قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال به سرانجام می رسد


قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال به سرانجام می رسد

کرج - ایرنا - استاندار البرز می گوید : قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال با حمایت ویژه رئیس جمهوری و هیات دولت درماه های آینده به سرانجام می رسد.

عزیزاله شهبازی روز شنبه در بازدید از قطعه یک آزاد راه تهران - شمال افزود : با وجود حجم وسیع پروژه آزاد راه تهران - شمال ، روند کار سرعت خوبی پیدا کرده و مسئولان و پیمانکار مربوطه مصمم در تکمیل قطعه یک این آزادراه طی چند ماه آینده هستند.

وی با اشاره به اهمیت این پروژه در سطح ملی و به ویژه برای گره گشایی از بار ترافیک ورودی استان البرز، خاطرنشان کرد: بر روند این پروژه مهم از سوی مسئولان ملی توجه و نظارت ویژه ای وجود دارد.

وی ادامه داد: در سفر اخیر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار و بودجه ویژه ای تخصیص یافت که روند پروژه را به شکل محسوسی تسریع کرد.

شهبازی گره گشایی از ترافیک البرز از مهمترین دغدغه های رئیس جمهوری و سایر مسئولان ملی دانست و گفت: اتخاذ تدابیری برای سفری ایمن و در کمال آرامش از محورهای پرتردد البرز مد نظر است.

استاندار البرز اضافه کرد: قطعه یک این پروژه بسیار مهم که به دست توانمند فرزندان ایران اسلامی در حال به سرانجام رسیدن است، ۳۰ درصد از مشکلات ترافیک ورودی کرج را رفع می کند.

ویژگی‌های آزادراه تهران-شمال

طول منطقه یک آزادراه تهران-شمال ۳۲ کیلومتر است و از پروژه‌های بزرگ عمرانی در کشور به شمار می‌آید و تمامی فناوری‌های روز جهان در این پروژه استفاده شده است، پروژه‌ای که عملیات اجرایی آن به صورت مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان و همچنین پیمانکاران داخلی به صورت هماهنگ و یکپارچه اجرا می‌شود.

بهره‌برداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر باعث کاهش ۶۰ کیلومتری مسیر و ۲۰ دقیقه‌ای زمان تا سه‌راهی شهرستانک خواهد شد و بهره برداری آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آزادراه تهران - شمال، پروژه بزرگ راه‌سازی در کشور است که در چهار قطعه ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ کیلومتری شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل می‌کند. مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و درنهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌شود.

قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد-چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است که دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، در حالی که اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسید.

با اتمام پروژه آزادراه تهران-شمال شاهد کوتاه شدن ۶۴ کیلومتری مسیر، کاهش ۳ ساعته مدت زمان سفر و صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیارد تومانی سالانه مصرف سوخت در قیاس با راه تهران-کرج-چالوس خواهیم بود. طول مسیر آزادراه تهران-شمال ۱۲۱ کیلومتر خواهد بود و در حالی که طول مسیر راه تهران-کرج - چالوس ۱۸۵ کیلومتر است، با پایان این پروژه شاهد کوتاه شدن ۶۴ کیلومتری مسیر مربوطه خواهیم بود که در نهایت موجب خواهد شد به میزان سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود.

۸۰۲۹/ ۶۱۵۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان