چند نکته کلیدی برای یک انتخاب رشته درست در دانشگاه آزاد اسلامی


چند نکته کلیدی برای یک انتخاب رشته درست در دانشگاه آزاد اسلامی

مردادماه نتایج اولیه کنکور سراسری اعلام و به دنبال آن دومین گام از ماراتن آزمون سراسری یعنی انتخاب رشته از هفته گذشته آغاز شد. انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی نیز همراه با انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری از ۲۴ مردادماه آغاز شده و تا دوم شهریور ماه ادامه خواهد داشت. داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند با مراجعه به سایت azmoon. org مراحل انتخاب رشته را در این دانشگاه انجام دهند. البته از آنجا که بیش از ۹۵ درصد رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کاردانی و کارشناسی بدون آزمون هستند داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت انتخاب رشته از طریق گزینه ثبت‌نام دوره‌های بدون آزمون اقدام به ثبت‌نام در رشته مورد علاقه خود کنند.

انتخاب رشته به عقیده اکثر مشاوران به اندازه جلسه کنکور و نتایج آن اهمیت دارد، زیرا انتخاب رشته است که به عددهای خام موجود در کارنامه رشته‌ای را اضافه می‌کند که آینده شغلی فرد را مشخص می‌کند و به‌تبع‌آن زندگی فرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. همین موضوعات نشان‌دهنده اهمیت مشاوره و شناخت رشته‌های مختلف است. توصیه‌ای که در این مقطع به دانشجویان می‌شود این است که با شناخت کافی از امکانات و شرایط پذیرش دانشگاهی اقدام به انتخاب رشته کنند.

عدم وجود امکانات آموزشی، کارگاهی و رفاهی مانند خوابگاه علاوه‌بر آسیب زدن به تحصیل دانشجو می‌تواند دانشجویان را با مشکلات حاشیه‌ای همراه سازد. دانشگاه‌ها نیز وظیفه دارند با ارائه امکانات و تسهیلات خود داوطلبان را در تصمیم‌گیری درست راهنمایی کنند.

به همین دلیل است که برخی دانشگاه‌ها برای تشویق دانشجویان به انتخاب دانشگاه خود تسهیلات و امکاناتی را برای دانشجویان پیشنهاد می‌کنند، در حقیقت انتخاب رشته اولین گام از رابطه متقابل دانشگاه و دانشجویان است. به همین بهانه سراغ پنج تن از روسا و روابط‌عمومی‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم تا در این باره به گفت‌وگو بپردازیم.

با اتخاذ تخفیف‌ها نگرانی داوطلبان کمتر می‌شود

داریوش راشدنسب مدیر روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

«سعی کرده‌ایم ارتباط خود را از طریق آموزش‌وپرورش و موسسات آموزشی و مشاوره‌ای با داوطلبان آزمون سراسری گسترش دهیم. در این راه تلاش کرده‌ایم با ابتکار عمل و استفاده از ابزارهای مدرن و روش‌های ارتباطی جدید دانشگاه آزاد اسلامی را به داوطلبان نشان دهیم، برای مثال ویدئوکلیپ‌های کوتاه ۱۵ تا ۲۰ ثانیه‌ای تحت عنوان «آیا می‌دانید» را بر اساس ظرفیت‌های دانشگاه خود تولید کرده‌ایم که اطلاعات مفیدی را برای انتخاب صحیح داوطلبان در اختیار آنها قرار می‌دهد، چنانکه ممکن است در فضای خارج دانشگاهی کسی اطلاع نداشته باشد مجهزترین آزمایشگاه‌های رشته‌های مختلف در فضای آموزش عالی در استان کردستان در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد.

تصور غالب در ذهن مردم این است که شهریه دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر از دانشگاه‌های غیرانتفاعی است که البته این ذهنیت نادرست است و برای برطرف شدن این نگاه نیازمند شفافیت در مسائل مالی دانشگاه هستیم. این دانشگاه با طرح‌های مختلفی از جمله وام‌های قرض‌الحسنه‌- در کنار تخفیف‌هایی که به دانشجویان می‌دهد- سعی کرده دانشجویان نگرانی در این زمینه نداشته باشند و این در حالی است که در سایر دانشگاه‌های غیردولتی چنین تسهیلاتی وجود ندارد. از طرفی برای شفاف‌سازی مسائل مالی دانشگاه در مراکز مشاوره‌ای هزینه‌های ورودی ترم اول دانشجویان در تمامی رشته‌ها با احتساب شهریه ثابت و شهریه متغیر واحد‌های درسی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد تا متقاضیان از چگونگی کارکرد آن مطلع شوند. »

تسهیلات بیشتری نسبت به دیگر موسسات ارائه می‌دهیم

محمد شاه‌حسینی، معاون سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار

«برای کمک به انتخاب رشته داوطلبان، همکارانی که رشته آنها مشاوره است پیش از به پایان رسیدن سال تحصیلی با حضور در دبیرستان‌ها اقدام به معرفی رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها می‌کنند و داوطلبان را با ظرفیت‌های رشته‌های مختلف چه از لحاظ اطلاع‌رسانی پیرامون وجود این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی و چه از بابت آینده شغلی و دیگر مسائل هررشته آشنا می‌کنند. اکنون و در زمان انتخاب رشته نیز سعی کرده‌ایم ارتباط خود را با داوطلبان حفظ کنیم و اقدامات مشاوره‌ای جهت انتخاب رشته را انجام دهیم.

در این میان تقاضا برای رشته‌هایی مانند پرستاری و دامپزشکی بیشتر از سایر رشته‌هاست که تمایل دانشجویان به این رشته‌ها را نشان می‌دهد. دانشگاه آزاد اسلامی در کنار تسهیلات صندوق رفاه و شهریه‌ای، تسهیلات مالی را از طرف بانک ملی برای دانشجویان در نظر گرفته است. این در حالی است که امسال به احتمال زیاد شهریه دانشگاه آزاد اسلامی با شهریه دیگر دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی یکی خواهد بود، در صورتی که تسهیلات و امکانات این دانشگاه از دیگر دانشگاه‌های غیردولتی بهتر است. یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود داوطلبان در انتخاب دانشگاه‌ها دچار تردید شوند عنوان دانشگاه‌های نیمه‌دولتی برای برخی دانشگاه‌هاست که باعث می‌شود داوطلبان، این دانشگاه‌ها را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند، امسال با تصحیح عنوان این دانشگاه‌ها شاهد انتخاب رشته شفاف‌تری خواهیم بود.

همچنین فضای کارگاهی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه‌های غیردولتی قابل مقایسه نیست و دانشگاه آزاد اسلامی از جهت فضای آموزشی سرانه مطلوبی دارد، در حالی که با گذشت چند سال از تاسیس دانشگاه‌های غیردولتی این دانشگاه‌ها هنوز نتوانسته‌اند امکانات لازم را فراهم کنند. ما در واحد آموزشی خود به دلیل استقبال دانشجویان تهرانی از دانشگاه که جمعیتی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد دانشجویان را شامل می‌شوند امکاناتی از قبیل خوابگاه دانشجویی را فراهم کرده‌ایم تا آنان با مشکلاتی از قبیل اسکان مواجه نباشند. »

برگزاری کلاس‌های غیر انتفاعی در دانشگاه آزاد اسلامی

سیامک بهاروند، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان

«به کمک اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که در رشته‌های مشاوره و علوم تربیتی تخصص دارند و نیز به کمک همکاران‌مان در گروه آموزش دانشگاه که به روند‌های تحصیلی اشراف بیشتری دارند، دفاتر مشاوره‌ای را برای داوطلبان همزمان با انتخاب رشته تاسیس کرده‌ایم که همین موضوع آنها را به سمت این مراکز سوق داده است.

آنچه در انتخاب رشته اهمیت دارد، این است که داوطلبان بدانند بر اساس تراز علمی خود امکان قبولی در چه دانشگاه‌هایی را دارند.

داوطلبان به احتمال زیاد از تسهیلات و امکانات دانشگاه آزاد اسلامی بی‌اطلاعند و شاید این بی‌اطلاعی به خاطر عدم ارتباط کافی دانشگاه با عامه مردم بوده است، که همین موضوع اهمیت مشاوره در انتخاب رشته را نشان می‌دهد. تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای‌ را علاوه‌بر بانک ملی از طریق بانک رسالت در نظر گرفته‌ایم که دانشجویان بتوانند از وام‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت استفاده کنند، در کنار این تسهیلات در برخی رشته‌ها نیز کاهش ۵۰درصدی شهریه‌ها را در نظر گرفته‌ایم.

امکانات دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های غیردولتی در زمینه‌های رفاهی، کارگاهی و پژوهشی قابل‌مقایسه نیست، برای مثال یکی از دانشگاه‌های غیردولتی تا دو سه سال پیش حتی امکاناتی از قبیل آزمایشگاه‌هایی مانند فیزیک و شیمی را که الفبای هر دانشگاهی است، نداشتند و از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری کلاس‌های خود استفاده می‌کردند. از طرفی دیگر دانشجویان این واحد دانشگاهی در سال‌های اخیر رتبه‌های خوبی را در آزمون‌های مقاطع بالاتر کسب کرده‌اند و همین موضوع می‌تواند نشان‌دهنده سطح علمی دانشگاه باشد.

به فکر آینده شغلی دانشجویان هستیم

سیدعلی طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان

«دانشگاه آزاد اسلامی از نظر امکانات، ساختمان‌ها، آزمایشگاه‌ها و اعضای هیات‌علمی، نه‌تنها از دانشگاه‌های دولتی در سطح کشور کم ندارد بلکه در برخی زمینه‌ها از آنها جلوتر هم هست، برای مثال پیرامون رشته‌های کشاورزی، بزرگ‌ترین گلخانه سرپوشیده گل‌های زینتی کاکتوس را در کشور در واحد گرگان داریم. نگاه دانشگاه آزاد اسلامی به توسعه رشته‌ها این است که بتوانند برای آینده دانشجو اقدامی انجام دهند، قبلا در دانشگاه‌های دولتی – که الان هم تقریبا همین‌طور است- نگاه این بود که دانشجو بیاید تا فقط سطح علمی‌اش افزایش پیدا کند. نگاه امروز دانشگاه آزاد اسلامی این است که باید تحولی در رشته‌ها داشته باشیم، به‌گونه‌ای که بعد از اینکه دانشجو تحصیلاتش به اتمام رسید، اشتغال او هم فراهم شده باشد که این نگاه، نگاه ارزشمند و نویی است که در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است.

بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی است برای همه علاقه‌مندان که به هر دلیل یا نتوانسته‌اند در دانشگاه‌های دولتی جذب شوند یا رشته‌های مورد‌علاقه‌شان را آنجا پیدا نکرده‌اند که می‌توانند با تنوع رشته‌های مختلف دانشگاه‌های آزاد اسلامی، اینجا را محل تحصیل خودشان قرار دهند که از نظر کیفیت، هیچ تفاوتی ندارد. حتی مردم با توجه به این تفاوت بالاتر می‌توانند برای آینده شغلی و تحصیلی دانشجویان و فرزندان‌شان قدم بردارند. دستورالعمل‌های جدیدی که معاونت فرهنگی- دانشجویی دانشگاه طی یکی دو سال اخیر فرستاده است، سبب تحولی در فعالیت‌های فرهنگی شده است.»

نسبت بهتر امکانات دانشگاه آزاد اسلامی به موسسات دیگر

فرج‌الله براتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان

برای داوطلبان ورود به دانشگاه اقداماتی از جمله مشاوره توسط افراد مجرب گروه‌های مختلف دانشگاهی صورت گرفته و سعی شده است داوطلبان شناخت بیشتری نسبت به رشته‌های تحصیلی و دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشند. در این زمینه داوطلبان علاوه‌بر مشاوره می‌توانند با حضور در دانشگاه هم از نزدیک با محیط دانشگاه آشنا و هم از امکانات و مزایای دانشگاه آزاد اسلامی باخبر شوند. از طرفی امکانات دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دانشگاه‌های مشابه خود بیشتر بوده و قابل‌رقابت با دانشگاه‌های دولتی است، ما سعی کرده‌ایم بهترین شرایط را از نظر آزمایشگاهی، کارگاه‌ها، تجهیزات و امکانات آموزشی و پژوهشی در اختیار آنان قرار دهیم.

طی این سال‌ها سعی شده است تا با استفاده از امکانات و نیز فراهم آوردن رشته‌هایی که مزیت‌های شغلی دارند، دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده کنیم. با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان، ما در زمینه‌های نفت، پتروشیمی و کشاورزی قطب علمی هستیم و بیشترین امکانات در حوزه‌های مختلف نفت از جمله مخازن، حفاری، گاز و پتروشیمی را فراهم و سعی کرده‌ایم تا با ارتباط با واحدهای صنعتی دانشجویان را با محیط کاری بیشتر آشنا کنیم. در حوزه کشاورزی نیز یکی از برنامه‌های ما کسب درآمد از فعالیت‌های دانش‌بنیان است تا علاوه‌بر نگاه علمی، این نوع فعالیت‌ها بتواند زمینه ورود افراد به بازار کار و درآمدزایی را نیز به همراه داشته باشد.»

امین خلیق

new​spaper.fdn.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق