واگذاری 100درصدی سهام پالایشگاه‌ها به صلاح نیست/ لزوم حضور حاکمیت در کنار بخش خصوصی


واگذاری 100درصدی سهام پالایشگاه‌ها به صلاح نیست/ لزوم حضور حاکمیت در کنار بخش خصوصی

در صورت واگذاری تمام سهام 6 پالایشگاه به بخش خصوصی، عملا راه نفوذ حاکمیت در صنعت استراتژیک پالایشی بسته خواهد شد که این موضوع چالش هایی را در پیش خواهد داشت.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در ابتدای خرداد امسال بود که هیئت واگذاری با عرضه سهام متعلق به دولت در 18 شرکت بورسی و فرابورسی موافقت و این موضوع را به تصویب رساند که در میان آن ها، نام 6 پالایشگاه کشور وجود داشت.

در نتیجه بلوک 20 درصدی سهام شرکت پالایش نفت شیراز و بلوک 20 درصدی سهام شرکت پالایش نفت لاوان به ترتیب به ارزش کل پایه یک هزار و 96 میلیارد ریال، 7 هزار و 295 میلیارد ریال و 6 هزار و 658میلیارد ریال آن هم به صورت نقد و یکجا در تیرماه عرضه شدند که مشتری برای این بلوک ها پیدا نشد.

همچنین در روزهای نهم و دوازدهم ماه جاری نیز بلوک 20 درصدی سهام شرکت پالایش نفت تهران و اصفهان در بورس عرضه شد که این عرضه ها نیز به معامله ختم نشد. گفتنی است مجموع ارزش این دو عرضه بالغ بر 88 هزار و 939 میلیارد و 979 میلیون و 791 هزار ریال برآورده شده بود که از عهده بخش خصوصی خارج بود تا بتواند در این معاملات بعنوان خریدار حضور پیدا کند.

پس از این عرضه های ناکام اما شنیده ها حاکی از آن است که احتمالا به دلیل جذاب شدن این معاملات، حجم بلوک های قابل عرضه، کوچک شود. از سوی دیگر اما یکی از اشکالات فنی وارده به این عرضه ها، کم رنگ شدن نقش دولت در این پالایشگاه ها است که احتمالا چالش هایی را بوجود خواهد آورد.

در این رابطه ناصر عاشوری دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایشی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: از ابتدا نظر انجمن پالایشی بر حفظ حداقل یک سیت مدیریت در همه پالایشگاه ها از سوی دولت بود. دلیل این موضوع نیز پیچیده و استراتژیک بودن صنعت پالایشی است که دولت را در تمام مراحل فراورش نفت خام به بنزین درگیر می کند. از تخصیص خوراک گرفته تا تولید و توزیع و قیمتگذاری در این صنعت، دخالت دولت نیاز است.

وی در ادامه افزود: بهتر است دولت در صنعت پالایشی در کنار بخش خصوصی باشد تا هم بتواند در مراحل حساس اعمال نظر داشته باشد و هم مشکلات این بخش را لمس کند و در زمان های مورد نیاز مجوز های لازم را صادر نماید.

در نتیجه چندان به صلاح دولت و بخش خصوصی نیست که تمام سهام این پالایشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شود و بهتر است به جای عرضه تمام سهام این پالایشگاه ها در بورس، بخشی از آن بعنوان سیت حاکمیت در آن ها باقی بماند و در ازای آن بخشی از سهام سه پالایشگاه اراک و آبادان و ستاره خلیج فارس در بورس عرضه شود تا سهم دولت در مجموع پالایشگاه ها بیش از 20 درصد نشود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا