«محمدرمضان» چشم به راه آب


 «محمدرمضان» چشم به راه آب

مجبوریم آب روستای «محمد رمضان» را از آب تانکر روستای «کمرسبز» و با گالن تامین کنیم؛ در صورتی که آب تانکر پنج هزاری با 15 خانوار کفاف آب خود روستای کمرسبز را نمی دهد...

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: مشکلات متنوعی مانند پراکندگی روستاها، فرسوده بودن تاسیسات آبرسانی و پایین بودن سطح بهداشت عمومی، تامین و توزیع آب شرب روستاها را با مشکل روبرو ساخته ‌است، اما این مشکل در خراسان جنوبی که یک استان گرم و خشک است نمود بیشتری دارد.

روستاییان خراسان جنوبی در شرایط دمایی بالای 40 تا 45 درجه، این روزها در حالی زندگی خود را سپری می کنند که هم گرمای هوا و کمبود آب از سویی و هم گرد و خاک های ناشی از بادهای 120 روزه سیستان را با صبوری زیاد تحمل و دست یاری به سوی مسئولان دراز می کنند.

هم اکنون ۴۵۰ روستا در خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می شوند، در برخی نقاط، به علل مختلف از جمله کم بودن ناوگان آبرسانی، زمان عبور و مرور تانکرهای آبرسان به روستاها به گونه‌ای است که یک نوبت در چند روز، به روستایی مراجعه می کنند و مردم باید در آن یک نوبت، آب مورد نیاز چند روز خود را دریافت کرده و در مخازن خانگی ذخیره کنند.

از مجموع یک هزار و ۷۵۳ روستای دارای سکنه استان خراسان جنوبی ۹۵۰ روستا دارای شبکه آبرسانی هستند و از این تعداد ۱۰۰ روستا دارای تنش آبی بوده و قطعی پنج ساعته آب را در برخی ساعات شبانه روز تجربه می‌کنند.

«مهدی صفوی نژاد»، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی اعلام کرده است: ۱۴۸ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان فاقد شبکه آبرسانی است و باید با تانکر سیار آبرسانی شوند.

وی با تاکید بر اینکه از نظر کمی و کیفی در زمینه آبرسانی سیار به روستاها مشکل داریم، افزود: ۱۱۰ روستا از ۴۵۰ روستا که آب شرب آنها به صورت سیار تامین می‌شود، مشکل کیفی دارند.

اخیرا هم استاندار خراسان جنوبی در جلسه ای که با مدیرعامل امور آب روستایی استان داشته است از روند آبرسانی به روستا ها گلایه و انتقادی را در خصوص چرایی عدم خدمات رسانی مطلوب به روستاهای فاقد شبکه آب خطاب به وی مطرح کرد و بعد از آنکه از پاسخ های این مسئول قانع نشد، دستور داد تا آب منزل مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی را به گونه‌ای قطع کنند که تنها یک ساعت در شبانه روز آب داشته باشد تا با درک وضعیت مردم در حدود 500 روستای این استان که با تانکر آبرسانی می شوند، نسبت به حل مشکلات مردم جدیت بیشتری نشان دهند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هم در سفر مردادماه خود به خراسان جنوبی و امضای تفاهم نامه مشارکت اقتصادی برای تکمیل طرح آبرسانی به ۲۳ روستای استان به صورت مشارکتی قول همکاری داد تا یک سوم سرمایه‌گذاری را تامین کند.

«محمد مخبر» همچنین برای تامین ۱۱ دستگاه تانکر (هر تانکر ۵۰۰ میلیون تومان) به صورت مشارکتی و با سهم یک سوم قول مساعد داد.

«محمد شفیی»، فرماندار خوسف هم نیز وضعیت آبرسانی سیار در خوسف ناراضی است و می گوید: هم اکنون 66 روستای این شهرستان با تانکر آبرسانی می شود که با وجود پراکندگی و وسعت شهرستان خدمات رسانی را با مشکل مواجه کرده است.

روستای «محمد رمضان» از روستاهای دهستان قلعه زری بخش ماژان، است که مشکل آب دارد و ساکنان آن آب شرب خود را از تانکر روستای کمرسبز تامین می کنند.

آبرسانی با موتور نفسش را بریده

«محمدرضا رمضانی» از ساکنین این روستا از چشم انتظار پنج خانوار این روستا برای تامین آب شربشان می گوید و می افزاید: من ایرانی و بچه همین آب و خاک هستم و ناتنی هم نیستم! در تابستان داغ و با وجود گرد و خاک هایی که چشم را کور می کند، باید با موتور سیکلت کهنه ام هر روز، آب اشامیدنی خود را از تانکر روستای کمرسبز تامین کنم؛ مسئولان باید فکری برای ما بردارند، چراکه رفت و آمد با موتور سیکلت در این گرمای هوا و گرد و غبار بسیار سخت است.

او می گوید: با موتور سیکلت و با چهارپا آب از روستای کمرسبز حمل می کنیم و یا مجبوریم تشنه باشیم و آب شور قنات را بخوریم.

این کشاورز اظهار می کند: قنات روستای محمد رمضان خشک بوده ولی به همت فرمانداری و جهاد کشاورزی مرمت و لایه روبی شد و به دنبال بارندگی ها امسال آب دارد ولی این آب آب بسیار شور و قابل خوردن نیست.

رمضانی ادامه می دهد: چند مرتبه برای تامین تانکر و آب شرب به اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان خوسف مراجعه کردم، ولی این اداره برای تامین تانکر با ما همکاری نمی کند.

او با ابراز تاسف از اینکه مدیر قبلی شرکت آب و فاضلاب روستایی خوسف به کشاورزان محمد رمضان قول داده بود که بعد از لوله کشی روستای خِرو، تانکر آب روستای خِرو را به به این روستا منتقل کند، ادامه داد: ولی هم اکنون مدیر جدید با بهانه اینکه تانکر، بسیار بزرگ است آن را در اختیار ما قرار نمی دهد.

این روستا نه برق و نه آب دارد و نمی توانیم در این روستا ساکن دائم باشیم؛ لذا هر روز این مسافت را از روستای کمرسبز تا محمد رمضان برای کار کشاورزی و دامداری طی می کنیم؛ این مطلب را رمضانی می گوید و ادامه می دهد: اگر آب تامین شود در این روستا می مانیم، چراکه قبلا هم در روستای «محمد رمضان» زندگی ثابت داشتیم، ولی بعد از خشکسالی های 17 ساله و با وجود نبود آب، زندگی در این روستا سخت بود، لذا مجبوریم برای گذران زندگی هر روز بین دو روستا در رفت و آمد باشیم.

او با بیان اینکه روزهای جمعه 30 نفر از روستا بازدید دارند، می گوید: مجبوریم آب روستای محمد رمضان را از آب تانکر روستای کمرسبز و با گالن تامین کنیم؛ در صورتی که آب تانکر پنج هزاری با 15 خانوار کفاف آب خود روستای کمرسبز را نمی دهد.

این کشاورز اضافه می کند: ما حتی بعد از خالی شدن آب تانکر روستای کمرسبز، چند روزی را در بی آبی به سر می بریم تا دوباره تانکر آب شود.

او می گوید: به لطف خداوند با توجه به بارندگی های خوب سال جاری، کشاورزی در روستای محمد رمضان رونق گرفته است ولی با کمبود آب شرب مواجه هستیم، ولی مسئولان برای جلوگیری از مهاجرت باید آب شرب روستاییان را تامین کنند.

«علیرضا شاهی گیو»، سرپرست امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان خوسف هم به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: هم اکنون 66 روستای خوسف با تانکر آبرسانی می شود.

وی در خصوص تامین تانکر روستای محمد رمضان، گفت: قرار شده اهالی روستای محمد رمضان از محل فرمانداری شهرستان، تانکر را تامین و آب و فاضلاب روستایی آب شرب روستا را تامین کند.

سرپرست امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان خوسف با بیان اینکه این ارگان اعتباری بابت تامین تانکر ثابت ندارد، ادامه داد: این شهرستان نیاز به چهار تانکر 10 هزاری ثابت دارد.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس به عکس از زیباتر شدن طناز طباطبایی در گذر زمان ! / خانم بازیگر چی بود و حالا طلای ی...