بیماری های دامی در راس بیوتروریسم قرار دارند


بیماری های دامی در راس بیوتروریسم قرار دارند

کرج - ایرنا - امروزه بیماری های دامی در سراسر جهان به عنوان بیوتروریسم بسیاری از کشورها را مورد تهدید قرار داده است.

به گزارش ایرنا، دامپزشکی نقش مهمی در اقتصاد ملی، پایداری اقتصاد واحدهای تولید و سلامت عمومی جامعه دارد و با این حال کمتر به این نقش توجه علمی و فرهنگی شده است.

دامپزشکی نقش محوری در تامین سلامت مواد غذایی و به تبع آن سلامت جامعه داشته ضمن اینکه پیشگیری، کنترل و درمان بیماری های دامی و مشترک نیز برعهده این بخش می باشد.

در این میان دامپزشکان نیز از لحاظ جایگاه اجتماعی و فرهنگی در میان مردم هنوز شناخته شده نیستند و آحاد مردم به نقش و اهمیت این حرفه واقف نیستند.

باید گفت که هر ماده غذایی که بر سر سفره مردم می آید، ۱۰۰ درصد سلامت آن در ارتباط با دامپزشکی و دامپزشکان است به طوریکه حدود ۵۰ رشته تخصصی PHD در خصوص دامپزشکی وجود دارد.

در این زمان اگر کشورهای زورگوی دنیا بخواهند به کشورهای دیگر ضربه بزنند از طریق بیوتروریسم که مهم ترین راه آن از طریق دام و کشاورزی است وارد می شوند به طوریکه اکنون بیماری تب برفکی در دام یکی از این راه ها به شمار می رود.

بروز و انتشار این بیماری ها در بخش دامی نه تنها موجب کشتار وسیع دام ها و خسارات اقتصادی فراوان می شود بلکه به دلیل مشترک بودن بعضی از این بیماری ها با انسان، در صورت شیوع در بین انسان ها، کنترل آن سخت و زمان بر است.

همانطور که گفته شد یکی از این بیماری های مهم در دام، تب برفکی است که به دلیل اهمیت آن و پیگیری های مدیرکل دامپزشکی استان البرز، از سال جاری واکسیناسیون دام های روستایی و عشایری به صورت رایگان انجام می شود.

دکترغلامرضا توکلی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: واکسیناسیون دام های سبک در روستاها و مناطق عشایری به صورت رایگان انجام می شود ولی ۵۰ هزار راس دام سنگین روستایی نیز در این استان وجود دارد که صاحبان آن قادر به واکسیناسیون دام های خود نبودند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه این استان جزو استان های اول تا سوم کشور است که واکسیناسیون دام های روستایی و عشایری را به صورت رایگان انجام می دهد، اظهار داشت: برای تامین واکسن تب برفکی برای این تعداد دام حدودپنج میلیارد ریال هزینه شده است.

۳۵ درصد تولیدات مواد بیولوژیک دامی در البرز

به گفته توکلی ۳۵ درصد تولیدات مواد بیولوژیک دامی اعم از دارو، واکسن، ضدعفونی کننده ها و سموم کشور در البرز تولید می شود که رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده ایم.

کسب بسیاری دیگر از رتبه های برتر کشوری در بخش دام و طیور کشور همچون کلینیک های تخصصی، وجود گاو اصیل، میزان مرغ کشتار شده، پرورش مرغ تخمی، پولت تخم گذار، مرغ مادر تخم گذار، پرورش ماهیان زینتی، تولید شیر و کارخانه های لبنی و بسته بندی از دیگر موفقیت های این استان است.

البرز یک استان ۱۰۰ درصد صنعتی است که دامپزشکی نقش بسیار حائز اهمیتی در آن دارد.

البرز در آنفلوانزای فوق حاد پاک است

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری زئونوز (مشترک) است که در صورت نبود کنترل و اپیدمی بیماری ضمن اینکه ضرر اقتصادی فراوانی از لحاظ از بین رفتن طیور به هر کشوری وارد می کند در صورتیکه انسان ها نیز درگیر این بیماری شوند، کنترل آن بسیار سخت است.

به طوریکه پاندمی این بیماری در سال ۱۹۱۸ در اسپانیا منجر به تلفات ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر از مردم این کشور شد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به شیوع این بیماری در سال ۱۳۹۶ گفت: در این سال ۲۳ میلیون قطعه از طیور کشور معدوم شدند که در استان در ۷۲ کانون درگیر چهار میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه معدوم سازی شدند.

وی افزود: با آمادگی بیشتری که سال بعد از آن در استان وجود داشت تعداد کانون های درگیر این بیماری به چهار کانون رسید که ۲۵۰ هزار قطعه معدوم سازی شدند و خوشبختانه در سال جاری استان البرز از لحاظ وجود این بیماری پاک است.

بیش از ۲۳ هزار قطعه آبزیان زینتی از البرز صادر شد

دکتر علیرضا جمالی، معاون سلامت دامپزشکی استان البرز نیز در این نشست از فعالیت های صادراتی استان در بخش دام و طیور اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۳ هزار و ۵۰۰ قطعه انواع ماهیان زینتی از این استان صادر شده است.

صادرات ۱۶۸ تن پای و پنجه مرغ، ۳۵ هزار قطعه پولت تخم گذار به افغانستان و عراق، صادرات ۵۳۴ تن تخم مرغ، پنج هزار و ۵۵۰ کیلوگرم گوشت مرغ، صادرات هشت هزار و ۲۱۰ کیلوگرم عسل و ۲۶ کیلوگرم خاویار به عنوان نمونه از دیگر فعالیت ها در این بخش می باشد.

جمالی با بیان اینکه البرز جزو قطب های تولید مرغ تخم گذار است، افزود: در استان البرز حدود ۱۱۷ مزرعه مرغ تخم گذار وجود دارد که هفت میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ در این واحدها وجود دارد.

این واحدها ۹.۵ تا ۱۰ درصد تخم مرغ کشور را بالغ ۹۵ هزار تن در سال تولید می کنند.

البرز یکی از استان هایی است که گاوهای اصیل شیری دارد و یکی از قطب های تولید شیر در کشور است به طوریکه با ۱۰۴ هزار راس دام سنگین شیری دارد و از این تعداد حدود ۶۵ هزار راس صنعتی هستند.

سالانه حدود ۳۹۰ هزار تن شیر در این استان تولید می شود.

در استان البرز ۱۳۷ واحد پرورش ماهیان گرمابی، سردابی، زینتی و خاویاری وجود دارد که از این تعداد ۳۸ واحد فعال هستند.

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا