید منتظر چه چیزی باشند.

مطلب مرتبط: تاریخچه برند :۲۰ نقطه عطف در تاریخ برندسازی که بسیار جالب است

۰۲. یک لوگو طراحی کنید که فلسفه‌ی برند را نشان می‌دهد

یک لوگوی موفق لنگر یک برند است و طراحی آن باید نشان‌دهنده‌ی فلسفه‌ی یک برند باشد. هنگام طراحی یک لوگو، نکته‌ی مهمی که باید در نظر بگیرید این است که برندتان چه چیزی را نشان می‌دهد، و چه چیزی را نشان نمی‌دهد.

۰۳. از رنگ‌هایی استفاده کنید که چیزی برای گفتن داشته باشند

همان‌طور که نمودار بالا نشان می‌دهد از رنگ می‌توان برای توصیف شخصیت و معنای برند استفاده کرد، و استفاده از رنگ‌های موثر و معنادار می‌تواند به جذابیت برند در میان مخاطبان هدف کمک کند. مانند نکته‌ی اول، رنگ ثابتی در تمام پلت‌فرم‌های رسانه‌ای – آنلاین و آفلاین – داشته باشید تا از یک ظاهر مداوم، یکپارچه و حرفه‌ای بهره‌مند شوید.

مطلب مرتبط: ۶ اشتباه رسانه های اجتماعی و راه‌کارهایی برای مقابله با آن‌ها

۰۴. صدا و سبک یک برند را بشناسید

محصول یا خدمات علاوه بر گروه مخاطبان هدف، میزان صدا و سبک یک برند در رسانه‌های اجتماعی را تعیین می‌کند. برند را به عنوان یک شخص تصور کنید و در نظر بگیرید که از چه نوع زبانی استفاده می‌کند و چه چیزهایی را در سطح آنلاین به اشتراک می‌گذارد. این شخص را از نظر سن، جنسیت، علایق و شخصیت امتحان و توصیف کنید.

صدای برند چندین عامل دیگر را بیان می‌کند:

– لحن. با دنبال‌کنندگان درباره‌ی اینکه برند چه چیزی را و چگونه در سطح آنلاین ارائه خواهد داد، روشن و شفاف باشید. آیا برند شما رک و جسور است یا جدی و رسمی؟

– زبان. این برند از چه نوع زبانی در سطح آنلاین استفاده خواهد کرد؟ یک برند جوان و تازه‌کار ممکن است با زبان عامیانه موفق‌تر باشد، یا برندی که موقعیت و جایگاه مناسبی دارد ممکن است از کلمات اختصاری و زبان مخصوص صنعت خود استفاده کند.

– هدف. دلیل اصلی برند در رسانه‌های اجتماعی را مشخص کنید. آیا هدف شما آموزش است یا سرگرمی؟

در آخر، یک راهنمای سبک رسانه‌های اجتماعی نیز بسازید، چرا که یک مرجع مفید برای همه‌ی کسانی است که در شرکت به نمایندگی از یک برند صحبت می‌کنند.

۰۵. مثل انسان صحبت کنید

اکنون که شخصیت یک برند مشخص شده‌است، از آن شخصیت استفاده کنید تا بتوانید برندی بسازید که مورد اعتماد مردم است. وقتی صحبت از رسانه‌های اجتماعی می‌شود، روشی که به مرور زمان موفقیت‌آمیز بودن آن ثابت شده‌است، صحبت کردن مانند یک انسان است.

زبان فنی را رها کنید و مانند یک انسان صحبت کنید. زمان پاسخ دادن به سوالات مخاطب‌تان را با اسم کوچک خطاب کنید و از به کار بردن زبان محاوره‌ای و طنز نترسید. متفاوت؟ شوخ؟ جدی؟ صحبت کردن مانند یک انسان باعث می‌شود که حس اعتماد مشتریان نسبت به برند بیش‌تر شود. و اگر شیوه‌ی صحبت کردن‌تان و محتوای‌تان واقعاً جذاب، نو و سرگرم‌کننده باشد حتی ممکن است ویروسی شود!

مطلب مرتبط: ۵ راز برندسازی که هر کسب و کار باید بداند

۰۶. دست از آگهی کردن بردارید، گفتگو را شروع کنید

در همین راستا، واقعاً روی برقراری ارتباط با مشتریان به وسیله‌ی مکالمه، تعامل و توجه تمرکز کنید. فقط محصولات یا خدمات را تبلیغ نکنید – دوره و زمانه‌ی تبلیغ کردن و متکلم وحده بودن به پایان رسیده‌است. برقراری ارتباط دو طرفه مهم است زیرا در پایان روز، مردم باید به طور درونی به یک برند اعتماد کنند و رسیدن به این نتیجه به زمان و تلاش نیاز دارد.

۰۷. یک داستان جذاب تعریف کنید

کیست که عاشق یک داستان خوب نباشد؟ داستان‌گویی برای انسان ضرورت دارد و در حقیقت انسان با گفتن داستان به دیگران می‌تواند اثر قدرتمندی در جذب آن‌ها به یک ایده داشته باشد زیرا داستان باعث می‌شود شنونده داستان را به ایده و تجربه‌ی خود تبدیل کند. به همین ترتیب، با گفتن داستان طولانی در مورد یک برند – یا ایده‌ی یک برند – می‌توانید آن را جذاب‌تر کنید. مشتریان را در یک داستان کسب و کاری درگیر کنید و آن‌ها با آن داستان تعامل خواهند داشت.

برند TOMS این کار را در فیس بوک با به اشتراک گذاشتن عکس‌هایی از کسانی که شرکت به آن‌ها کمک می‌کند به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد و به مصرف‌کنندگان فعلی و بالقوه در مورد سهمی که در امور خیریه دارند یا می‌توانند داشته باشند اطلاعاتی می‌دهد.

۰۸. شفاف باشید

شفافیت بستر هر رابطه‌ی طولانی مدتی است، بنابراین ارائه‌ی یک تصویر کلی از پشت صحنه‌ی برند به مشتریان می‌تواند در ایجاد یک رابطه سالم بسیار ضروری باشد. برای نشر اطلاعاتی که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند ساخت و کار یک برند را بهتر درک کنند از پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.

البته، ضرورتی ندارد که همه چیز را با جزئیات ریز و دقیق منتشر کنید، اما اطلاع‌رسانی خیلی ساده به مشتریان در مورد برنامه‌های آینده یا اعتراف به اشتباهات، شروع بسیار خوبی است. به عبارت ساده‌تر، مشتریان را به دنیای برند یا شرکت جذب کنید.

۰۹. مطالب مرتبط ارسال کنید

فقط به این دلیل که دوست دارید چیزی منتشر کنید، مطلب ارائه نکنید. پست‌های رسانه‌های اجتماعی را مرتبط، هدفمند و ساده نگه دارید. ارسال مکرر مطالب و نشر محتوای «خسته کننده» دلیل اصلی آنفالو کردن برندها و فراموش کردن‌شان است.

مطلب مرتبط: روانشناسی رنگها در برندسازی و بازاریابی

۱۰. حضورتان را بصری کنید

کاربران با آن دسته از پست‌های رسانه‌های اجتماعی درگیر می‌شوند که حاوی تصاویر هستند. اینفوگرافیک‌ها، عکس‌ها و سایر تصاویر بصری را به پست‌ها اضافه کنید و از پینترست و تامبلر استفاده کنید که می‌توانند برای ذخیره و به اشتراک‌گذاری محتوای بصری مورد استفاده قرار بگیرند.

نوبت شما

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ابزاری عالی برای افزایش حضور آنلاین شما باشند، اما هرچه برندهای بیش‌تری از پهنای باند اینترنت استفاده کنند، درهم و برهمی دنیای بازاریابی می‌تواند رقابت را سخت کند. مطمئن باشید که نه تنها از رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای برندسازی استفاده می‌کنید بلکه آن را برای مطرح و برجسته بودن و نگه داشتن مشتریان درگیر و علاقه‌مند، به طور مؤثر به کار می‌برید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: کاناوا

۱۰ روش برندسازی در رسانه های اجتماعی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا