فرصت آشنایی بیشتر پایتخت‌نشینان با عشایر


فرصت آشنایی بیشتر پایتخت‌نشینان با عشایر

تهران- ایرنا- در چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و جامعه عشایر کشور گوشه هایی از آیین های محلی و سنت های عشایر به نمایش درآمده و مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در خیابان سئول پایتخت این روزها میزان نمایشگاهی متفاوت است، از طرفی صدای انواع ساز و دهل‌های محلی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند و از سویی انواع غذاهای محلی و عشایر، دیگر سنت ها و رسوم و نیز تولیدات این قشر مولد کشور در معرض دید قرار گرفته است.

در این نمایشگاه همچنین زنان با لباس‌های محلی و نان و شیرینی محلی و محصولات لبنی از مردم پذیرایی می‌کنند و همچنین مردان نیز با اجرای جشن‌ها و آیین‌های سنتی در شکل و شمایل مختلف حال و هوای خوبی را به مردم می بخشند.

یکی از بازدیدکنندگان در این نمایشگاه که می‌گوید از شهر کرج به این نمایشگاه آمده به خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ سال گذشته نیز در این نمایشگاه شرکت کردم و برایم بسیار جذاب و پرخاطره بود.

مهرداد محمدی دیگر بازدیدکننده که خود را از دیار خوزستان معرفی کرد افزود:‌ اول آمدم تا با روستاییان و عشایر استان خودم دیدار کنم و سپس با فرهنگ ها و آیین‌های سایر استان های کشور آشنا شوم.

وی می‌افزاید:‌ این نمایشگاه می‌تواند مردم به ویژه نسل جوان را با آیین و فرهنگ استان های مختلف کشور به‌ویژه جامعه عشایری آشنا کند.

این بازدیدکننده اجرای برنامه عروسی و آیین های عشایری را از جمله بخش های جذاب این نمایشگاه برشمرد و گفت:‌ در بخش زندگی جامعه عشایری کشور رقص ها و اجرای آوازخوانی عشایری از استان های مازندران، سیستان و بلوچستان و خوزستان بسیار جذاب بود و در این نمایشگاه دیدم که بسیاری از گردشگران خارجی نیز از این آیین‌ها دیدن و حتی فیلمبرداری می کردند.

فرصت آشنایی بیشتر پایتخت‌نشینان با عشایر

در قسمت دیگری از این نمایشگاه زنان جامعه عشایری از استان های مختلف در حال تولید صنایع دستی هستند.

رقیه سلمانی که خود را از عشایر استان تهران معرفی کرد اظهارداشت:‌ با حمایت دولت چند سالی است که صندوق های خرد زنان عشایری در استان های مختلف شکل گرفته و زنان جامعه عشایری با تولید محصولات خود به رونق تولید و کسب درآمد می پردازند.

وی ادامه داد:‌ زنان جامعه عشایری بیشتر در زمینه تولید صنایع دستی به ویژه قالی‌بافی مشغول هستند و همچنین در زمینه تولید محصولات کشاورزی و حتی پرواربندی دام سبک و سنگین و نیز شترمرغ فعالیت دارند.

این زن عشایری در بخش دیگری از سخنانش زن عشایری را اینگونه معرفی می‌کند: زنان عشایری از اول صبح تا عصر در کنار فرزندان و همسر در مناطق دور دست و با کمترین امکانات مشغول کار و فعالیت همپای مردان عشایری هستند.

غذاهای عشایر را باید معرفی کرد

مدیرکل دفتر مطالعات سازمان امور عشایر کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:‌ زندگی مردم مناطق عشایری سراسر استان های کشور گرچه سخت و طاقت فرساست اما وقتی در میان عشایر قرار می‌گیرید می‌بینید که هر قبیله و طایفه از عشایر رسم و سنت‌های مختلفی با خود دارند.

مهدی میزبان افزود:‌ غذاهای عشایری استان‌های مختلف برای خود حرف های زیادی برای گفتن دارند که این غذاها و نحوه پخت آنان به‌خوبی معرفی نشده است.

وی ادامه داد:‌ این نمایشگاه می‌تواند این فرهنگ ها، آیین‌ها و حتی نحوه پخت غذاها و انواع شیرینی های محلی جامعه عشایری و روستاییان را به پایتخت‌نشینان معرفی کند.

مدیرکل دفتر مطالعات سازمان امور عشایر کشور خاطرنشان کرد:‌ هر سیاه‌چادر عشایری برای خود حرف های زیادی برای ما دارد؛ این آیین و فرهنگ ها از نسل گذشته است و ما باید حافظ این میراث گرانبها باشیم.

تهران هم عشایر دارد

همچنین مدیر امور عشایر استان تهران در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت:‌ بسیاری از شرکت کنندگان و شهروندان تهرانی نمی‌دانند که در استان تهران نیز عشایر فعال هستند و با تعجب به سیاه‌چادر عشایر استان تهران مراجعه می‌کنند و می‌گویند مگر تهران نیز عشایر دارد؟

هاتف ممیزی افزود:‌ استان تهران حدود ۱۵ هزار عشایر فعال و تولید کننده دارد که سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن انواع محصولات لبنی، دامی و پروتئینی تولید کردند و بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارند.

وی ادامه داد:‌ در این نمایشگاه جامعه عشایری استان تهران با اجرای آیین‌های محلی و همچنین تولید محصول گوشه‌ای از توانمندی‌های خود را به معرض نمایش گذاشتند.

ممیزی بیشترین حضور عشایر را در شهرستان های ورامین، پاکدشت و دماوند استان تهران اعلام کرد و گفت:‌ برخلاف جمعیت اندک جامعه عشایری استان تهران این جامعه ۲۰ درصد گوشت قرمز پایتخت‌نشینان را تولید می‌کنند.

به گزارش ایرنا چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور که روز پنجشنبه ۲۴ مرداد با حضور معاون اول رییس جمهوری گشایش یافت تا ۲۷ مردادماه دایر است.

تهرام/۷۲۴۳/ ۱۰۰۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا