علائم اولین قاعدگی، بررسی کلی


علائم اولین قاعدگی، بررسی کلی

دوران بلوغ یکی از مهم‌ترین دوران‌های زندگی هر انسانی است که نسبت به جنسبت، تفاوت اساسی دارد.

دوران بلوغ یکی از مهم‌ترین دوران‌های زندگی هر انسانی است که نسبت به جنسبت، تفاوت اساسی دارد. بلوغ در دختران دارای علائمی است که دخترها باید قبل از دوران بلوغ؛ از آن علائم آگاه شوند تا بتوانند به صورت صحیح با آن برخورد کنند. در صورت ناآگاهی از علائم دوران بلوغ، مقابله با آن برای هر دختری سخت بوده و حتی ممکن است دچار افسردگی و بیماری‌های روانی دیگری نیز شود. یکی از نشانه‌های بلوغ، شروع دوران قاعدگی است که برای بسیاری از دختران استرس‌زا می‌باشد ولی در صورت آگاهی از آن می‌توانند به راحتی با آن کنار بیایند. آیا می‌دانید علایم اولین پریود چیست؟

علایم اولین پریود
اصلی ترین علایم اولین پریود ۴ مورد است که در ادامه هرکدام را به صورت جداگانه بیان خواهیم کرد.
۱- نگاهی به رشد سینه
قبل از این که بخواهیم علایم اولین پریود را بررسی نماییم، ابتدا باید به رشد سینه‎ها نگاه کنیم. سینه‌های شما ممکن است چندین سال طول بکشد تا به طور کامل رشد نمایند، اما هنگام شروع به رشد، باید بدانید که دوره بلوغ شما آغاز شده است. اغلب دختران اولین قاعدگی خود را دو تا دو و نیم سال پس از رشد سینه‌ها مشاهده می‌کنند.
۲- دقت به موهای پاها و بین پاها
به موهای ساق پا نگاه کنید. اغلب دختران پس از این که سینه‌هایشان رشد نمود، موهایشان نیز در ناحیه پاها و بین پاها شروع به رشد می‌کند. این یکی دیگر از نشانه های اولین پریود است که نشان می‌دهد دوره کامل بلوغ شما، احتمالا در سال یا دو سال آینده اتفاق خواهد افتاد. احتمالا متوجه خواهید شد که موهای زیر بغل نیز همزمان در حال افزایش است.
۳- ترشحات بدن
با نزدیک شدن دوران بلوغ؛ به عنوان اولین علایم پریود ترشحات سفید رنگ از واژن را مشاهده خواهید کرد. پس نیازی نیست از این موارد نگران شوید، این‌ها نشانه های اولین پریود شما است. این نشان می‌دهد که تا چند ماه دیگر به دوران بلوغ وارد خواهید شد، پس با متوجه شدن این علائم می‌توانید خود را آماده این دوران بحرانی نمایید.
۴- توجه به رشد قد
یکی دیگر از نشانه های بلوغ رشد سریع قد در این دوران است. اگر شما نیز با رشد سریع قد مواجه شده‌اید، همچنین شاهد بزرگ شدن لب‌ها و بینی خود بودید نگران نباشید، شما به دوران حساس بلوغ نزدیک می‌شوید. با مشاهده علائم بلوغ اطلاعات خود را در مورد این دوران بالا ببرید و با آگاهی کامل وارد این دوره شوید.

تشخیص علائم قبل از قاعدگی
۱- درک علائم قبل از قاعدگی
علائم قبل از قاعدگی ناشی از تغییرات هورمونی در بدن شما است و معمولا در روزهای قبل از شروع دوره، رخ می‌دهد. بعضی از دخترها علائم شدید قبل از قاعدگی را تجربه می‌کنند، در حالی که بسیاری از دختران هیچ علائمی را مشاهده نمی‌کنند. شدت علائم قبل از قاعدگی ممکن است با افزایش سن شما تغییر پیدا کند. هیچ تضمینی وجود ندارد که هر یک از این علائم را قبل از اولین دوره خود تجربه کنید. اما اگر شما آن‌ها را تجربه کرده باشید، شانس خوبی است که از آمدنِ دوران بلوغ آگاه خواهید شد.
۲- از تغییرات پستان آگاه باشید
بسیاری از دختران قبل از پریود، احساس درد و احساس سوزش در سینه‌ها را تجربه می‌کنند. اگر متوجه این موضوع شده باشید، هیچ نگرانی وجود ندارد و فقط شما یکی از نشانه های اولین پریود را مشاهده می‌کنید و بعد از آن باید انتظار داشته باشید پریود شما به زودی شروع شود.
۳- از تغییر خلق و خو مراقب باشید
برخی از دختران نیز در روزهای پیش از دوره قاعدگی، تغییرات احساسی را تجربه می‌کنند. این امکان وجود دارد که شما نیز احساس غم، عصبانیت یا تحریک پذیری را تجربه کنید. این احساسات معمولا چند روز طول می‌کشد و پس از دوران قاعدگی نیز از بین می‌رود.
۴- به دنبال آکنه باشید
آکنه می‌تواند در هر زمان ایجاد شود بنابراین لزوما نشانه‌ای از پربود نیست که حتما به دوره قاعدگی خود نزدیک می‌شوید. با این حال، اگر متوجه افزایش ناگهانی میزان آکنه در صورت و یا بدن خود شدید ممکن است به این معنی باشد که در مدت کوتاهی، مثلا چند روز آینده پریود خواهید شد.
5- گرفتگی عضلات بدن
توجه داشته باشید که گرفتگی عضلات، ممکن است در معده یا کمر ایجاد شود و یا احساس درد در معده کنید. این علائم می‌تواند خفیف یا شدید باشد و ممکن است میزان دردِ آن، هر ماه یکسان نباشد. میزان درد آن بستگی به بدن و هورمون‌های شما دارد.

نشانه های پریود شدن
اگر گرفتگی‌های شدید را تجربه کرده‌اید که با فعالیت‌های روزمره‌تان تداخل دارند، ممکن است بخواهید آن‌ها را با یک قرص ضد درد یا همان مسکن، درمان کنید. پدهای ورزش و گرم کردن نیز می‌توانند باعث کاهش گرفتگی عضلات شما شوند. در صورتی که گرفتگی عضلات شدید باشد و فقط با مصرف داروهای بدون نسخه بهبود یابد، با پزشک خود صحبت کنید.
درک محدوده سنی متوسط
برای مشاهده علایم اولین پریود به سن خودتان توجه کنید. سن متوسط یک دختر برای اولین قاعدگی بین ۱۲ تا ۱۴ سال است، اما بعضی از آن‌ها خیلی زود و برخی خیلی دیر پریود می‌شوند. برای یک دختر کاملا طبیعی است که اولین دوره خود را در میان سنین ۹ تا ۱۵ سال داشته باشد. نیازی نیست برای پریود شدن عجله داشته باشید، شاید وزن شما نیز در دیر و یا زود اتفاق افتادن قاعدگی تاثیر داشته باشد. پس نیازی نیست عجله کنید در وقت مناسب نشانه های اولین پریود را مشاهده خواهید کرد.
اگر تا سن ۱۵ سالگی، پریود نشدید، با این که سینه‌هایتان بزرگ شده و قدتان نیز رشد کرده است، شاید بهتر باشد هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.
خودتان را با دیگران مقایسه نکنید
اگر دوره شما خیلی زودتر یا دیرتر از دوستانتان شروع شود، ممکن است احساس متفاوت بودن را داشته باشید. شما ممکن است دوره خود را در سن ۹ یا ۱۰ سالگی شروع کنید و یا در سن ۱۵ سالگی؛ که هر دو کاملا طبیعی می‌باشد. مهم این است که درک کنیم که تمام دختران دوره‌های خود را در سنین مختلف آغاز می‌کنند.
از مادر و یا خواهر خود زمان قاعدگی‌شان را بپرسید
ژنتیک نقش مهمی در تعیین زمان مشاهده علایم اولین پریود دارد. سعی کنید از مادر و خواهران خود بخواهید که به شما بگویند: اولین دوره‌های قاعدگی خود را کی شروع کرده‌اند. در حالی که این موضوع تضمین نمی‌کند که شما هم دقیقا در همان سن پریود شوید، ولی شانس خوبی است که شما در حدود همان سن، دوران قاعدگی‌تان آغاز شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر