احیای بازی‌های بومی موجب بلوغ فرهنگی نسل جوان می شود


احیای بازی‌های بومی موجب بلوغ فرهنگی نسل جوان می شود

شهرری ـ ایرناـ رییس فدراسیون ورزشی روستایی و بازی های بومی و محلی گفت: احیا و رونق بازی‌های بومی موجب بلوغ فرهنگی و اجتماعی نسل جوان و زنده نگه داشتن آیین‌های فرهنگ اصیل ایرانی می شود.

به گزارش ایرنا، غلامرضا جعفری روز شنبه در مراسم آغاز نخستین دوره المپیاد ورزشی روستایی ری اظهار داشت: یکی از بهترین راهکارهای احیا و ترویج بازی های بومی و محلی، برگزاری برنامه‌های ویژه در راستای شناخت این سنت‌ها به نسل جدید است که در این زمینه برگزاری المپیاد ورزشی بومی و محلی نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: برگزاری المپیاد ورزش های بومی و روستایی علاوه بر زنده نگه داشتن سنت و آیین های فرهنگی کشور نقش بسزایی در کاهش آسیب ها و بزه های اجتماعی دارد، جوانان و نوجوانان با آشنایی با فرهنگ اصیل ایرانی تعلق خاطر ویژه ای نسبت به جامعه خود پیدا خواهند کرد.

جعفری با اشاره به این که رسیدن به بلوغ فرهنگی و اجتماعی با استفاده از ساز و کارها و نگرش ارزشی اقوام امکان پذیر است، گفت: ما به دنبال تبیین کارکردهای علمی بازی های بومی و محلی هستیم تا از بعد آموزشی و تربیتی این بازی‌ها در جهت تربیت نسل آینده بهره مند شویم.

رییس فدراسیون ورزش روستایی یادآور شد: همچون سایر کشورهای جهان، علاوه بر این که از هویت بازی های بومی و محلی صیانت می کنیم، جاذبه‌ها و ویژگی‌های بارز ورزش‌های سنتی را از طریق برگزاری جشنواره‌ها به نمایش خواهیم گذاشت.

وی با بیان اینکه رونق بازی‌های بومی و محلی موجب توسعه ورزش قهرمانی کشور می شود، افزود: المپیاد ورزش روستایی با ایجاد انگیزه و حس رقابت در میان نوجوانان و جوانان موجب شناسایی استعدادهای مختلف ورزشی کشور می شود.

جعفری ادامه داد: جوانان و نوجوانان روستایی با رقابت با یکدیگر در قالب ورزش‌های بومی و روستایی مهارت شنیداری و دیداری خود که اصل مهمی در ورزش‌های رکوردی و رزمی است را به خوبی فرا می گیرند.

وی یادآور شد: ۷۵ درصد یادگیری مهارت‌های مختلف ورزشی در جوانان و نوجوانان از طریق انجام ورزش‌های مختلف ایجاد می شود که در این زمینه اگر از ورزش‌های بومی و محلی استفاده کنیم، علاوه بر تقویت بنیه فرهنگی جوانان، موجب شکوفایی استعداد آنها نیز می شویم.

جعفری در پایان برگزاری المپیاد ورزش‌های بومی و محلی در روستاها را روش خوبی برای اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی در کشور دانست و افزود: حفاظت از میراث فرهنگی و ورزشی کشور باید بخشی از دغدغه همه دستگاه‌ها و مسئولان باشد.

نخستین دوره المپیاد ورزشی روستایی شهرستان ری امروز (شنبه) با رقابت سه هزار ورزشکار نوجوان در سالن شهدای روستای اسلام آباد سیمان آغاز شد.

شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با ۱۲۴ روستا و جمعیتی حدود یک میلیون نفر در جنوب استان تهران واقع شده است.

۳۲۱۸/۶۰۰۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403