موج گرمایش جهانی به بوشهر رسیده؟


موج گرمایش جهانی به بوشهر رسیده؟

رییس گروه پیش بینی و صدور هشدار هواشناسی بوشهر عنوان کرد: در مجموع برای بلند مدت دما پیش بینی شده بود که بین ماه های تیر، مرداد، شهریور و مهر دمای هوای شهر بوشهر بین 0,5 تا یک درجه سلسیوس افزایش یابد.

زهرا راستگو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به طور معمول هوای بوشهر در فروردین معتدل بهاری است و از اواخر فروردین و اردیبهشت دمای هوا رو به افزایش می رود.

وی ادامه داد: اوج گرمای هوا در استان بوشهر، هم در مناطق ساحلی و هم در مناطق غیرساحلی در تیرماه است، برای مثال در تیرماه امسال دمای هوا تا آستانه ۵۰ درجه نیز پیش رفت و در مناطق غیرساحلی مانند برازجان دمای ۴۹ درجه نیز گزارش شد؛ حتی در خردادماه یک یا دو روز آستانه دمای ۵۰ درجه را در شهر برازجان تجربه کردیم.

دمای استان بوشهر در تیرماه۰,۴ درجه سلسیوس گرم تر از میانگین بلندمدت 18 ساله

این کارشناس با اشاره به بررسی روند اوج گرما در آمار بلندمدت ایستگاه های هواشناسی طی دو دهه اخیر، ادامه داد: سال گذشته و در شهر برازجان در خرداد ماه دمای بالای ۵۰ درجه نیز ثبت شده که امسال شیب ملایم تری را طی کرده و هوا متعادل تر شده است. در بررسی ها هوای تیرماه از نظر درجه دمایی ۰,۴ درجه سلسیوس گرم تر از میانگین بلندمدت دمای استان (۱۸ ساله) بوده است.

راستگو با بیان اینکه تبعا گرمترین نقاط همیشه مناطق غیرساحلی هستند، تصریح کرد: معمولا اوج گرما در تیر ماه است که در این ماه آستانه ۴۰ و ۴۲ درجه در مناطق ساحلی و آستانه ۵۰ درجه نیز در مناطق ساحلی ثبت شده است.

وی ادامه داد: حتی در شهر دیلم دمای ۴۸ درجه ثبت شده و در شهر دیّر نیز -که یک منطقه ساحلی است- در شرایط خاصی دمای آن به ۴۷ و ۴۸ درجه رسیده و ثبت شده است. شهرستان دیر با وجود ساحلی بودن دارای شرایط خاصی است، ولی زمانی که باد -در فصل تابستان- به سمت شمال غربی برمی گردد سریعا تغییر دما می‌دهد و حالت افزایشی به خود می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: روند افزایش دما در استان بوشهر از اردیبهشت شروع و در خرداد هوا گرمتر می‌شود؛ اوج گرما در تیرماه است و مردادماه نیز به دلیل افزایش رطوبت از عدد دما کاسته می‌شود اما رطوبت خیلی بالا است یعنی هوای فوق العاده شرجی در این استان تجربه می‌شود و از لحاظ شاخص آسایش که ترکیبی از دما، رطوبت و وزش باد و جهت و سرعت آن است در سطح پایینی است.

تجربه رطوبت 100 درصدی در جزیره خارگ و عسلویه

رییس گروه پیش بینی و صدور هشدار هواشناسی بوشهر اظهار کرد: در شرایط افزایش رطوبت ولو اینکه عدد دما کمتر شود اما آستانه تحمل پایین می آید. طی هفته های اول مرداد ماه با توجه به هوای ابری و رطوبت فوق العاده هوا شاهد رطوبت ۱۰۰ درصدی در جزیره خارگ، ۹۹ درصد در عسلویه، و ۹۰ و ۹۵ درصد در بوشهر بودیم.

وی ادامه داد: میزان رطوبت هوا از اواخر تیر ماه به سمت مرداد ماه افزایش می‌یابد که به دلیل آرامش باد در مرداد ماه بوده و اینکه در این ماه وزش باد قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد ضمن اینکه به دلیل وجود سامانه‌های موسمی در جنوب شرق کشور ابرهای انتقالی به سمت استان بوشهر رهسپار می‌شوند که این باعث هوای تقریباً ابری، افزایش رطوبت و عدم وزش باد و ایجاد هوای دم کرده می شود که مجموعه این شرایط با هم این احساس را به مردم می‌دهد که هوا خیلی گرم شده است، در صورتی که از لحاظ عددی، دمای هوا در تیرماه عدد بالاتری دارد.

راستگو افزود: در اثر این شرایط در مرداد ماه شاخص‌ آسایش به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دمای احساسی بالا می رود و هوا گرم تر حس می شود.

وی تاکید کرد: در شهریورماه و در ۱۰ روز اول آن انتظار داریم که دما به تدریج کاهش یافته و در مهر ماه نیز به همین صورت است. سردترین هوا را نیز در دی و بهمن ماه خواهیم داشت که از نیمه دی‌ماه یعنی ۱۵ تا ۲۰ بهمن ماه در استان بوشهر هوا رو به سردی می رود و کمترین دما را داریم.

پیش بینی افزایش یک درجه ای دمای استان بوشهر در بلندمدت

این کارشناس هواشناسی عنوان کرد: امسال در استان بوشهر مسئله غیرطبیعی اتفاق نیفتاده و اتفاقا روند دما و رطوبت نسبت به سال گذشته طبیعی تر بوده و از لحاظ رطوبتی تیرماه رطوبت کمتری -در حد یک درصد نسبت به میانگین بلند مدت- داشته و هم از لحاظ دمایی ۰,۴ درجه سلسیوس بالاتر بوده است.

راستگو تصریح کرد: در مجموع برای بلند مدت دما پیش بینی شده بود که بین ماه های تیر، مرداد، شهریور و مهر دمای هوای شهر بوشهر بین ۰,۵ تا یک درجه سلسیوس تغییر کند یعنی افزایش پیدا کند. در پیش بینی فصلی به طور میانگین افزایش دما در بوشهر به دلیل وجود رطوبت عدد بالایی نیست اما در مناطقی مثل کرمان و قسمتی از سیستان و بلوچستان در ماه‌های مرداد، شهریور و مهرماه بین ۱ تا ۳ درجه افزایش پیش‌بینی شده است.

راستگو یادآور شد: روند افزایش دما از چندین دهه پیش در سراسر دنیا آغاز شده و می بینیم که موج‌های مختلف گرمای بی سابقه هوا در اروپا غوغا به پا کرده و حتی در آلمان قربانی نیز گرفته است. همچنین یخ های قطب شمال بر اثر گرما ذوب شده و به حرکت درآمده‌اند و قطعاً افزایش گازهای گلخانه‌ای این اثرات را به وجود آورده و تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان برخی از اثرات گازهای گلخانه ای گفت: وجود لایه اُزُن در ارتفاعی از جو مانع از رسیدن اثرات مضر آفتاب به سطح زمین می شود ولی افزایش گازهای گلخانه‌ای سبب نازک و یا سوراخ شدن این لایه شده و پرتوهای مضر و گرمایی خورشید از این قسمت‌های آسیب دیده به زمین می رسد که یکی از اثرات آن افزایش دما است.

وی ادامه داد: در واقع چندین سال است دولت‌ها به این فکر افتاده اند که برنامه ریزی هایی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از تخریب لایه ازن و همچنین گرمایش زمین داشته باشند اما این روند افزایش دما آغاز شده و در همه جای دنیا وجود دارد؛ نگرانی بشر و دانشمندان علوم هواشناسی و محیط زیست نیز همین است.

رییس گروه پیش بینی و صدور هشدار هواشناسی بوشهر تصریح کرد: این اتفاق علاوه بر افزایش دما و گرمایش قطعا بر روی سامانه‌های جوی و آب و هوایی نیز اثر گذاشته و روند تغییر اقلیم را سرعت می بخشد.

راستگو اظهار کرد: در استان بوشهر در حال حاضر و در سال جاری در گرمترین ماه سال نیز دمای بالاتر از ۵۰ درجه نداشته‌ایم، آستانه رطوبت و شرجی هوا در اواخر تیرماه و اوایل مرداد ماه به دلیل فعال بودن سامانه های موسمی، افزایش دمای احساسی، رطوبت و انتقال و وزش باد بالا رفته بود.

وی با اشاره به حجم گرما و توان متفاوت افراد در برخورد با این شرایط گفت: تحمل این دما بستگی به آستانه تحمل افراد و همچنین نوع مصالح به کار رفته در ساختمان ها دارد.

این کارشناس هواشناسی با بیان هشدارها و توصیه‌هایی تصریح کرد: با توجه به افزایش دما و رطوبت بالای هوا افرادی که بیماری های قلبی، تنفسی و ناراحتی های دیگر دارند و سالمندان و کودکان مراقب باشند که در ساعتهای گرم روز در معرض گرما نباشند. نهادهای دولتی و متولیان آب و برق نیز نسبت به این شرایط برنامه ریزی کنند تا شرایط برای مردم سخت تر از این نشود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنج عضو استان قم به باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی "قاف" راه یافتند