نبود فرهنگ هم‌افزایی چالشی پیش‌روی پارک‌های علم و فناوری است


نبود فرهنگ هم‌افزایی چالشی پیش‌روی پارک‌های علم و فناوری است

شیراز-ایرنا- رئیس پارک علم و فناوری استان فارس از آنچه عدم توجه به مساله هم‌افزایی و کار تیمی در کشور نامید، گلایه کرد و گفت: نبود فرهنگ هم‌افزایی در کشور چالشی پیش‌روی پارک‌های علم و فناوری است که برای حل این مساله نیازمند کار فرهنگی هستیم.

فرید مُر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمینه‌ای که در جامعه ما برای انجام هر حرکتی لازم است، فرهنگی است که اگر چنین زمینه ای را فراهم نکنیم در اجرای آن قطعا با مشکل مواجه می شویم.
وی ادامه داد: وقتی با برخی افراد بیرون صحبت می‌کنیم و به آن‌ها از یک فناوری بزرگ می‌گوییم، منتظرند ابوریحان یا ابوسینایی از پشت پرده بیرون بیاید و بگوید یک ایرباس درست کردم، هیچ کس توجه نمی‌کند که یک ایرباس حاصل فعالیت جمعی بیش از هشت هزار شرکت فناور است، هیچ کدام از فناوری‌ها کار یک نفر نیست.
رئیس پارک علم و فناوری فارس گفت: فرهنگ کار گروهی باید از دبستان شروع شود، آموزش و پِژوهش مساله‌ای نیست که بخواهیم آن را در دانشگاه به افراد تزریق کنیم.
وی در ادامه با انتقاد از آنچه مساله اشرافیت رشته‌ای است، اظهارکرد: سازمان سنجش گفته است کسانی که ضریب هوشی‌شان از همه بالاتر است پزشکی می‌روند و بعد مهندسی و پس از آن کشاورزی و در آخر به رشته‌های علوم انسانی وارد می شوند.
وی ادامه داد: کسی که رتبه او ۲ رقمی می‌شود خیال می‌کند تا آخر عمر این رتبه ۲ رقمی را دارد و باید گل سر سبد باشد، هیچ وقت فکر نکردیم کسی که ریاضی او ۲۰ است چرا باید فارسی را نیز ۲۰ باشد؟ در این زمینه نیاز به فرهنگ داریم.

زحمت‌های چندساله‌ای که به دلیل نبود فرهنگ از بین می‌رود
رئیس پارک علم و فناوری فارس با تاکید بر اینکه برای هر چیزی باید زمینه فرهنگی آن را فراهم کنیم، گفت: در شرکت‌های دانش بنیان مبتکران و خلاقان می‌آیند و چیزهایی را تولید می‌کنند و تا حدی حمایت می‌شوند و زمانی که می‌خواهند به حساسترین مقطع برسند می‌بینیم که فرهنگ ما می‌گوید کوتاه‌ترین را برای بیشترین درآمد انتخاب کنید و برخی به همین دلیل با تماس با شانگهای چند کانتینر محصول وارد می‌کنند غافل از اینکه چند نفر را زمین می‌زنند و چند سال زحمت را از بین می‌برند.
مُر با بیان اینکه تا زمینی را مناسب کشت خاصی نکرده‌ایم نباید چیزی در آن بکاریم، اگر چیزی را در آن کاشتیم درست و موثر بار نمی‌آید، افزود: در مسایل علم و فناوری باید بدانیم چه کار می‌خواهیم انجام دهیم.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری هیچ معجزه‌ای نمی‌کند، تنها از ایده‌ها حمایت می‌کند تا ثبت اختراع صوت بگیرد و مسایل حقوقی و نیازها حل شود و تلاش می‌شود مخترع و مبتکر به شرکت‌های دیگر وصل شوند و به سمت هم‌افزایی حرکت کنند اما متاسفانه در این هم‌افزایی به دلیل مسایل فرهنگی زیاد موفق نبوده‌ایم.
رئیس پارک علم و فناوری استان فارس گفت: برای موفقیت پارک، استانداری، فرمانداران و دیگر سازمان‌ها باید همکاری کنند و شبکه‌ای وجود داشته باشد که بررسی کند آیا از فلان شرکت تولید کننده محصول در پارک علم و فناوری خریداری می‌شود یا خیر؟
مُر اظهارکرد: بدون فرهنگ هم‌افزایی هیچ کاری نمی‌توان انجام داد، از دوره‌ای که ابن سینا پیدا می‌شد بیش از ۶ قرن گذشته است، در حال حاضر با هم‌افزایی فناورانه می‌توان به موفقیت دست یافت.
وی ادامه داد: باید عرضه و تقاضا را نگاه کرد، مسئولان تقاضا کجا هستنند، شرکت‌ها چقدر تقاضا محور هستند و چرا برای آن‌ها تقاضا نمی‌آید؟ چرا باید من که چیزی را تولید کردم خودم آن را در دست بگیرم و در تمام وزارتخانه‌ها بگردم که چه کسی می‌خواهد این محصول را از من خریداری کند؟

هرگاه فرهنگ هر تکنولوِژی را نیاوردیم،ناهنجاری به دنبال داشت
رئیس پارک علم و فناوری فارس گفت: همه اقدامات نیازمند یک پلتفرم فرهنگی است، دیدیم که هر چیزی را بدون فرهنگ آن وارد کشور کردیم چه بلایی سرش آمد، اتومبیل آوردیم اما فرهنگ اتومبیل‌رانی را نیاوردیم دیدیم وضعیت ترافیک چگونه است، موبایل را آوردیم اما فرهنگ استفاده از آن را نیاوردیم و می‌ببنیم چه ناهنجاری‌هایی ایجاد کرده است، قبل از وارد کردن هر فناوری باید فرهنگ که زیربنای اصلی آن است شکل بگیرد.

پارک یک عنوان بین‌المللی و به معنای توقفگاه است
وی همچنین درباره برخی انتقادها به نام‌گذاری مجموعه علم و فناوری به نام پارک افزود: خیلی‌ها فکر می‌کند پارک جای تفریح و گردش است اما از این موضوع غافل هستند که پارک یک اسم بین‌المللی و به معنای توقف گاه و محل استقرار است.

راهگشا بودن شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری در دوران تحریم
رئیس پارک علم و فناوری فارس در ادامه با اشاره به تعداد شرکت‌های مستقر در این پارک گفت: نزدیک به ۳۰۰ شرکت در این پارک در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و در این برهه حساس که به شکلی در محاصره اقتصادی و محاصره فناورانه قرار داریم می‌توانند راهگشا و موثر باشند.
مُر افزود: ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که جایگاه پارک علم و فناوری فارس خوشبختانه جایگاه مناسبی است و جزو سه پارک برتر کشور محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری در همه عرصه‌ها فعالیت می‌کند و می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای فناورانه باشد.
۹۲۵۴ /۱۸۷۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس