نمایش «بمانی رفتی،‌بمانی رفته ای» به دنبال توجه دادن مخاطب به فرهنگ ایرانی است


نمایش «بمانی رفتی،‌بمانی رفته ای» به دنبال توجه دادن مخاطب به فرهنگ ایرانی است

قم – ایرنا – کارگردان نمایش بمانی رفتی،‌ بمانی رفته‌ای گفت: این نمایش با تمرکز بر فرهنگ و اصالت‌های ایرانی به دنبال توجه دادن مخاطبان به اصالت‌های فرهنگی و بازگویی بخشی از این هویت است.

محمدرضا شاهمردی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هنرنمایشی را ابزاری قوی برای بیان هویت تاریخی و توجه به اصالت‌های فرهنگی دانست و افزود: متاسفانه در تولید آثار نمایشی کمتر به بازخوانی و توجه به اصالت‌های فرهنگی توجه شده است که در این زمینه با کم کاری‌ها و کمبودهای شدیدی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در این نمایش تلاش شده است تا جلوی واژه‌ها و عناوین بیگانه گرفته‌شده و ادبیات به‌کاررفته در مکالمه‌های این نمایش توسط هنرمندان و بازیگران ادبیات اصیل ایرانی است.

شاهمردی افزود: فاصله گرفتن از فرهنگ خودی موجب شده تا برخی واژگان و کلمات این نمایش برای مخاطبان سنگین و ناآشنا باشد و این در حالی است که تلاش شده است تا در متن این نمایش از ادبیات اصیل ایرانی در ساده‌ترین شکل آن به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه این تئاتر یکی از هفت نمایش منتخب شرکت در بیست و یکمین جشنواره استانی تئاتر قم است ادامه داد: این نمایش به نویسندگی مرتضی مرتضوی و تهیه‌کنندگی احسان گائینی و علی فهیمی از ۲۰ مرداد تا ششم شهریورماه سال جاری از ساعت ۲۱ در خانه نمایش قم میزبان علاقمندان است.

«بمانی رفتی،‌بمانی رفته ای» ماجرای قتل پادشاهی در مراسم جشن سالانه است که در آن رستم متهم به قتل پادشاه می‌شود که سیمرغ به کمک رستم آمده و به او کمک می‌کند تا با بازگشت به عقب در زمان مانع از کشته شدن پادشاه شود ولی در نهایت رستم تصمیم دیگری می‌گیرد....

نمایش «بمانی رفتی، بمانی رفته ای» به کارگردانی محمدرضا شاهمردی با موضوع خودشناسی و توجه به تاریخ و ادبیات کهن ملی، نمایش «وداع با اسلحه» به کارگردانی شاهین سلطانی با موضوع ارزش‌های دفاع مقدس، نمایش «مهندس واشینگ کلوز» به کارگردانی ابوالفضل بلغندر با موضوع اجتماعی ارزش‌های انسانی و همچنین نمایش «اشک خدا» با کارگردانی مرضیه بنی علی با موضوع آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر از جمله آثار راه‌یافته به مرحله نهایی این جشنواره است.

نمایش «پنج متری اول، بن بست سوم» به کارگردانی احمد شریفی فرد با موضوع نقش خانواده ناسالم در ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی و لاابالی‌گری و اعتیاد، نمایش «رأس ساعت پنج» به کارگردانی مهناز رود ساز با موضوع جنایت منافقین در بمب‌گذاری حرم امام رضا (ع) و کرامات امام رضا (ع (و همچنین نمایش «غسال خانه» به کارگردانی رضا جعفری و با موضوع تاریخ انقلابی ایران و مبارزات ستارخان از دیگر آثار راه‌یافته به مرحله نهایی بیست و یکمین جشنواره تئاتر استانی قم است.

وجود ۵۰۰ هنرمند تئاتر، ۲۰ استاد هنر تئاتر و ۷۰ لیسانس تئاتر در حوزه‌های مختلف کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، طراحی لباس، طراحی صحنه و گریم از جمله ظرفیت‌های تئاتر استان قم است.

تئاتر قم در زمینه‌های مذهبی- آئینی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس ید طولایی داشته و اساتید و پیشکسوتان زیادی در این شهر تلاش فراوان برای تئاتر استان و کشور را متحمل شده‌اند.

قم دارای بیش از هشت گروه تئاتر فعال از جمله گروه تئاتر آئین، امروز، ایده، عرشیان، طراوت، سایه روشن، خانه پرواز و گروه تئاتر گاراژ تیاتر می‌باشد.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟