26 مرداد؛ پایان انتظار یعقوب‌ها برای وصال یوسف‌ها


26 مرداد؛ پایان انتظار یعقوب‌ها برای وصال یوسف‌ها

بندرعباس- ایرنا- 26 مرداد سالروز عجین‌ شدن اشک و لبخندها و پیوند دهنده لحظات به یادماندنی پایان انتظار یعقوب‌ها برای وصال یوسف‌هایی است که هم‌چون پرستوهای عاشق از قفس رنج اسارت رژیم جنایت‌کار صدام با عزت و سربلندی آزاد شدند.

۲۶ مرداد ۱۳۶۹؛ آغوش وطن گشوده شد اما کدامین تقویم می‌تواند شوق آن لحظه دیدار را در خود ثبت کند؟ در این روز به یاد ماندنی عکس‌های به یادماندنی از مقاوم‌مردان قاب دوربین‌های عکاسان شد؛ عکاسانی که با شوق وصف‌ناشدنی زیرآفتاب داغ و در گرماگرم تابستان لحظه‌های ناب اشک‌ها و لبخندها و سجده‌گاه‌های شکری رزمندگانی شجاع را به تصویر کشیدند که کمتر کسی است که آن را به یاد نداشته باشد.

این روز به یادماندنی که از شب قبل از آن ایران اسلامی سراسر شور و شوق بود و تک تک ایرانیان برای پذیرایی از فرزندان دور از وطن و پرستوهای عاشق خود با چشم‌های بارانی گل لبخند بر لب داشتند و سر از پا نمی شناختند.

۲۶ مرداد؛ سالروز بازگشایی قفس‌ها، روز وصل و دیدار و روزی به یاد ماندنی از بازگشت سروقامتانی سرافراز است که از مرز خسروی استان کرمانشاه وارد کشور شدند و با سجده بر خاک وطن صلابت و وفاداری خود را به شهدا و همرزمان‌شان به نمایش گذاشتند.

این روز روز شادمانی مادران منتظر، پدرانی مقاوم و همسرانی شجاع است که با اسپند و دود سال‌ها درد دوری انتظار را پشت قاب عکس‌ها قایم کردند تا طلوع دوباره زندگی آزادگان‌شان را ببینند.

۲۶ مرداد ۱۳۶۹؛ مردانی آزاده باصلابت آمدند همان‌طور که دلیر و مقاوم به اسارت رفته بودند؛ این بار اما بی پا و بی‌دست و با دلی پرخون آمدند.

این روز مقاوم‌مردانی در کنار تحمل دوران پرمشقت اسارت محکم و استوارتر درس شجاعت و ایستادگی را که از کودکی از مکتب‌اهل بیت(ع) آموخته بودند، با خود برای مردمان این سرزمین هدیه آوردند.

و باز ۲۶ مرداد؛ یادآور ثانیه‌های انتظاری که به کندی سپری می‌شد با خود بوی عطر خاطرات روزهایی را آورده‎است که پرستوهای عاشقی که با پای سالم رفته بودند بی پا و بی دست برگشتند، با چشم باز رفته بودند با چشم‌های نابینا شده باتوم‌ خورده بعثی‌ها برگشتند.

آزادگان وارثان شهیدان در این روز تاریخی قدم به سرزمینی گذاشتند که نقطه به نقطه آن یادآور قله‌های فتح و ظفر همرزمان‌شان در دفاع مقدس بوده‌است و یادآور زمزمه دعاهای اجابت شده و لالایی مادران شهدا.

۲۶ مرداد ۱۳۶۹؛ این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نخستین مبادله اسرا میان دو کشور ایران و عراق که هشت سال با هم جنگیده بودند روز تبدیل و ثبت شد.

مرحوم حجت الاسلام ابوترابی چراغ روشن اسرای ایرانی

'مراد حسن زاده' آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس روستای دهستان پایین بخش مرکزی شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان است که یکم دی ماه سال ۴۰ در این شهرستان به دنیا آمد و درحالی که ۱۸ ساله بود در سال ۶۰ راهی جبهه‌های جنگ شد.

وی روز دوم فروردین سال ۶۱ در عملیات فتح المبین در منطقه دشت عباس به اسارت نیروهای بعثی عراق در آمد و به مدت ۸ سال و ۵ ماه و ۲۶ روز در زندان‌های الانبار، استخبارات، الرومادی و اردوگاه های ۱، ۲، ۳،۴ و موصل سال‌های تلخ اسارت را به جان خرید.

این آزاده سال‌های اسارت در زندان‌های عراق اما اسارت را نعمتی برای به دست آوردن آزادی می‌داند و از امام راحل به عنوان 'دری گهربار' یاد می‌کند که نامش هیچ‌گاه در تاریخ فراموش نخواهد شد.

او که در دوران اسارت نیز طبع شعرش قوی بوده؛ اما سخنانش را با قطعه شعری که خودش در وصف امام راحل سروده‌است، آغاز کرد: 'بردلم بود که گردی به سرایت گردم، بردلم بود که موهش نوایت گردم'

'بر دلم بود که ای اسوه عشق و عرفان تو بمانی و من هدف تیربلایت گردم'

'شد زمانی که در آن کنج اسارت طی شد به امیدی که دمی محو ولایت گردم'

'بودی ای روح خدایی که به روز مشعر من ناچیز چو گردی به سرایت گردم'

حسن‌زاده از 'مرحوم حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی' به عنوان چراغ روشنی برای اسرای ایرانی در زندان‌های رژیم بعث عراق یاد کرد که شخصیت ایشان و دلدادگی رزمندگان هم چون شمع و پروانه بود.

می‌گوید: پنج سال از دوران اسارتم در اردوگاه موصل یک در کنار مرحوم ابوترابی گذشت، اگر ایشان در زندان در کنار اسیران نبودند شاید نصف آن ها به کشور بازنمی‌گشتند، زیرا ما تجربه اسارت نداشتیم درحالی که مرحوم ابوترابی ۱۵ سال در کنار امام در نجف بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر ابوترابی متولد سال ۱۳۱۸ در قزوین بود که به عنوان نماینده تهران در مجلس چهارم و پنجم و عضو موسس جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی فعالیت داشت.

وی به سبب تحمل اسارت در جریان جنگ ایران و عراق به سید آزادگان مشهور بود.

حجت الاسلام ابوترابی سید آزادگان در روز ۲۶ آذرماه سال ۱۳۵۹ پس از نبردهای سخت با دشمنان بعثی در جبهه‌های خوزستان، به اسارت آن‌ها درآمد و مدت ۱۰ سال را در اسارتگاه‌های مختلف سپری کرد.

وی در دوازدهم خرداد ۱۳۷۹ در مسیر زیارت حرم علی بن موسی الرضا (ع) به همراه پدرش آیت الله سیدعباس ابوترابی فرد بر اثر سانحه رانندگی درگذشت و پیکر هر دو در صحن آزادی حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

بارها شاهد صحنه‌های تلخ و شیرین از خود گذشتگی بودم

'مراد حسن زاده'، این آزاده حاجی آبادی وحدت در زندان‌های اسارت را باعث موفقیت اسیران دانست و گفت: اگر وحدت رزمندگان در زندان‌ها نبود سختی‌های زیادی را باید تحمل می کردیم. می‌گوید: زندان‌های صدام فقط شکنجه بود و سختی، نماز و دعا ممنوع بود، به سختی می‌‎توانستیم یک قرآن را ۶۰ نفری بخوانیم باید پنج آیه پنج آیه بین این تعداد اسیر تقسیم می‌کردیم.

حسن زاده؛ اما از زنانی شجاع ایرانی در زندان‌های رژیم بعثی یاد می‎کند که در زندان‌های صدام هم چون مردان سختی‌ها و تلخی‌های اسارت را تحمل می‌کردند.

این آزاده گفت: به یاد دارم زمانی که می‌خواستیم اخبار جنگ را به این سه زن شجاع منتقل کنیم، از رادیویی که به سختی آن را پیدا کرده بودیم اخبار را زیر پتو می‌نوشتیم و زیربرنج‌های داخل بشقاب می‌گذاشتیم و با ترفندهای خاصی به دست این سه اسیر می‌رساندیم تا کمی از اخبار و وقایع جنگ مطلع شوند.

وی افرود: خودم در این هشت ساله اسارت بارها شاهد بودم که اسیران با شجاعت و شهامت روزهای سخت اسارت را تحمل می‌کردند و هنوز صحنه‌های تلخ و شیرین از خود گذشتگی را به برای زنده ماندن همدیگر را به یاد دارم.

ناخن‌های دست‌هایم با انبردستی کشیدند

این رزمنده هرمزگانی از این‌که بسیاری از مسوولان امروز کشور حتی روز ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به کشور را از یاد برده اند، گلایه کرد و گفت: امروز اگر شما به عنوان خبرنگار در سطح شهر از مردم بپرسید ۲۶ مرداد چه روزی است بیشتر مردم نمی‌دانند واقعا در این روز چه اتفاق مهمی صورت گرفت.

حسن زاده ادامه داد: چون خودم یک‌بار همراه خبرنگاری در شهر این حرکت را انجام دادم و دیده‌ام، می‌دانم که امروز برخی مردم و حتی مسوولان درد اسارت را درک نمی‌کنند.

وی بیان داشت: امروز درد اسارت درونی است کسی احساس نمی‌کند، وقتی می‌گوییم یک هفته بدون لباس و غذا در اردوگاه الانبار صدام اعتصاب غذا کردیم و یا من پنج ساعت بیهوش بودم و حتی ناخن‌های دست‌هایم را با انبردستی کشیدند برخی نمی‌توانند حتی آن را تصور کنند.

اسیران با صبر و استقامت خود عزت و آبرو خریدند

این رزمنده اهل حاجی‌آباد اضافه کرد: تمامی آزاده‌هایی که ۹ سال اسارت بوده اند، جانباز ۵۰ درصد محسوب می‌شوند درحالی که استثنا من با ۸ سال و ۵ ماه و ۲۶ روز جانباز ۴۰ درصد هستیم، او با خنده‌ای تلخ ادامه داد: شاید اگر بیشتر در زندان‌های صدام شکنجه می‌شدم امروز احتمالا درصد جانبازی‌ام بالاتربود!

حسن زاده که ۲۶ مرداد سال ۶۹ از زندان‌های عراق به میهن اسلامی ایران بازگشته است، یادآور شد: برخی مسوولان حتی اطلاعاتی از صبر و استقامت اسیران دوران دفاع مقدس در زندان‌های صدام ندارند درحالی که این اسیران بودند که در زندان‌های رژیم صدام با صبر و استقامت خود برای جمهوری اسلامی ایران عزت و آبرو خریدند.

وی بازنشسته مخابرات حاجی آباد است و دارای چهار فرزند دانش‌آموخته در رشته‌های دکترای کشاورزی، دکترای عمران گرایش آب، دندانپزشک و علوم آزمایشگاهی است.

این آزاده اهل حاجی‌آباد آرزو دارد مسوولان به کار تولید و اشتغال جوانان از جمله در حوزه کشاورزی اهمیت بدهند تا فرصت اشتغال برای جوانان بیشتری در حوزه کشاورزی شهرستان حاجی‌آباد فراهم شود.

استان‌هرمزگان دارای یکهزار و ۲۶۰ شهید، پنج‌هزار جانباز و ۳۴۰ آزاده است که از این تعداد ۱۱۰شهید، ۱۴۰ جانباز و ۱۷ آزاده متعلق به شهرستان حاجی‌آباد است.

فرنگیس حمزه یی

۹۸۸۷ /۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت