دوران قاعدگی در مدرسه، نکاتی که باید بدانید


دوران قاعدگی در مدرسه، نکاتی که باید بدانید

پریود شدن یا قاعدگی یکی از مراحل بلوغ دختران است که مانند دیگر علائم نوجوانی برای دختران سردرگم کننده و حتی ترسناک می‌باشد.

پریود شدن یا قاعدگی یکی از مراحل بلوغ دختران است که مانند دیگر علائم نوجوانی برای دختران سردرگم کننده و حتی ترسناک می‌باشد. دختران نوجوان بیشتر وقت خود را در مدرسه می‌گذرانند، اتفاق ناگوار این است که در مدرسه پریود شوند. پریود شدن در مدرسه می‌تواند باعث خجالت زدگی نوجوانان گردد ولی باید بدانند که پریود شدن مایع افتخار است و نه خجالت! برای مقابله با پریود در مدرسه کافیست پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند و نگران هیچ چیزی نباشند.
در ادامه ۴ روش اصلی برای مقابله با پریود در مدرسه بیان می‌کنیم و امیدواریم که برایتان کاربردی باشد:

۱- آماده شدن برای مقابله با پریود در مدرسه
برای مقابله با پریود شدن در مدرسه لازم است که برای این اتفاق آماده شوید. برای این منظور این مراحل را به ترتیب انجام دهید.
۱- پد بهداشتی و یا فنجان قاعدگی به همراه داشته باشید
یکی از راه‌های مقابله با پریود در مدرسه این است که زمان نزدیکیِ دوران قاعدگی نوار بهداشتی با خود به همراه داشته باشید. (اگر پریود شما نامنظم است هر روز در کیفتان نوار داشته باشید) به این ترتیب شما همیشه آماده هستید و احساس خجالت و یا ترس را تجربه نخواهید کرد. همچنین شما می‌توانید از فنجان قاعدگی استفاده کنید، گرچه این فنجان‌ها محبوب نیستند ولی پزشکان امن بودن آن را تایید می‌کنند، ولی محض احتیاط، قبل از استفاده حتما نظر پزشک را بپرسید.
۲- یک محل مناسب برای پد بهداشتی در کیف خود پیدا کنید
محل‌های مناسبی برای پنهان کردن وسایل بهداشتی خود پیدا کنید، گرچه این وسایل باعث شرمندگی نمی‌شوند ولی با این حال برخی از دختران علاقه ندارند که کسی آن‌ها را ببیند. اگر شما نیز چنین حسی دارید می‌توانید محل‌هایی را در کیف و یا حتی جامدادی خود پیدا کنید که جلوی چشم نباشند. اگر کیفتان محل پنهانی ندارد می‌توانید در چکمه‌های خود آن را پنهان کنید. اگر در مدرسه، قفسه‌ی مخصوصی دارید می‌توانید چند پد بهداشتی را داخل آن قرار دهید و در تمام طول سال خیالتان از بابت دوران قاعدگی‌تان راحت باشد.
۳- لباس زیر اضافی و حتی شلوار به همراه داشته باشید
بهتر است یک لباس زیر اضافی به همراه داشته باشید. مطمئن باشید که جای زیادی را اشغال نمی‌کند، اگر همچنان استرس زیادی دارید می‌توانید برای احساس امنیت بیشتر، یک شلوار هم با خود ببرید اگر چه بعید است که شلوارتان کثیف شود!
۴- بهتر است در زمان نزدیکی دوران قاعدگی یک شکلات به همراه داشته باشید
شاید بهتر باشد در زمان نزدیکی دوران قاعدگی، یک شکلات به همراه داشه باشید زیرا در این دوران نیاز شدیدی به شکلات خواهید داشت. مطالعات نشان می‌دهد که شکلات، می‌تواند برخی از علائم قاعدگی را کاهش دهد.
۵- اگر درد شدیدی را در این دوران تحمل می‌کنید دارو به همراه داشته باشید
برخی از داروها برای کاهش درد قاعدگی وجود دارند. اگر در دوران قاعدگی از علائمی مانند گرفتگی عضلات، التهاب، حالت تهوع و … رنج می‌برید و همین علائم باعث حواس پرتی شما در مدرسه می‌شود، می‌توانید با تایید پزشک چند دارو با خود حمل کنید. فقط باید اطمینان داشته باشید که این کار، مخالف با قوانین مدرسه شما نیست.
همراه داشتن این داروها حتی در صورت مصرف نکردن، باعث دلگرمی شما خواهد شد. در انتخاب دارو از پزشک و پدر و مادر خود نظر بخواهید.
۶- سعی کنید زمان دوره قاعدگی خود را به یاد داشته باشید
زمان شروع دوران قاعدگی خود را به یاد داشته باشید، حتی اگر کاملا مرتب نیست زمان تقریبی آن را بدانید. این اقدام باعث می‌شود که غافلگیر نشده و کاملا انتظار این پدیده را داشته باشید و اقدامات لازم را انجام دهید، مطمئنا از استرس و ترس شما کاسته می‌شود.
معمولا متوسط چرخه قاعدگی، ۲۸ روز طول می‌کشد که می‌تواند در بازه ۲۱ تا ۴۵ روزه نیز اتفاق بیفتد، زمان قاعدگی خود را روی تقویم علامت‌گذاری کرده و یا از برنامه‌های زمان‌بندی تلفن همراه استفاده کنید و هر ماه زمان تقریبی ماه بعد را پیش‌بینی نمایید.
۷- با علائم هشدار قاعدگی آشنا شوید
قاعدگی اغلب باعث ایجاد علائمی مانند گرفتگی، نفخ، ایجاد آکنه و درد سینه می‌شود. اگر این علائم (یک یا چند مورد از این علائم) را به طور معمول تجربه می‌کنید، به این معنی است که دوره شما در راه می‌باشد و در زمان کوتاهی پریود خواهید شد.
بعد از تجربه این عوامل شما باید هر لحظه لوازم بهداشتی قاعدگی را به همراه داشته باشید و همچنین داروهایی برای تسکین دردهای دوران قاعدگی!
بهتر است در زمان نزدیک شدن به دوران قاعدگی، لباس‌های رنگ تیره بپوشید.

۲- واکنش‌های شما در زمان شروع دوره قاعدگی
شما باید واکنش‌های مناسبی در مقابل پریود شدن در مدرسه داشته باشید. ادامه را بخوانید.
۱- در اسرع وقت به توالت بروید:
این روش به شما امکان می‌دهد که بتوانید وضعیت را به صورت خصوصی ارزیابی کرده و خیال خود را راحت کنید. به محض این که احتمال شروع دوره خود را داشته باشید، به طور مخفیانه از معلم خود اجازه رفتن به سرویس بهداشتی را بخواهید.
اگر احساس راحتی می‌کنید، می‌توانید وضعیت خود را به معلم خود توضیح دهید و بگویید که پریود شدن در مدرسه را تجربه می‌کنید اگر راحت نیستید بهتر است بگویید که من باید به توالت بروم چون احتمال دارد مشکل دخترانه‌ام شروع شده باشد.
۲- از معلم و دوستان خود کمک بگیرید:
اگر پریود شدن در مدرسه را تجربه کردید در صورت نیاز به لوازم بهداشتی می‌توانید از معلم و یا دوستان خود درخواست کنید. اگر به طور اتفاقی قاعدگی شما شروع شد و شما هیچ لوازمی ندارید، باید چه کاری انجام دهید؟ شما باید به راحتی از معلم و یا دوستان خود بپرسید که لوازم بهداشتی به همراه دارند یا نه؟ گفتن این جمله نباید احساس شرمساری شما را زنده کند زیرا این یک پدیده طبیعی است و همه این را درک می‌کنند.
اگر پیدا نکردید حتی می‌توانید به دفتر مدرسه بروید و از آن‌ها برپسید احتمال زیاد در دفتر ناظم مدرسه دخترانه انواع لوازم بهداشتی وجود دارد، اگر هم نبود از آن‌ها بخواهید که با مادرتان تماس بگیرند و به او اطلاع دهند. اگر اولین پریود شما است و احساس ترس به سراغتان آمده، سریع به اتاق مشاوره مدرسه بروید تا از نگرانی دربیایید.
۳- در صورت لزوم پد اضطراری ایجاد کنید
اگر گزینه بهتری ندارید، می‌توانید خودتان پد بهداشتی ایجاد کنید، چگونه؟ همه آن چیزی که باید انجام دهید، این است که ۱۰ دستمال توالت را بردارید و اطراف دست خود بپیچید تا به اندازه کافی زخیم شود، سپس آن را در زیر لباس خود قرار دهید. با این وضعیت، چند ساعت می‌توانید با خیال راحت سپری کنید.
۴- اگر واقعا نگران هستید کت خود را اطراف کمر خود ببندید
برخی از دختران حتی در صورت امن بودن وضعیت، نگران کثیف شدن لباس خود هستند و تمرکز خود را در مدرسه از دست می‌دهند این نوجوانان می‌توانند یک عمل ابتکاری انجام دهند تا خیالشان راحت شود، کت و با پیراهن خود را دور کمر ببندید که هم احساس گرما کنید و هم نگرانی‌تان از بین برود. اگر نگران سوال هم کلاسی‌هایتان هستید می‌توانید بگویید که شکلات خود را روی لباستان ریخته‌اید و با این کار می‌خواهید آن را پنهان کنید، اگر واقعا نگران هستید می‌توانید از پدر و مادر خود بخواهید که برایتان لباس بیاورند.

۳- برنامه خاصی داشته باشید
داشتن برنامه برای پریود شدن در مدرسه بسیار مهم است.
۱- بدن خود را هیدراته کنید
در دوران پریود بدن شما به میزان آب بیشتری نیاز خواهد داشت پس بهتر است در طول روز بطری به همراه داشته باشید. همچنین سعی کنید در طول روز غذاهای آبکی ( هندوانه، کرفس، کاهو و … ) زیادی مصرف کنید تا خیالتان از بابت هیدراته شدن بدنتان راحت باشد. مصرف کافئین خود را کم کنید زیرا کافئین باعث می‌شود که آب بدن شما کم شود.
۲- غذاهایی که مانع نفخ شکم می‌شوند، را میل کنید
شما نباید غذاهای مضر برای این دوران را میل کنید مثلا خوردن سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر، نوشابه و … برای شما مضر هستند. همچنین غذاهایی که باعث نفخ شکم شما شوند، برایتان مضر می‌باشد پس در این دوران، از غذاهایی مانند لوبیا، عدس و … نیز دوری کنید. برخی از پزشکان خوردن غذاهای چرب در این دوران را پیشنهاد می‌کنند چون این غذاها می‌توانند آب بدن شما را حفظ کنند.
۳- در کلاس ورزش پرش نکنید
پریدن باعث افزایش درد شما در دوران قاعدگی خواهد شد. گرچه شاید شما فکر کنید که در این دوران نباید کلا در کلاس ورزش حضور یابید ولی این گونه نیست، بلکه برخی از حرکات ورزشی باعث آرام شدن شما در این دوران خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که تمرینات هوازی باعث پمپاژ خون بیشتر می‌گردد، همچنین گرفتگی عضلات شما را کاهش داده و درد بدنتان را کم خواهد کرد.
۴- هر ۲-۳ ساعت یکبار به حمام یا توالت بروید
قبل از این که به مدرسه بروید به حمام رفته و پد بهداشتی خود را عوض کنید. همچنین در مدرسه نیز یک برنامه منظم داشته باشید و مرتب پد بهداشتی خود را تعویض کنید. اگر کم‌تر از حد معمول خونریزی دارید، از ۵-۶ ساعت یک بار عوض نمایید و در حد معمول ۲-۳ ساعت یکبار.
۵- به درستی از پد یا تامپون خود استفاده کنید
هنگامی که شما پریود شدن در مدرسه را تجربه می‌کنید بایستی اطمینان حاصل کنید که پدهای خود را به صورت بهداشتی نگهداری می‌کنید. بهتر است آن‌ها را در داخل یک نایلون و یا کاغذ نگهداری نمایید. در موقع تعویض سعی کنید پد کثیف را داخل نایلون قرار داده و در سطل آشغال بیندازید. بعد از این مرحله حتما دست‌های خود را بشویید و تا می‌توانید بهداشت فردی را در این دوران رعایت کنید.
۶- لباس‌هایی به رنگ تیره بپوشید
اگر چه بعید است که لباستان کثیف شود، ولی ممکن است فقط به خاطر حفظ امنیت خاطر خودتان بخواهید لباس‌های تیره‌تر را در طول هفته یا قبل از دوره خود بپوشید. شما می‌توانید شلوار جین تیره‌تر و یا یک لباس تیره بپوشید، بنابراین لازم نیست نگران چک کردن شلوار خود در زمان پریود شدن در مدرسه باشید یا از دوستان خود بخواهید هر دو ثانیه یک بار به شما اطمینان دهند که شلوارتان تمیز است.
۷- عکس‌العمل خود را در موقع شنیدن سخنان غیر منصفانه بیان کنید
به یاد داشته باشید که با دوستان خود طوری رفتار کنید که می‌خواهید آن‌ها با شما رفتار کنند. ولی این به معنی این نیست که اگر دوستانتان رفتار نامناسبی با شما دارند شما نیز رفتار بی‌ادبانه با آن‌ها داشته باشید. بهتر است ابتدا به آن‌ها گوشزد کنید که شما در دوران حساسی قرار دارید و از آن‌ها بخواهید که باادب باشند، اگر همچنان به رفتارشان ادامه دادند با پدر و مادر و یا مشاور خود مشورت کنید.
۸- نیاز خود را به آسانی مطرح کنید
نیازهای خود هنگام پریود شدن در مدرسه را با معلم و یا دوستان خود در میان بگذارید. اگر به بیرون رفتن و تنها ماندن نیاز دارید و یا می‌خواهید کمی کنار بخاری بنشینید ابتدا از معلم و سپس دوستانتان نیازتان را بخواهید. مثلا می‌توانید به دوست خود بگویید که می‌توانم به جای تو کنار بخاری بنشینم؟ یا به معلم خود بگویید که من به علت قاعدگی‌ام می‌خواهم کلاس را به مدت چند دقیقه ترک کنم.

۴- حفظ یک ذهن سالم
آخرین مرحله مقابه با پریود شدن در مدرسه حفظ آرامش می‌باشد.
۱- در مورد آن خجالت نکشید
نه شما اولین دختری هستید که پریود شدن در مدرسه را تجربه می‌کنید و نه آخرین. پس نیازی به خجالت کشیدن نیست زیرا این یک پدیده طبیعی از رشد و یک بدن بالغ می‌باشد. این دوره نشانه‌ی سلامت و باروری شما است پس باید به آن افتخار کنید. اجازه ندهید این تبدیل به نقطه ضعف شما شود و برخی از افراد شما را به خاطر این پدیده طبیعی آزار دهند. با دیگر دوستان خود در این مورد صحبت کنید تا بدانید که تنها نیستید.
۲- نگران بوی خود نباشید
برخی از دختران مدام نگران بوی خود در این دوران هستند و مدام این تصور را دارند که بوی بدی پخش می‌کنند. فقط باید بدانید که این دوران بو ندارد و اگر بویی وجود داشت بوی پد بهداشتی شما است و تنها راهکار این است که شما هر چند ساعت یک بار به صورت مرتب این پد را عوض کنید در این صورت هیچ بوی بدی پخش نمی‌شود. همچنین پدهای معطری وجود دارند ولی قبل از مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.
۳- حتما والدین خود را از وضعیت خود مطلع کنید
دوره قاعدگی شما یک راز نیست و نباید از پدر و مادر خود مخفی کنید. گرچه ممکن است در ابتدا خجالت بکشید ولی باید پدر و مادرتان (به خصوص مادرتان) این مورد را حتما بداند. صحبت در این موضوع نه تنها آن‌ها را ناراحت نخواهد کرد، بلکه به سالم بودن فرزندشان افتخار خواهند کرد.
۴- برای رفتن به سرویس بهداشتی به راحتی اجازه بگیرید
برای مطرح کردن این موضوع خجالت نکشید و در صورت نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی به راحتی از معلم خود اجازه بگیرید. همه دختران باید یاد بگیرند که به آسانی در مورد دوران قاعدگی خود و نیازهایشان با همه صحبت کنند.
آگاه باشید که معلمان و مدیران شما باید بیش از پیش آماده باشند تا به شما در این مشکل کمک کنند. شما باید خودتان به یاد داشته باشید که شما اولین نفری نیستید که پریود می‌شوید و فقط کافیست که با روش‌های مقابله با پریود شدن در مدرسه آشنا گردید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403