رفع موانع جوانان برای ازدواج آسان به همت اهالی مسجدی در شرق تهران


رفع موانع جوانان برای ازدواج آسان به همت اهالی مسجدی در شرق تهران

مسجد خلیل‌الله با 68 سال قدمت در منطقه شرق تهران و با عمل به منویات مقام معظم رهبری فعالیت‌های خود را صرفا به اقامه نماز و برگزاری مراسم ترحیم محدود نکرده است؛ ارائه تسهیلات ازدواج و اشتغال، از عرصه‌هایی است که این مسجد در آنها نقش‌آفرینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مشکلات اقتصادی که امروزه بسیاری از مردم با آن دست به گریبان هستند، موجب شده جوانان نیز در امر مهم ازدواج با موانع و چالش هایی مواجه شوند. از این رو، حضور نهادهایی مثل مسجد در میدان تسهیل روند ازدواج، می تواند در این باره راهگشا باشد.

اگر چه اغلب مساجد را صرفا مکانی برای برپایی نماز جماعت یا محل برگزاری مراسم‌ ترحیم و سخنرانی مذهبی، یا انجام دعا و نیایش می‌ شناسند، اما باید توجه داشت کارکرد مسجد به‌عنوان پایگاه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مطلوب اسلام برای جامعه، فراتر از این موارد است. از این رو، مقام معظم رهبری همواره بر احیای کارکردهای اجتماعی مساجد و بر لزوم ایجاد «مسجد برقرار» تاکید کرده اند. البته امروز هم کم نیستند مساجدی که به شاخصه های مسجد طراز اسلامی نزدیک بوده و سعی دارند، به اندازه توان مالی و نیز کمک هایی که به همت نمازگزاران و اهالی خود جمع آوری می شود، بخشی از مشکلات مردم نیازمند را حل کنند.

مسجد «خلیل الله» از جمله مساجد فعالی است که با 68 سال قدمت در منطقه شرق تهران علاوه بر برنامه ها و فعالیت های دینی مذهبی رایج، در زمینه فراهم کردن تسهیلات ازدواج آسان برای جوانان هم برنامه دارد.

حجت الاسلام «سید رضا جوادی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های مسجد خلیل الله برای ترویج ازدواج آسان و هموار کردن مسیر این سنت حسنه، اظهار کرد: در طول پنج سال گذشته که ستاد ازدواج آسان در این مسجد راه اندازی شده است، برای 30 جوان نیازمند و در شرف ازدواج جهیزیه کامل فراهم کرده ایم.

امام جماعت مسجد خلیل الله (واقع در خیابان شهید مدنی تهران) ادامه داد: ما از چند روش اقدام به تهیه جهیزیه برای جوانان در شرف ازدواج می کنیم، در روش اول نمازگزاران، نیازمندان را به ما معرفی می کنند و ما با برقراری ارتباط با بازاریان اقدام به تهیه جهیزیه برای آنها می کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در روش دوم اقدام به اعطای وام به جوانان در شرف ازدواج می کنیم، تا از این طریق آنها بتوانند کالاهای ضروری را خریداری کنند و در روش سوم بخشی از مبالغ کالاهای موردنیاز جوانان برای آغاز زندگی مشترک توسط مسجد پرداخت می شود.

رفع موانع جوانان برای ازدواج آسان به همت اهالی مسجدی در شرق تهران

امام جماعت مسجد خلیل الله به فعالیت صندوق قرض الحسنه مسجد نیز اشاره کرد و گفت: صندوق قرض الحسنه مسجد خلیل الله در طول 9 سال فعالیت، یک میلیارد و 800 میلیون تومان وام قرض الحسنه به نیازمندان در زمینه ایجاد اشتغال، درمان، ازدواج و تامین ودیعه رهن منزل پرداخت کرده است.

حجت الاسلام جوادی با اشاره به اینکه مساجد را نباید تنها مکانی برای اقامه نماز دانست، تاکید کرد: داشتن چنین نگاهی اشتباه و جفا در حق مسجد است، مساجد باید در همه ابعاد به مردم محله خدمات ارایه دهند، در این صورت است که زمینه حضور مردم در مساجد تقویت می شود.

امام جماعت مسجد جامع خلیل الله با اشاره به اینکه مساجد پایگاه مردمی و مکانی برای تجمع اهالی محل محسوب می شوند، تصریح کرد: مساجد باید با الگوبرداری از دیگر مساجد فعال در خدمات رسانی به مردم با ایجاد مراکز تعاونی و قرض الحسنه به همه اقشار جامعه خدمات ارائه دهند، تقویت کارکردهای اجتماعی مساجد می تواند زمینه ساز حضور گسترده مردم در این خانه های خدا شود.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی مسجد خلیل الله ابراز کرد: در طول سال و در تمام مناسبت‌های ملی و مذهبی با کمک اهالی محل برنامه هایی در مسجد اجرا می‌ شود. همچنین برای سنین مختلف از کودکان تا بزرگسالان دوره های تفسیر قرآن و احکام برگزار می شود. علاوه بر این، یکی از برنامه‌های این مسجد، ایجاد بانک اطلاعاتی از خاطرات دوران دفاع مقدس است که به همت رزمندگان فعال مسجد، تهیه می شود.

رفع موانع جوانان برای ازدواج آسان به همت اهالی مسجدی در شرق تهران

به گفته امام جماعت مسجد خلیل الله غیر از فعالیت های مذکور، این مسجد و اهالی آن در سیل اخیری که در برخی استان های کشور خسارت به بار آورد، اقلامی همچون لباس، فرش، پتو، مواد غذایی و ... را جمع آوری کرده و به مناطق سیل زده ارسال کردند.

حجت الاسلام جوادی یادآور شد: ارسال کمک به منطقه صفر مرزی که بر اثر سیل دچار تخریب بسیار شده است، اگرچه بسیار سخت بود اما توسط تیم کمک رسانی مسجد انجام شد.

رفع موانع جوانان برای ازدواج آسان به همت اهالی مسجدی در شرق تهران

بنابر این گزارش، مسجد خلیل الله پیرو بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر دایر بودن مساجد در ساعاتی غیر از وقت نماز، با تشکیل کارگروهی با حضور هیات امنا و پس از پیگیری‌ها و انجام اقدامات لازم، در طول روز فعال است و عموم مردم می‌توانند در ساعات مختلف از برنامه‌های این مسجد بهره‌مند شوند.

یادآور می شود؛ مسجد خلیل الله در خیابان شهید مدنی، تقاطع خیابان های گلبرگ و مدنی واقع شده است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان