مراتع روستاهای ییلاقی یزد، قربانی نبود تجهیزات در روستاها


مراتع روستاهای ییلاقی یزد، قربانی نبود تجهیزات در روستاها

‌رییس یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد با اشاره به وقوع حریق‎های متعددی که این روزها از مراتع روستاهای مختلف استان گزارش می‏‌شود، معتقد است که در صورت تجهیز جوامع محلی به امکانات اطفای حریق می‎توان تا حد زیادی از گسترش حریق و خسارات ناشی از آن پیشگیری کرد.

‌سرهنگ «مهدی مختومی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تجهیز نبودن روستاهای که مراتع آنها بیشتر در معرض آتش‌سوزی هستند، اظهار کرد: متاسفانه به رغم اطلاع‌رسانی‌های گسترده منابع طبیعی در روستاها و جوامع محلی و همچنین برگزاری همایش‌ها، تاکنون اعتبار و تجهیزات اطفای حریق به روستاهای هدف آتش‌سوزی به ویژه در روستاهای شهرستان تفت و مهریز اختصاص نیافته است.

وی با بیان این که افزایش امکانات اطفای حریق روستاها تاثیر بسیار زیادی در مهار و کاهش خسارات ناشی از حریق در این روستاها خواهد داشت، گفت: متاسفانه زیاد بودن فاصله و انتقال نیرو و تجهیزات اطفای حریق باعث شده که گاهاً حریق‎هایی در مراتع و روستاها اتفاق می‎افتد خسارات زیادی را به همراه داشته باشد، در حالی که اگر جوامع محلی به تجهیزات حداقلی مجهر شوند و به موقع اقدام کنند، این خسارات به میزان قابل توجهی کنترل و کاهش خواهد یافت.

این مسئول اضافه کرد: از طرفی با توجه به اشرافیت بیشتر جوامع محلی، شناسایی محل حادثه و مهار حریق و حوادثی اینچنین بسیار سریع‌تر از سوی جوامع ملی انجام خواهد شد.

وی بر ضرورت شکل‌گیری تیم‌های عملیاتی محلی و تجهیز آنها به وسایل مورد نیاز برای اطفای حریق تاکید کرد و گفت: دهیاری‌ها و بخشداری‌ها می‎توانند با معرفی افراد محلی و تجهیزات آنها از طریق تیم‌های متخصص در روستاها به منظور کاهش خسارات اتفاقاتی مانند حریق مراتع، موثر واقع شوند.

مختومی وجود برخی از عوامل مانند وزش باد شدید و خشک شدن پوشش گیاهی گسترده در مراتع روستاهای ییلاقی را از عوامل تشدیدکننده بروز حریق در روستاهای استان دانست و گفت: حریق‌های کوچک نیز در اثر بروز این عوامل به سرعت گسترش می‌‏یابند و در برخی روستاها مانند روستاهای توابع شهرستان خاتم به علت فاصله زیاد و نبود تجهیزات کافی، خسارات‌ بسیاری به همراه خواهد داشت.

وی با بیان این که دستگاه ‌های متولی باید در زمینه تجهیز روستاها به تجهیزات اطفای حریق مشارکت داشته باشند، گفت: اگر هر دستگاه بخشی از تجهیزات مورد نیاز را فراهم کند، در مجموع می‌‏توان روستاها به ویژه روستاهای هدف آتش‌‏سوزی را از خسارات چنین حوادثی بیشتر مصون داشت.

رییس یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پایان نیز از جوامع محلی خواست تا علاوه بر حریق، هر گونه دخل و تصرف در مناطق طبیعی مانند ساخت و ساز، تراشیدن کوه‌ها و سایر حوادث و دست‏اندازی‎ها را از طریق شماره تماس شبانه روزی 1504 گزارش دهند و از نتیجه پیگیری‎ها نیز طی یک تا دو روز بعد مطلع شوند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !