جنگنده‌های 35-F آمریکا مشکل دارند


جنگنده‌های 35-F آمریکا مشکل دارند

ناوگان جنگنده‌های 35-F آمریکا در تداوم پرواز مشکل دارند مشکلی که ممکن است مانع از برداشتن گام بزرگ در جهت تولید انبوه این جنگنده‌ها شود

جنگنده‌های 35-F آمریکا مشکل دارند
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ؛ آمریکن کانسروتیو نوشت: ناوگان جنگنده های اف 35 آمریکا، در مرحله مهم آزمایش عملیاتی این جنگنده ها، در تداوم پرواز مشکل دارند؛ مشکلی که ممکن است مانع از برداشتن گام بزرگ در جهت تولید انبوه این جنگنده ها شود.
پایگاه اینترنتی آمریکن کانسروتیو در گزارشی به قلم دن گریزییر نوشت: سند مربوط به پروازهای آزمایشی این برنامه نشان می دهد میزان قابلیت انجام ماموریت کامل -معیاری که نشان می دهد یک هواپیما هر چند وقت یک بار می تواند همه ماموریت های محول شده را انجام دهد- در هواپیماهای آزمایشی این ناوگان، که در پایگاه هوایی ادواردز کالیفرنیا مستقرند، از زمان شروع این روند آزمایشی در دسامبر گذشته، به طور متوسط 11 درصد است. این در حالی است که مایکل گیلمور، رئیس سابق آزمایش عملیاتی پنتاگون گفته است این ناوگان باید به آمادگی 80 درصدی برسد تا مرحله آزمایشی جنگی فعلی آن با موفقیت پایان یابد.
با وجود این، جنگنده های اف 35 هم اکنون گرانترین سامانه تسلیحاتی در طول تاریخ است. قیمت این هواپیما تا ماه مارس، 400 میلیارد دلار بود. با وجود این، هزینه عملیات و نگهداری این ناوگان در چند دهه آینده، حدود یک تریلیون و 450 میلیارد دلار خواهد بود.
برنامه 17 ساله تولید جنگنده اف 35 زمانی به نقطه عطف خود رسید که مقامات، پس از سال ها تاخیر، پنجم دسامبر 2018، روند ”ارزیابی و آزمایش عملیاتی اولیه“ این جنگنده را آغاز کردند. در این مرحله، محصول تکمیل شده با سرعت های مختلف به پرواز در می آید تا مشخص شود که آیا می تواند نقشی را که به آن محول می شود ایفا کند و اینکه آیا برای استفاده خلبانان مناسب است.
شاید خوانندگان تعجب کنند اگر بدانند که ناوگان آزمایش عملیاتی در واقع بدتر از جنگنده های اف 35اسکادران های فعال نیروی دریایی، هوایی و واحد تفنگداران دریایی عمل می کنند. این ناوگان آزمایشی، متشکل از 23 جنگنده اف 35 مجهز به تجهیزات پیشرفته برای ثبت اطلاعات پرواز و عملیات برای ارزیابی بعدی به منظور تعیین تاثیر و کارآمدی کلی برنامه است. بر اساس تازه ترین آمار موجود، میزان قابلیت انجام کامل ماموریت در جنگنده های اف 35 فعال در نیروی دریایی، هوایی و سپاه تفنگداران دریایی، نیز فقط 27 درصد بود. بنابراین چیزی برای افتخار کردن به هیچ یک از آنها -جنگنده های فعال و جنگنده های آزمایشی اف 35- وجود ندارد.
این در حالی است که ”ایر فورس تایمز“ به تازگی گزارش داد نیروی هوایی با بحران آمادگی دست و پنجه نرم می کند. اطلاعات مربوط به سال 2012 تا 2018 حاکی از کاهش میزان قابلیت انجام ماموریت در همه برنامه های هواپیما - بالغ بر پنج هزار و 400 هواپیما- ، و کاهش آن از میزان متوسط کلی 77 ممیز 9 دهم درصد در هفت سال پیش به 69 ممیز 97 صدم درصد در سال گذشته است.
جیمز ماتیس، وزیر دفاع وقت آمریکا، در پاسخ به وضعیت اسف بار مربوط به میزان آمادگی هواپیماها، به نیروی هوایی یک سال فرصت داد میزان آمادگی هواپیماها را به سطح 80 درصد برساند. اما شاید نیروی هوایی برای این کار نیاز به معجزه داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس