خانه احزاب خراسان جنوبی در انتظار راه‌اندازی


خانه احزاب خراسان جنوبی در انتظار راه‌اندازی

بیرجند - ایرنا - خانه احزاب در خراسان جنوبی که قرار بود سال‌ها قبل راه اندازی شود، همچنان در انتظار شکل‌گیری است.

احزاب سیاسی با کارکردهای متعدد از جمله گسترش مشارکت سیاسی، مشروعیت، یکپارچگی ملی، مدیریت منازعات و جامعه‌‏پذیری سیاسی، تاثیر مهمی در زندگی عمومی و سیاسی مردم دارند و به گسترش آگاهی و سواد سیاسی جامعه کمک می‌کنند که ایجاد خانه احزاب نقش مهی در هماهنگی و انسجام این تشکل‌های سیاسی مردمی دارد.

ابوالفضل زاهدی پور فعال سیاسی اعتدال‌گرا گفت: راه اندازی خانه احزاب در استان خراسان جنوبی یک ضرورت برای نیل به استانی پیشرفته و توسعه‌یافته است که متاسفانه با وجود پیگیری‌های فراوان هنوز محقق نشده است.

وی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وجود نهادهای مدنی از جمله احزاب و تشکل‌های مختلف می‌تواند به عنوان بازوی قوی و نیرومند برای رشد و پویایی منطقه و کمکی برای دولت در هر استان باشد.

زاهدی پور اظهار داشت: ایجاد خانه احزاب در سال‌های قبل تا حدودی پیگیری اما این موضوع متوقف شد.

مدیرمسئول روزنامه زعفران ادامه داد: خانه احزاب به عنوان یک نهاد مدنی موجب تقویت فعالیت دیگر نهادهای مدنی در استان می‌شود و به نوعی قوه نظارت‌گر بر عملکرد دولت و بازوی دولت است تا اقدامات دولت به سمتی پیش رود که سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی محقق شود.

وی گفت: تقویت احزاب در کشور از بسیاری رانت خواری‌ها و سوءاستفاده‌های سیاسی جلوگیری می‌کند و خانه احزاب نقش هماهنگ کننده، تجمیع کننده و همگرایی بین احزاب در استان را دارد.

زاهدی پور افزود: مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند که مردم از سیاست دوری نکنند اما سیاست بازی نباشد و مردم هم تا حدودی با فرهنگ تحزب آشنا شده اند و در انتخابات مختلف حضور پررنگی داشته و صاحب نظرند که نشان از بلوغ سیاسی در جامعه ماست.

وی بیان کرد: خانه احزاب باید نماد دموکراسی، خردورزی، اخلاق سیاسی، پایبندی به قوانین و نقش‌آفرینی در همه ابعاد حکومت باشد و قطعا فعالیت صحیح و قانون‌مدارانه احزاب در خراسان جنوبی امکان نیل به جامعه ای پیشرفته و توسعه‌یافته را فراهم می‌کند.

فعال سیاسی اعتدال‌گرا گفت: حزب الگوهای رفتاری جامعه را تقویت کرده و برای مردم جامعه می تواند الگو باشد و یکی از راه‌های رسیدن به مردم‌سالاری دینی، تقویت احزاب است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر احزاب از پشتوانه مردمی کمی برخوردار هستند که به دلیل نبود کارکرد حزبی صحیح است چون علاوه بر کمیته سیاسی در حزب کمیته اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و غیره نیز وجود دارد که هر کدام از این کمیته‌ها باید با توجه به شرح وظایف نقش خود را در جامعه نشان دهند.

زاهدی پور معتقد است که تاکنون احزاب نقش خود را به درستی در جامعه ایفا نکرده و صرفا شکل اسمی داشته است.

وی گفت: اگر خانه احزاب هرچه زودتر در خراسان جنوبی راه اندازی شود به فعال شدن احزاب و تشکل‌ها در استان کمک می‌کند و اگر همگرایی برای توسعه استان بین احزاب مختلف ایجاد شود، روند توسعه خراسان جنوبی شتاب بیشتری پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: از مسئولان مربوط تقاضا داریم هرچه سریعتر زمینه ایجاد خانه احزاب در خراسان جنوبی را فراهم کنند تا احزاب فعال و فراگیر سطح استان با انسجام و شاکله قوی‌تری به کار خود ادامه دهند.

۷۵۵۹*۳۰۲۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته