به گزارش افکارنیوز،

«فرانک باینیماراما» نخست‌وزیر فیجی ، «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا را به توهین علیه سران کشورهای اقیانوسیه متهم کرد و گفت مقامات چینی نزاکت و منش بهتری دارند.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «رویترز»، باینیماراما اعتراضاتش نسبت به موریسون را پس از آن اظهار کرد که مقامات استرالیایی در نشستی منطقه‌ای از زیر تعهدات اقلیمی خود شانه خالی کردند.

باینیماراما اواخر روز جمعه گفت موریسون قصد دارد سیاست‌های کشور خود را بر ملت‌های دیگر تحمیل کند و با اشاره به این‌که چقدر پول به آن‌ها داده است، به آن‌ها توهین کرد.

او گفت: «چینی‌ها به ما توهین نمی‌کنند. آن‌ها نمی‌روند به جهان بگویند ما اینقدر پول به جزایر اقیانوسیه داده‌ایم. آن‌ها چنین کاری نمی‌کنند. آن‌ها مردمان خوبی هستند و قطعاً از موریسون بهتر هستند».

موریسون روز شنبه اعلام کرد: «ما همواره برای گفت‌وگوهای دشوار آماده‌ایم، ما برای هر نوع گفت‌وگویی با خانواده اقیانوسیه‌ای خود آماده‌ایم. مانند خانواده‌ای که دور یک میز می‌نشینند».

وی افزود: «ما همواره آماده‌ایم و این علی‌رغم مسائلی است که باید در آن زمان در دستور کار قرار گیرد».

در نشست کشورهای اقیانوسیه که روز پنجشنبه خاتمه یافت، کشورهای جزیره‌ای واقع در این حوزه نسبت به تأثیر صنایع زغال‌سنگ استرالیا بر تغییرات اقلیمی و بالا آمدن سطح آب دریاها ابراز نگرانی کردند اما با عدم پاسخ‌گویی مقامات استرالیایی مواجه شدند.

این در حالی است که ماه جاری میلادی، شماری از مقامات ارشد آمریکایی با حضور در شهر سیدنی استرالیا بر لزوم تلاش استرالیا برای افزایش نفوذ در میان کشورهای اقیانوسیه به‌منظور مقابله با قدرت رو به رشد چین تأکید کردند.