مریخ‌نورد 2020 به ابزار رباتیک مجهز شد


مریخ‌نورد 2020 به ابزار رباتیک مجهز شد

تهران- ایرنا- مریخ‌نورد 2020 سازمان فضایی آمریکا (ناسا) قطعه اصلی را برای سیستم جمع‌آوری، مهار و در نهایت ارسال نمونه‌هایی از این سیاره سرخ به زمین دریافت کرده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، مهندسان آزمایشگاه پیش‌رانش جت در پاسادنا، گردونه‌ای را به «سیستم نمونه‌برداری» مریخ‌نورد ۲۰۲۰ اضافه کرده‌اند که از آن برای ذخیره و مرتب‌سازی ابزارها و ظروف نمونه‌های اصلی و همچنین انتقال آنها در داخل مریخ‌نورد جهت پردازش استفاده می‌شود.

از سال ۱۹۷۶ که سطح‌نشین Viking بر مریخ فرود آمد، ماموریت‌های فرود از روش‌های به شدت پیچیده برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگ و خاک مریخ استفاده کرده‌اند. این موضوع امیدهای زیادی را در مورد کشف ماهیت مریخ و تاریخ جذاب آن به وجود آورده است، اما تاکنون این آزمایش‌ها تنها یک ماهیت جمع‌آوری نمونه و دور انداختن آنها را داشته است که در آن فضاپیمای رباتیک نمونه‌هایی را از سطح مریخ به دست می‌آورد آنها را مورد آزمایش قرار می‌داد و سپس آنها را دور می‌انداخت.

اما اکنون ناسا و شرکای بین‌المللی آن در ماموریت مریخ ۲۰۲۰ به دنبال آرزوهای بلندپروازانه‌تری هستند. این فضاپیمای بدون سرنشین در حین جستجوی سطح مریخ نه تنها اقدام به جمع‌آوری نمونه‌ها و تجزیه و تحلیل آنها می‌کند بلکه تعدادی از آنها را در یک کانتینر خاص بسته‌بندی خواهد کرد که در سطح مریخ باقی می‌ماند تا بعدا این کاوشگر آن را بردارد و برای مطالعات مفصل به زمین بازگرداند.

این موضوع چالش‌های زیادی را برای مهندسان به وجود آورد که کمترین آنها نحوه دستیابی به نمونه‌ها در زمانی است که آنها توسط بازوی رباتیک این کاوشگر جمع‌آوری شده‌اند. برای همین منظور مهندسان از یک گردونه در سیستم نمونه‌برداری مریخ‌نورد ۲۰۲۰ استفاده کرده‌اند که مهندسان ناسا عملکرد آن را مشابه یک پروژکتور قدیمی دهه ۱۹۶۰ می‌دانند.

طبق اعلام ناسا، این گردونه دارای ۹ ابزار حفاری است، دو مورد آنها برای سایش سنگ‌ها هستند تا یک محیط پاک برای حفاری فراهم شود. در این میان یک مته برای سوراخ کردن خاک ماه (یا رگولیت) است و شش ابزار دیگر برای جمع‌آوری نمونه به کار گرفته می‌شود.

این گردونه شبیه طراحی‌های قبلی است اما بخش هوشمندانه آن این است که نمونه‌های اصلی از بیت‌های یک‌طرفه سبک وزن استفاده می‌کنند که توخالی هستند و یک لوله نمونه دارند. زمانی که مته وارد سنگ می‌شود، نمونه اصلی در این لوله جمع‌آوری می‌شود؛ سپس مته و لوله نمونه به گردونه باز گردانده و به بخش دیگری از کاوشگر منتقل می‌شوند در این قسمت یک بازوی رباتی مته و نمونه جمع‌آوری شده را درون یک محفظه جداگانه قرار می‌دهد و در نهایت، این محفظه روی سطح سیاره رها می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)