روزانه سه هزار مسافر و زائر عراقی از مرز خسروی تردد می کنند


روزانه سه هزار مسافر و زائر عراقی از مرز خسروی تردد می کنند

قصرشیرین- ایرنا- فرماندار قصرشیرین گفت: هم اکنون روزانه سه هزار مسافر و زائر عراقی از مرز رسمی خسروی به عراق عزیمت کرده و یا وارد کشورمان می شوند.

مرادعلی تاتار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه مرز خسروی قدیمی ترین مرز برای تردد زائران عتبات عالیات است و مجموعه امکانات و زیرساخت های آن آماده است و پایانه بین المللی مسافری آن نیز از مجهزترین پایانه ها و در مقایسه با سایر مرزهای کشور وضعیت بسیار مطلوبتری دارد از این رو مورد استقبال مسافران و گردشگران و زائران عراقی برای ورود به کشورمان قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: تا یک ماه گذشته روزانه ۴۰۰ مسافر و زائر از این مرز رسمی راهی کشورمان می شدند و همین میزان نیز از کشور خروج پیدا می کردند که با بالا رفتن حجم سفرها اکنون روزانه شاهد ورود یک هزار و ۵۰۰ مسافر و زائر عراقی و خروج یک هزار و ۵۰۰ تن تبعه عراقی از مرز رسمی خسروی هستیم.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین اضافه کرد: این مرز اکنون آماده پذیرش زائران ایرانی برای عزیمت به عتبات عالیات است و تمامی امکانات لازم از جمله راه دسترسی و مواصلاتی، امکانات اقامتی و ظرفیت لازم برای اسکان ۱۵ هزار تن در مرز خسروی و همچنین ۱۵ هزار تن در شهر قصرشیرین و سیستم های مخابراتی، آنتن دهی تلفن همراه و رفع نقاط کور، ایجاد سرویس های بهداشتی از اقدام های انجام شده برای تردد زائران اربعین در این گذرگاه مطمئن و رسمی است.

تاتار، همچنین از آماده سازی ۱۳۵ هکتار پارکینگ با ظرفیت بیش از ۷۰ هزار خودروی سواری در شهرستان قصرشیرین و استقرار ۲۹ گیت گذرنامه با ۵۸ کاربر برای سرویس دهی به ۷۰ هزار تن طی مدت ۱۰ ساعت در روز برای ایام اربعین در این مرز رسمی خبر داد.

او گفت: بازگشایی مرز رسمی خسروی آرزو و خواسته اصلی مردم مرزنشین و مرزدار استان کرمانشاه و به ویژه شهرستان قصرشیرین است که به طور یقین رونق اقتصادی منطقه را به دنبال داشت و مردم را به این خواسته اصلی و قلبیشان خواهد رساند.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
۵۴ درصد صادرات کشورمان به عراق از مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.
۳۰۱۲/۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06