عامل انسانی، علت 93 درصد تصادفات جاده ای قزوین


عامل انسانی، علت 93 درصد تصادفات جاده ای قزوین

قزوین - ایرنا - عامل انسانی باعث وقوع 93 درصد از تصادفات جاده ای قزوین است، در حالی که سه درصد دیگر مربوط به وسیله نقلیه و چهار درصد دیگر نیز به عوامل دیگر از جمله راه اختصاص دارد.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای قزوین روز شنبه در سومین کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی راه های استان قزوین که با حضور فرمانده پلیس راه کشور برگزار شد، افزود: با توجه به قرارگیری در شاهراه ارتباطی کشور و همچنین ثبت ۱۱ درصدی آثار تاریخی کشور در این استان، قزوین به عنوان یکی از استان های گردشگری، تراکم ۲.۵ برابری راه های کشور را دارا است.


ارزش راه های استان قزوین بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است
جواد حق لطفی ارزش راه های استان قزوین را بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال دانست و گفت: هزینه استاندارد نگهداری سالانه این میزان راه ۴ تا ۶ درصد از ارزش واقعی آن یعنی ۵ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته می شود در حالی که میزان اعتبار تخصیص یافته امسال حدود ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.
وی اضافه کرد: استان قزوین دارای ۲۱۷ کیلومتر آزادراه، ۳۱۳ کیلومتر بزرگراه، ۲۳۰ کیلومتر راه اصلی، ۵۶۴ کیلومتر راه فرعی، ۲ هزار و ۳۸۱ کیلومتر راه آسفالته روستایی، ۹۹۳ کیلومتر راه شوسه و یک هزار و ۹۷۳ کیلومتر راه خاکی است و براساس سامانه های تردد شمار میزان تردد خودروها از ۱۵۸ میلیون دستگاه در سال ۹۴ به ۲۷۱ میلیون دستگاه در سال گذشته رسیده است.
به گفته وی، طی سال ۹۶ نیز بالغ بر ۶۵۶ هزار بارنامه برای جا به جایی کالا در این استان صادر شده که این میزان در سال گذشته با افزیش ۲.۹ درصدی به ۶۷۵ هزار بارنامه و با جا به جایی ۸.۵ میلیون تن کالا رسید.
حق لطفی چهار عامل انسان، محیط، وسایل نقلیه و جاده را از عوامل مهم و تاثیرگذار تصادفات جاده ای این استان برشمرد و گفت: براساس برنامه ریزی و اقدامات انجام شده با دستگاه های ذیربط آمار تصادفات رانندگی برون شهری استان از ۷۴۰ کشته در سال ۸۵ به ۲۵۸ کشته در سال ۹۷ کاهش داشته است.
وی، ۲۰۰ دوره بازدید در راستای ارتقای ایمنی راه ها، برگزاری ۳۰ دوره آموزشی به مدارس حاشیه راه، ۶۰ فقره بازدید از مراکز معاینه فنی خودروها، توزیع رایگان کلاه کاسکت در روستاها، نصب نیوجرسی بلوک مفصلی در ۱۱۷ کیلومتر از آزادراه های استان با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار و در دستور کار قرار گرفتن ۲۰۰ کیلومتر دیگر در بزرگراه های استان، اجرای ۲۴۵ کیلومتر شبکه روشنایی در ۱۴ نقطه و لزوم انجام این طرح در ۴۵ نقطه دیگر را از جمله اقدامات انجام شده و کارهای دست پیگیری راهداری در سطح جاده های استان برشمرد.
این مسئول راهداری اضافه کرد: با توجه به اینکه قزوین جزو ۱۱ استان برف گیر کشور به شمار می رود همه ساله با بهره گیری از ۲۸۸ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین اقدام به بازگشایی معابر می کنیم و هر ساله نیز برای تعمیرات این تعداد دستگاه ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه می شود.
به گفته وی، برای خرید ماشین آلات جدید راهداری و کاهش میانگین سن ناوگان موجود نیازمند ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم.


شناسایی ۳۶۷ نقطه حادثه خیز در استان قزوین
حق لطفی تعداد نقاط حادثه خیز شناسایی شده استان را ۳۶۷ مورد دانست و گفت: تاکنون ۷۲ نقطه آن آشکار سازی شده که برخی از آنها نیازمند اصلاح هندسی بوده و ۱۰ نقطه با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز در اولویت رفع قرار گرفته و در کمیسیون راه های استان نیز مطرح شده است.
این مسئول راهداری اضافه کرد: در بخش خط کشی جاده ها به عنوان یکی از مولفه های مهم ایمنی، سالانه برای انجام چهار هزار کیلومتر خط کشی به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم در حالی که بودجه اعتباری امسال ما در این بخش ۴۰ میلیارد ریال بوده است.
۸۰۵۴*3013

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...