پیوند تاریخ و طبیعت ، ظرفیتی که اقتصاد باشت را متحول می کند


پیوند تاریخ و طبیعت ، ظرفیتی که اقتصاد باشت را متحول می کند

گچساران - ایرنا - دیار تاریخی باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد با آثار باستانی بی نظیر که یادگار تمدن کهن ایرانی است در کنار جاذبه های طبیعی ظرفیت های بی مانندی برای توسعه اقتصادی در حوزه گردشگری دارد.

به گزارش ایرنا، بخش عمده ای از مردم این سرزمین که به قول سفرنامه ناصرخسرو به نام های بست یا بشت در دوران کهن ثبت شده است با کشاورزی امرار معاش می کنند.

به گواه آثار تاریخی موجود در شهرستان باشت این سرزمین یادگاری از ایران باستان است.

با توجه به اینکه طبیعت گردی و سیر در زندگی تمدن کهن ایرانی هم اکنون طرفداران زیادی دارد در صورت معرفی بیشتر جاذبه های ناشناخته و توسعه زیرساخت های گردشگری این ظرفیت می تواند فرصت های شغلی زیادی در منطقه ایجاد کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که صنعت گردشگری در شهرستان باشت به دلیل وجود جاذبه های تاریخی،طبیعی،مردم شناسی،صنایع دستی می تواند بطور مستقیم و غیر مستقیم در توسعه اقتصادی این سرزمینی نقش آفرین باشد.

محمود باقری می گوید: قرار داشتن شهرستان باشت در نزدیکی جاده ترانزیتی گچساران به شیراز و نزدیکی به استان های خوزستان و بوشهر از قابلیت هایی است که می تواند این شهرستان را تبدیل به قطب گردشگری جنوب کشور کند.

او اضافه کرد: وجود چند جاذبه شاخص در نزدیکی شهر باشت و همراهی جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی از ویژگی های منحصر به فرد گردشگری در این خطه است.

باقری ادامه داد: ایجاد اشتغال پایدار در بخش خدمات مانند رستوران ها،هتل ها و مجتمع های رفاهی تفریحی و فروش صنایع دستی از حداقل پیامدهای رونق گردشگری در شهرستان باشت است.
وی بیان کرد: حضور گردشگران خارجی ،داخلی و خرید صنایع دستی و سوغات بطور مستقیم برای اهالی مناطق گردشگری ایجاد درآمد می کند.

پل بریم شاهکار پیوند تاریخ و طبیعت

پل بریم نام سازه‌ای با شکوه تاریخی است که در هشت کیلومتری شرق شهرستان باشت و در مجاورت روستای چم بلبل روی رودخانه‌ بریم ساخته شده است.

این جاذبه دیدنی به دلیل نزدیکی به شهر باشت،قرار داشتن در مسیر جاده ارتباطی گچساران به سیراز و تفرجگاهی به نام چشمه انجیری ، ظرفیتی برای درآمدزایی از طریق جذب جهانگردان و ایرانگردان است.

پل بریم به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته است که در روزگار کهن محل عبور تاجران و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: با هدف بقای این سازه کهن تاکنون ۶ بار پل بریم از سال های گذشته تاکنون مرمت شده است.

صادق ماندنی زاده با اشاره به اینکه آخرین مرحله مرمت پل بریم تابستان امسال انجام شد افزود: سنگ فرش،دیوارکشی و نرده کشی از بخش های مختلف این مرحله از مرمت پل تاریخی بریم بوده است.

وی بیان کرد: طرح مرمت پل بریم با هدف پیشگیری از تخریب با سیلاب رودخانه انجام شد.

ماندنی زاده با بیان اینکه این طرح با ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار صورت گرفته است ، تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز برای مرحله بعدی مرمت پل بریم در سال جاری نیز تامین شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشت می گوید: منطقه گردشگری رود رونه دارای یک اقامتگاه گردشگری با امکاناتی نظیر اسکان،سرویس های بهداشتی، غذاها و داروهای محلی است.
وی بیان کرد: این منطقه که در نزدیکی استان های جنوبی کشور و مناطق گرمسیری است در ماه های اردیبهشت تا مرداد پذیرای بیشترین گردشگر است.
ماندنی زاده ابراز داشت:افزون بر جاذبه های طبیعی و تاریخی غذاهای محلی مانند آش ماست، آبگوشت محلی، انواع کباب از غذاهای محلی مردم این شهرستان است که گردشگران از چشیدن آن لذت می برند.
وی لباس محلی زنان و دختران این دیار را از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان دانست و گفت: ایجاد مراکزی که گردشگران بتوانند این لباس ها را بپوشند و با آن عکس یادگاری بگیرند از دیگر ظرفیت هایی است که می تواند به کسب درآمد برای اهالی کمک کند.

دیگر جاذبه های تاریخی باشت

دو گوردو پا شامل دو ستون سنگی متعلق به دوران ساسانیان است.

این اثر تاریخی منحصربه‌فرد و جالب در فاصله‌ کمی از روستای شوش و ده‌کند در هفت کیلومتری شهرستان باشت و در مسیر جاده‌ گچساران به بابامیدان قرار دارد.

تاکنون اطلاعات قابل توجهی در مورد این میراث ایران کهن به دست نیامده است ولی با توجه به اظهارات برخی باستان شناسان این اثر تاریخی به عنوان آتشدان استفاده می‌شد و وسیله‌ای برای راهنمایی کاروانیان و مسافران راه گم کرده در شب بوده است.

کاوش‌های باستان شناسان بر روی این اثر نشان می دهد که فضا و شکل عمومی اثر دوگور دوپا تا حدودی مشابه ستون‌های سنگی معابد مهری و میترائیسم مانند ستون‌های خورهه است.

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در شهرستان باشت آبشاری است خروشان به نام آبشار خامی که در نزدیکی این شهرستان و در روستای تلچگاه قرار دارد.

این آبشاری دائمی که پیرامون آن را درختان بلوط، چمشه‌های متعدد و بیشه‌زارهای مورد فرا گرفته در تنگه‌ای به نام برا واقع شده است.

از ویژگی‌های این منطقه بکر و دست‌نخورده بودن آن است که با وجود چشمه‌های مشهور دو پیردل و چشمه سرد محبوبیتی شگرف در بین گردشگران به دست آورده است.

در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری از این شهرستان می‌توان آثاری از یک راه سنگفرش را مشاهده کرد که در مسیر جاده‌ قدیم باشت به گچساران در محلی به نام گردنه الله اکبر قرار دارد.

این اثر تاریخی که به راه باستانی گردنه الله اکبر شهرت دارد.

براساس اظهارات مورخان یونان این اثر راه شاهی هخامنشیان است که در دوران حکومت این پادشاهان ایرانی پررونق بوده است.

یکی از زیباترین مناطق گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد، منطقه‌ی رود ردونه در ۱۰ کیلومتری شهرستان باشت است که به بهشت گمشده‌ جنوب ایران شهرت یافته است.

مناظر تماشایی در دامنه‌ کوه‌ خامی که همواره محل تراوش آبشارها و چشمه‌های گواراست به دلیل آب شدن برف‌هایش، جاذبه‌ای طبیعی وشگفت انگیز به نام رود زیبای رود رونه و نیز آبشارهایی تماشایی را ایجاد کرده است.

یکی از کهن‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهرستان باشت درختی است کهنسال که به آن درخت سرو باشت گفته می‌شود.

مورخان معتقدند که این درخت قدیمی با ۴۰ متر طول و هفت متر عرض عمری افزون بر ۲۷۰۰ سال را پشت سر گذاشته و در این روزگار به یکی از دیدنی‌های جالب و معروف شهرستان باشت تبدیل شده است.

این درخت در ۵۰ کیلومتری از باشت و در نزدیکی روستای درگ در مجاورت امامزاده سید محمد (ع) دشت لار قرار دارد.

روستای لار یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که برخی از تاریخ‌نویسان این روستا را به عنوان یکی از پایتخت های قشلاق هخامنشیان معرفی کرده‌اند.

قبرستانی برجای مانده از دوران ایران باستان و نیز بقعه متبرکه‌ امامزاده سید محمد (ع)، یکی از مناطق پرطرفدار گردشگری باشت است.

در فاصله‌ ۵۰ کیلومتری از بخش شمالی باشت یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهرستان قرار دارد که اشکفت شاه پیچاب نام دارد.

قلعه تاریخی بانو گشنسب از شاهزادگان یکی از پادشاهان هخامنش که وصف آن در شاهنامه آمده‌است که روی کوهی کم ارتفاع به نام دو گوشی مشرف بر این شهر واقع است.

برنامه های در دست اجرا برای توسعه زیرساخت های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۱۵طرح اشتغالزا با سرمایه گذاری ۲۸۰ میلیارد ریال در حوزه های گردشگری و صنایع دستی شهرستان باشت در دست اجراست.

محمود باقری با اشاره به امکان جذب گردشگر در هفت ماه از سال در شهرستان باشت و وجود دست بافته های منحصربه فرد در این شهرستان ، ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری و صنایع دستی این مناطق وجود دارد.

دیگر برنامه های حوزه گردشگری

مشاور امور بانوان و خانواده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده و تفاهم نامه با ۲ آژانس ایرانگردی این استان از جمله باشت مقصد تورهای ایرانگردان می شود.

فریبا رحمان‌پور اظهار کرد: باشت با توجه به راه های زمینی زیبا با استان های فارس،خوزستان و بوشهر می تواند یکی از مقاصد خوب ایرانگردی به ویژه دوستداران آثار طبیعی و تاریخی باشد.

وی بیان کرد: تفاهم نامه دیگری نیز با معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری امضا شده که براساس آن تمام ضوابط صدور مجوز فعالیت استارتاپ های گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود.

استارتاپ یا شرکت نوپا، به یک شرکت یا کسب‌ و کار گفته می‌شود که به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده ‌است، رشد سریعی دارد و برای تولید راهکاری نوآورانه و دوام‌ پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته ‌است.

مشاور امور بانوان و خانواده رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به وجود ۲ صنایع دستی میخک و گلیم که می تواند به عنوان یک برند در کهگیلویه و بویراحمد در سطح کشور مطرح شود گفت: برای انجام آموزش های تخصصی فعالان صنایع دستی در استان اعلام آمادگی وجود دارد.

سالیانه ۵۰۰ هزار نفر از جاذبه های دیدنی باشت دیدن می کنندکه در میان آنها جهانگردانی از کشورهای اروپایی دیده می شود.

۶۰ اثر تاریخی در شهرستان باشت تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهرستان باشت با وسعت بیش از یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۱۵ روستا، یک شهر، ۲ بخش و ۲۲ هزار نفر جمعیت است.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق