6 هزار هکتار طرح جایگزینی محصولات کشاورزی در کرمان اجرا شد


6 هزار هکتار طرح جایگزینی محصولات کشاورزی در کرمان اجرا شد

کرمان - ایرنا - به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، 6 هزار هکتار طرح جایگزینی کشت محصولات کشاورزی با توجه به تغییرات اقلیمی و کم آبی طی پنج سال گذشته دراین استان اجرا شده است.

به گزارش ایرنا، عباس سعیدی روز شنبه در خاتمه نشست شورای اداری در جمع خبرنگاران افزود: کشت گیاهان دارویی، زعفران، زرشک، گل محمدی و باغات گلابی طی پنج سال گذشته در استان کرمان جایگزین دیگر محصولات کشاورزی شده زیرا کشت این محصولات با محیط زیست و کم آبی استان سازگار و دارای مزیت های اقتصادی و صادراتی هستند.

وی اظهار داشت: پسته به عنوان یکی از محصولات اصلی استان کرمان و مقاوم بودن در برابر شرایط گرم و خاک شور طی سال های گذشته توسعه یافته است و برخی از کشاورزان استان از تا ۱۳ تن در هکتار از این محصول برداشت می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: افزایش میزان گرمی هوا، تغییرات اقلیمی و شوری آب و خاک بهره وری محصول پسته را کاهش داده است.

وی ادامه داد: توسعه یافتن کشت این محصول موجب شده که امروز نتوان آن را جایگزین کرد و پیوندهای پسته ناسازگار با شرایط اقلیمی توسط سازمان جهاد کشاورزی در حال تغییر هستند.

سعیدی افزود: آبیاری تحت فشار، کم فشار و زیر سطحی برای ارتقای بهره وری پسته در استان کرمان اجرا شده است و اعتبارات آبیاری تحت فشار طی سال های گذشته به این استان تخصیص نیافته و اینک در حال دریافت این اعتبارات هستیم.

وی عنوان کرد: استفاده از سایبان ها برای محصول پسته به علت تغییرات اقلیمی و گرمای هوا در استان کرمان در حال اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به دانش اصول تغذیه در میزان بهره وری محصولات کشاورزی گفت: تالار ترویج، نشریات و کتاب های متعددی در مورد پسته منتشر شده است.

وی تاکید کرد: کاهش منابع آبی و تغییرات اقلیمی موجب کاهش بازه زمانی تولید پسته و از بین رفتن آن می شود و این امر عملکرد تولید محصول پسته کرمان را کاهش داده است.

سعیدی تصریح کرد: پسته به صورت میانگین به ۱۰ هزار مترمکعب آب در سال نیاز دارد و اینک حدود پنج هزار مترمکعب آب مصرف می شود و کشاورزانی که بین ۷ تا ۹ هزار متر مکعب آب دارند، برداشت محصول خوبی دارند.

وی افزود: محصول پسته، ای سی آب تا ۹ هزار(میزان فلزات سنگین موجود در آب) را تحمل می کند که ای سی آب در برخی نقاط استان کرمان اینک به بیش از ۱۵ هزار رسیده است و در این شرایط نباید انتظار کیفیت و کمیت مطلوبی در برداشت این محصول داشته باشیم.

۷۴۲۰/ ۵۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق