ادعیه کامل مفاتیح‌الجنان اجرا و تولید می‌شود/ شناسایی استعدادهای برتر در دعاخوانی و اذان


ادعیه کامل مفاتیح‌الجنان اجرا و تولید می‌شود/ شناسایی استعدادهای برتر در دعاخوانی و اذان

سرابی با تشریح فعالیت‌های پیش‌روی شورای عالی قرآن، گفت: اجرا و تولید ادعیه کامل مفاتیح‌الجنان و دوره کامل ترتیل قرآن و شناسایی استعدادهای برتر در دعاخوانی و اذان در کنار برگزاری آزمون‌های اعطای مدرک به قاریان و استادان توسط این شورا انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شورای عالی قرآن در سال‌های اخیر فعالیت‌های متعددی را در کارنامه خود ثبت کرده و بسیاری از پیشکسوتان و علاقه‌مندان توانسته اند از طریق این برنامه‌ها در ترویج فعالیت‌های قرآنی یاری‌رسان باشند. مهم آنکه بسیاری از فعالیت‌های این شورا را به صورت روزانه در زندگی خود درک می کنیم مثل ادعیه ها و تلاوت‌های اذانگاهی که از شبکه های مختلف صدا و سیما پخش می‌شوند.

از این رو و به منظور بررسی برخی از این برنامه ها و نیز رویکردهای شورای عالی قرآن با «سید علی سرابی»، قائم مقام این شورا گفت وگویی داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:


با توجه به تاثیر و جایگاه شورای عالی قرآن در امر ترویج و تثبیت برنامه‌های قرآنی در سطوح مختلف، برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان در مورد فعالیت‌های اخیر شورا توضیح دهید.

قبل از پاسخ به این پرسش مقدمه‌ای را بیان می‌کنم، مهمترین کارکرد و فعالیت شورای عالی قرآن، کنترل پخش و نظارت بر برنامه‌های قرآنی صدا وسیما است که به صورت مستمر انجام می‌شود، البته طی دو سال اخیر برنامه ریزی کرده ایم که بخش مهمی از نظارت و کنترل‌پخش به صورت رایانه‌ای انجام شود که تحقق این هدف مستلزم برنامه ریزی ویژه ای بوده است. ما در این راستا با استقرار سیستم‌های هوشمند رایانه‌ای و تهیه نرم‌افزارهایی که در ماه‌های آینده فعال می شود به شکل دقیق‌تری کنترل و نظارت بر پخش را با توجه به وسعت شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی خواهیم داشت.

از سوی دیگر در سال جاری چند مساله را مدنظر قرار داده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به ارتباط با حوزه امور محتوایی اشاره داشت که ذیل آن تحقیق و پژوهش در مبانی قرائت قرآن قرار می‌گیرد. همچنین ما هر ساله یک نشست تخصصی برگزار می‌کنیم و طی این نشست مقالاتی را سفارش داده و موضوعاتی را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهیم. به طور کلی بخش مطالعه و تحقیق که اختصاص به برنامه‌ریزی برای نشست‌های تخصصی دارد، آذر ماه هر سال در شورای عالی قرآن برگزار می‌شود و فعالان عرصه پژوهش مسائل و موضوعات مورد نیاز و کاربردی را مشخص کرده و سفارش مقاله می‌دهند.

مساله دیگر برگزاری آزمون های اعطای مدرک به قاریان و استادان قرآن است. در این دوره بر اساس مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اجازه یافتیم که به تعدادی از استادان پیشکسوت بدون حضور در آزمون ها بلکه با ارزیابی سوابق و مدارک این افراد گواهی نامه اعطا کنیم.

در این خصوص فراخوانی به استادان ارایه کردیم و می‌توانم بگویم تقریبا با تمامی افرادی که مشمول این طرح می‌شدند، تماس گرفتیم. به هر صورت تا پایان سال افرادی که متقاضی دریافت این مدرک هستند، ارزیابی شده و در صورتی که حایز شرایط باشند مدرک به آنان اعطا می‌شود.

روال برگزاری آزمون‌ها در حال حاضر به کجا رسیده است؟

آزمون ها آغاز شده است و مرحله نخست آن را که شامل آزمون عملی بود، پشت سر گذاشته‌ایم و نتایج نیز اعلام شد. کسانی که در طرح ارزیابی در سال جاری شرکت کرده و مرحله اول را پشت سر گذاشتند نتایج به اطلاع‌شان رسیده است، ما در حال آماده شدن برای برگزاری مرحله بعد که شامل آزمون‌های کتبی طرح است، هستیم که بعد از آن طبق سنوات گذشته آبان و آذر نتایج را اعلام خواهیم کرد.


برنامه‌های پیش‌رو شورای عالی قرآن در حال حاضر چیست؟

آنچه که اشاره می‌کنم در گذشته نیز ذیل برنامه‌ها و فعالیت‌های ما بود اما تلاش کردیم امسال رنگ دیگری داشته باشد. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تولید چند اذان فاخر، تولید ادعیه رایج که در صدا و سیما نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اشاره داشت. همچنین تولید تلاوت‌های تحقیق و ترتیل نیز در دستور کار ما قرار دارد و اکنون مشغول آماده‌سازی آن هستیم و به تدریج این تولیدات ارایه می‌شود.

از جمله کارهایی که اکنون در شورای عالی قرآن در حال پیگیری است، تولید و اجرای ادعیه کامل مفاتیح‌الجنان است، همچنین یک دوره ترتیل توسط یکی از استادان قرآن نیز در حال آماده‌سازی است که به زودی جزئیات آن را اعلام می‌کنیم.

مساله دیگر اینکه تولیدات ما در سطوح مختلف است، یک سری از تولیدات شورا برای پخش در اوقات اذانگاهی آماده می‌شود و چون مخاطبان آن در سطح کشور و نیز جهان اسلام هستند در زمره تولیدات ممتاز و درجه یک ما قرار می‌گیرد.

همچنین، شناسایی استعدادهای برتر در دعاخوانی و اذان از جمله دیگر فعالیت‌های شورای عالی قرآن محسوب می‌شود که فراخوان آن از سال قبل آغاز شده است. همچنین در دو مرحله بیش از ۲۰۰ اثر رسیده مورد ارزیابی قرار گرفته و ۲۰ اثر برتر در مرحله نهایی ارزیابی قرار دارد که پس از مشخص شدن برترین‌ها در این مرحله و اعلام اسامی آنها، از این افراد برای تولید اذان و دعا و پخش از رسانه ملی دعوت به عمل می آید.

آیا در سطح استان‌های کشور نیز به صورت جداگانه تولیداتی دارید؟

بله، یک سری تولیدات در شبکه‌های استانی استفاده می‌شوند، در این تولیدات تلاوت استعدادهای جوان‌تر را ضبط می کنیم چراکه هم باعث تشویق این افراد می شود و هم صدا و سیمای استان‌ها مایل به پخش برنامه های بومی با حضور قاریان و استادان استانی هستند.

دسته سوم تلاوت‌ها مربوط جوانان و نوجوانانی است که از حداقل مطلوب تلاوت برخوردارند و تلاوت‌های آنان در برنامه‌های غیراذانگاهی در شبکه‌های تخصصی رادیو قرآن و سیمای قرآن و یا اوقات اذانگاهی شبکه کودک و نوجوان قابل استفاده هستند.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور