هیپنوتیزم، تسخیر ذهن برای درمان بیماری های روانشناختی


هیپنوتیزم، تسخیر ذهن برای درمان بیماری های روانشناختی

دزفول - ایرنا - هیپنوتیزم یک علم روانشناسی مطرح در دنیا است که با تلقین و تمرکز ذهن بر روی موضوعی خاص برای درمان بیماری های روانشناختی استفاده می شود.

هیپنوتیزم یا خوابگری شاخه ای از علم روانشناسی است که فرد با استفاده از تلقین در حالت خاصی از هوشیاری قرار می گیرد و ذهن بر روی موضوعی خاص متمرکز می شود.

امواج مغزی در هیپنوتیزم دچار تغییر می شوند و علاوه بر کاهش آگاهی محیطی، تلقین پذیری فرد درباره موضوعات قابل توافق افزایش می یابد.

افرادی که هنگام فکر کردن به موضوعی به شدت روی موضوع متمرکز می شوند توانایی هیپنوتیزم پذیری مناسبی دارند؛ ذهن این افراد وقتی در حالت هیپنوتیزم قرار می گیرد برای پذیرش پیشنهادات و تلقینات درمان گر آمادگی دارد و هیپنوتیزم بر آنها اثر بخش تر است.

چیستی هیپنوتیزم

عضو انجمن هیپنوتیزم ایران، هیپنوتیزم را حالتی از جذب درونی و توجه متمرکز دانست و گفت: اشعه های آفتاب با استفاده از ذره بین متمرکز و قدرت آنها بیشتر می شود همین طور وقتی ذهن و حواس ما جمع و متمرکز می شود می توانیم استعداد و قدرت ذهن خود را بیشتر بکار گیریم و برخی احساسات مانند احساس درد یا اضطراب را از بین ببریم.

آرمین جولایی منش افزود: بعضی افراد سوء برداشت و ترس از هیپنوتیزم دارند که اگر هیپنوتیزم توسط درمانگر آموزش دیده انجام شود جایی برای نگرانی وجود ندارد ولی انجام آن توسط افراد غیرمتخصص به هیچ وجه درست نیست و می تواند اثرات بدی بدنبال داشته باشد.

فرد در هیپنوتیزم تحت کنترل نیست

این روانشناس با بیان اینکه هنگام هیپنوتیزم، بیمار تحت کنترل قرار ندارد، اظهار داشت: تمام هیپنوتیزم ها در واقع "خود هیپنوتیزم" هستند و چیزی نیست که بر شما تسهیل شود بلکه حالتی است که خود فرد بوجود می آورد و درمانگر تنها به عنوان یک تسهیل کننده عمل می کند.

وی اضافه کرد: باور نادرست دیگر این است که فرد هوشیاری خود را از دست می دهد و فراموشی به فرد دست می دهد درحالیکه موارد بسیار کمی وجود دارد که به سوژه ای، تلقین فراموشی شود و در آن موارد هم فقط ۲۰ درصد افراد فراموشی را تجربه می کنند.

جولایی منش با بیان اینکه هیپنوتیزم عارضه جانبی خاصی برای افراد ندارد، گفت: مطالعات نشان داده است که هیپنوتیزم اثربخشی قابل توجهی در درمان اختلالات اضطراب، وسواس، فوبیا استرس پس از حادثه دردهای سایکوسوماتیک، انواع فوبیا بی حسی حین جراحی، درمان اختلالات جنسی، شب ادراری کودکان، بهبود عملکرد تحصیلی و ورزشی و افزایش اعتماد به نفس دارد.

وی افزود: فرد نیازمند به مشاوره روان شناسی با مراجعه به روان پزشک، طبق تشخیص روانشناس می تواند درمان اختلالات روان شناختی را آغاز کند.

تشخیص بیماری های روانشناختی با هیپنوتیزم

این روانشناس دزفولی هیپنوتیزم را بر ۲ نوع درمانی و هیپنوآنالیز دانست و گفت: در هیپنوآنالیز به گذشته فرد برمی گردیم و منشا هیپنوتیزم را پیدا می کنیم؛ اگر مواردی باعث آزار فرد شده کشف و درمان می شوند.

وی با بیان اینکه هیپنوتیزم کار تشخیص مشکل را انجام می دهد، افزود: هیپنوتیزم یک ابزار درمانی است و فقط می بایست توسط درمانگران آموزش دیده و مورد تایید انجام شود.

بهبود عملکرد افراد با هیپنوتیزم

جولایی منش اظهار داشت: میزان هیپنوتیزم پذیری همه افراد به یک سطح نیست؛ انتخاب درست بیماران و انجام تست های هیپنوتیزم پذیری قبل از شروع درمان همچنین توجه به اختلال بیمار، شرح حال و سوابق قبلی او از مواردی است که باید حتما در انتخاب درست بیماران مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به فواید هیپنوتیزم گفت: با انجام هیپنوتیزم می توان عملکرد افراد در رشته های مختلف را بالا برد و موجب رشد فرد در زمینه های مختلف ورزشی و تحصیلی شد ضمن اینکه می تواند در افزایش اعتماد به نفس افراد نیز موثر واقع شود.

سوء استفاده از هیپنوتیزم

عضو انجمن هیپنوتیزم ایران گفت: هیپنوتیزم برای درمان انجام می شود و درصورت انجام توسط توسط افراد سودجو احتمال سوء استفاده وجود دارد چرا که ممکن است فرد سودجو افراد را به انجام برخی کارها که تمایل ندارند وادارد.

وی بیان کرد: انجام هیپنوتیزم به عنوان سرگرمی به هیچ عنوان توصیه نمی شود چراکه اگر توسط افراد نابلد و غیرکارشناس انجام شود می تواند اثرات بد و مشکلات غیراخلاقی برای فرد به دنبال داشته باشد.

چه افرادی توانایی انجام هیپنوتیزم را دارند؟

جولایی منش گفت: روان پزشکان، ماماها و دندانپزشکان با گذراندن دوره مخصوص می توانند هیپنوتیزم انجام دهند و از این علم برای درمان اختلالات استفاده کنند.

وی افزود: ماماها برای زایمان طبیعی و سزارین، دندانپزشکان برای دندانپزشکی کودکان و پزشکان دیگر برای انجام جراحی افرادی که امکان بیهوشی ندارند، می توانند از هیپنوتیزم استفاده کنند.

این عضو انجمن هیپنوتیزم ایران اظهار داشت: در حال حاضر زایمان و عمل جراحی قلب باز با هیپنوتیزم در مشهد انجام می شود.

۷۲۷۸/۳۰۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403