خرید دشوار؛ آنچه که گرانی در کاسه جهیزیه نوعروسان گذاشت


خرید دشوار؛ آنچه که گرانی در کاسه جهیزیه نوعروسان گذاشت

مستاصل و نگران با ماشین‌ حساب تلفن همراهش جمع و تفریق کرده و لیستی را که فروشنده به دستش داده، نگاه کرده و می‌فهمد که حساب و کتاب‌هایش جور در نمی‌آید، فکر نمی‌کرد این میزان پول کم بیاورد و حالا همه برنامه‌هایش به‌هم ریخته و نمی‌داند که چکار کند، فکر می‌کرد با وام ازدواجش می‌تواند همه وسایل مورد نیاز یک جهیزیه را بخرد ولی حالا با این 30 میلیون...

به گزارش ایسنا، بر اساس رسم و رسوم ایرانی‌ها عروس خانم‌ها باید قبل از مراسم عروسی جهیزیه کاملی داشته باشند. هر چند این جهیزیه می‌تواند بر اساس الگوهای اسلامی بسیار سبک تعریف شود اما برخی رفتارها و خرده‌فرهنگ‌های ابداعی و غلط که ناشی از چشم و هم‌چشمی میان خانواده‌هاست آن را به سدی بزرگ برای خانواده عروس تبدیل کرده است.

در بازار جهیزیه باید کفش آهنی پا کرد و پرسان‌ پرسان بهترین کالا و ارزان‌ترین آن را برای جهیزیه خرید. در این میان انتخاب لوازم اصلی آشپزخانه مانند اجاق‌‌ گاز، یخچال، ماشین لباس‌شویی و جاروبرقی و غیره از اهمیت بیشتری برخوردار است و به قول معرف پیشانی جهیزیه محسوب می‌شود.

در روزهای اخیر نمایشگاه ملزومات جهیزیه در زنجان برگزار شد که عرضه‌کنندگان ملزومات جهیزیه از استان‌های مختلف کشور در این نمایشگاه حضور داشتند و همه عرضه‌کنندگان به کاهش قدرت خرید مردم برای جهیزیه، متفق‌القول بودند.

اجازه صادرات بدهند، ارزان‌تر می‌شود

مادر با وسواس مادرانه می‌گوید میز نهارخوری هشت نفره باید باشد. نمی‌شود که وسایل چوب ناقص باشد. خریدار با لبخندی به لب می‌گوید متراژ خانه عروس خانوم چقدر است تا بتوانم راهنمایی‌تان کنم. پدر عروس می‌گوید قرار شده تا خانه اجاره کنند، هنوز نمی‌دانیم متراژ خانه چقدر است. با این حال همان میز ناهارخوری هشت نفره را برمی‌داریم. فروشنده سری تکان می‌دهد و شروع به ارائه پیشنهادات به خریداران خود می‌کند.

لوازم چوبی بخش اعظمی از جهیزیه عروس را شامل می‌شود که جهش قیمتی بالایی را نیز داشته و این افزایش قیمت، تولیدات داخلی و خارجی را شامل می‌شود.

یک تولید‌کننده و عرضه‌کننده سرویس خواب و مبلمان از تهران در رابطه با افزایش قیمت‌ها می‌گوید: امسال قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته که این مهم سبب کاهش فروش به دلیل کاهش قدرت خرید مردم شده است.

میرسعید عسگریان ادامه می‌دهد: مقرر شده بود که دولت از تولیدکنندگان مالیات دریافت نکند که این مسئله محقق نشد. علاوه ‌بر آن تسهیلاتی که اعطا می‌شود بسیار پرهزینه است و تولیدکننده را مقروض‌تر می‌کند و با وجود این مشکلات نمی‌توان قیمت‌ها را کاهش داد.

وی می‌افزاید: به دلیل تعرفه بالای گمرکی، صادرات این محصولات صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل انتظار می‌رود نظارت‌ها بر این مسائل بیشتر شود و این در حالی است که به جز پارچه سایر مواد اولیه به راحتی در کشور قابل دسترسی است.

گرایش‌‌ خریداران به کالای خارجی است

در کشور ایران به دلیل وابستگی زیادی که به بخش نفت و گاز وجود دارد، توجه زیادی به بخش‌های مهم دیگر اقتصاد نمی‌شود. تولید کالا در کشور در چند دهه اخیر همواره یکی از مشکلات، هم برای تولیدکنندگان است که می‌خواهند کالاهای ایرانی تولید کنند و هم برای مصرف‌کنندگان که مصرف کالاهای ایرانی را به کالاهای خارجی ترجیح می دهند. واقعیت آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما وجود دارد.

بیشتر مردم کالاهای خارجی را به کالاهای ایرانی ترجیح می‌دهند که ناشی از نداشتن کیفیت و عمر کم کالا در برابر محصول مشابه خارجی که در بازار وجود دارد، است. آگاهی‌های لازم باید به مصرف‌کننده ارائه شود. او باید بداند مصرف کالای خارجی سلیقه‌ای شخصی نیست، بلکه به معنای بیکار شدن جوان ایرانی و پدید آمدن مشکلات همراه آن است. توجه به محصولات داخلی تنها مختص مصرف‌کنندگان نمی‌شود، بلکه تولیدکنندگان نیز باید با بالا بردن کیفیت محصولات، اجرای تعهدها و پایین آوردن قیمت محصولات در مقایسه با کالاهای مشابه خارجی، اجازه ندهند مصرف‌کنندگان به سمت خریداری و مصرف کالاهای خارجی تمایل پیدا کنند.

در همین رابطه یک عرضه‌کننده لوازم خانگی از دو برابر شدن قیمت‌ها نسبت به سال گذشته خبر داده و می‌گوید: با وجود تبلیغاتی که توسط دولت و رسانه‌ها انجام می‌شود، گرایش مردم هنوز به خرید کالای خارجی در بخش کالاهای بادوام است و مردم هنوز نتوانسته‌ا‌ند به کالای داخلی اعتماد کنند که این مهم نیز بی‌دلیل نیست.

وی می‌افزاید: به دلیل مشکل موجود در تبادلات بانکی، تامین کالای خارجی سخت شده و افزایش قیمت دلار نیز دلیلی بر گرانی این محصول است و در رابطه با کالای ایرانی نیز می‌توان به این مسئله اشاره کرد که بالا بودن قیمت تمام‌شده کالای ایرانی، تولید‌کننده از مواد ارزان و یا نامرغوب استفاده می‌کند که این مسئله نیز مورد پذیرش مصرف‌کننده نیست.

فرهنگ خرید درست نیست

مقوله مصرف، تمام وجود انسان معاصر را پر کرده است. چون مصرف می‌کند، پس هست. دغدغه اصلی انسان امروزی، وجود مادی وی است که تا چه حد غیر مادیات در اختیار وی قرار گرفته است. علم و دانش و سلامت فقط برای وجود مادی او تعریف می‌شود نه پی بردن به هستی و کمال. چنین انسانی با نگرش ابزاری که دارد فقط به بقای مادی خویش می‌اندیشد. کار برای رفاهیات است. چنین انسانی یک دغدغه بیش ندارد؛ تنازع برای بقا و تعامل برای برتری‌جویی. چنین انسانی به معنای واقعی کلمه مادی‌گرایی است که همه چیز را در همین منفعت و مصرف می‌بیند. نهایت آنکه مصرف چیزی است اکتسابی و فراگیر، چیزی که بعضی از مردم نسبت به آن جامعه‌پذیر می‌شوند.

یک عرضه‌کننده سرویس قاشق و چنگال می‌گوید: بیشترین افزایش قیمت در این محصول در ابتدای سال گذشته اتفاق افتاد و در این بین شاهد افزایش خرید بودیم و پس از آن دوره زمانی کوتاه تاکنون قیمت‌ها ثابت است ولی خریداران از بازار خارج شده‌اند که این نشان از نادرست بودن فرهنگ خرید جا افتاده در جامعه است.

یک عرضه‌کننده لوازم برقی آشپزخانه از اصفهان نیز با اشاره به تجربه ۲۲ ساله خود در این زمینه، می‌گوید: برقیجات جهاز ۶۳ قلم است که بسیاری از این وسیله‌ها پس از گذر سال‌ها زندگی مشترک زوجین استفاده نمی‌شود و برخی دیگر با سیستم فرهنگی کشور متناسب نیست و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی می‌افزاید: با ۱۰ قلم کالا می‌توان واجبات لوازم برقی آشپزخانه را خریداری کرد ولی خانواده‌ها در هنگام خرید به میزان مصرف برق وسایل توجه کنند؛ چراکه برخی از این وسایل مصرف بالایی دارد و هزینه برق بالایی را بر آنان تحمیل می‌کند.

محمدحسین تاتایی، یک عرضه‌کننده فرش از استان اصفهان با بیان اینکه قریب به ۱۰ درصد بازار فرش در دست ترک‌ها است، می‌گوید: تابلوفرش‌ها نسبت به سال‌گذشته قریب به یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته و این مهم سبب ضعیف شدن فروش حتی با قیمت‌های نمایشگاهی شده است.

مروری بر مشروح قیمت‌ها

اگر کمی در نمایشگاه قدم می‌زدید و بر برچسب قیمت کالاها نگاه و با فروشندگان صحبت می‌کردید، با چنین مواردی رو‌به‌رو می‌شوید:

حداقل قیمت یک سرویس خواب ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

حداقل قیمت یک سرویس مبل ۱۴ میلیون تومان

فرش ۷۰۰ شانه: بازه قیمتی یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

فرش ۱۰۰۰ شانه: ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

فرش ۱۲۰۰ شانه: ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

یخچال معمولی خارجی: ۹ تا ۱۵ میلیون تومان

یخچال ساید بای ‌ساید خارجی ۱۷ تا ۴۴ میلیون ریال

لباس‌شویی ۷ تا ۱۴.۵ میلیون تومان

ماشین ظرف‌شویی ۱۱ تا ۱۴.۵ میلیون

اجاق‌گاز ۶ میلیون تومان

تلویزیون ۴ تا ۲۲ میلیون تومان

جاروبرقی یک تا ۴ میلیون تومان

سرویس قاشق و چنگال ایرانی: بازه قیمتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

سرویس پذیرایی ایرانی ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان

سرویس چینی ایرانی ۱۸ نفره: ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار

سرویس چاقو: شروع قیمت از ۴۰۰ هزار تومان

سرویس قابلمه: شروع قیمت از ۹۵۰ هزار تومان

و بسیاری از وسایل لازم که قیمت‌های بالایی دارند و خریداران را پراکنده و متحیر کرده است.

تفصیل‌ها پنهان‌ شده در پرده اجمال‌ها

آنچه عنوان شد فقط بخش کوچکی از وسایل مورد نیاز و هزینه‌های خرید جهیزیه برای یک نوعروس است و در این بین علاوه ‌بر قیمت‌های سرسام‌آور، خریدهایی که بر اساس چشم و هم‌چشمی انجام می‌شود و یا مراسمی از قبیل نشان ‌دادن جهاز نوعروس به خانواده‌ها و فامیل عروس و داماد، و ... سبب می‌شود که خانواده‌ها برای خرید جهیزیه با مشکل مواجه شوند و آنچه که گفته می‌شود اجمالی از تفصیل مشکلات تهیه جهیزیه و یا در کل ازدواج جوانان است.

پریسا یوسفی ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل