تعقیب نقدینگی در سال 97


بررسی آمارهای بانک مرکزی در سال 97 نشان می‌دهد نقدینگی به سمت بازارهای زودبازده و با نقدشوندگی بیشتر حرکت کرده است.

به گزارش بنکر (Banker)، آمارها نشان می‌دهد حساب‌های جاری رشد بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری مدت‌دار داشته و رشد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به نسبت سرمایه‌گذاری بلند‌مدت افزایش چشمگیری ثبت کرده است. همچنین جست‌وجوی رد پای نقدینگی در بازارهای دیگر نشان می‌دهد که بازار سهام به دلیل رشد حجم معاملاتی و بازده بالا، بیشترین جذب نقدینگی را داشته است. پس از آن بازار ارز و بازار مسکن برای مردم از جذابیت بیشتری برخوردار بوده‌اند.

تردد سرمایه‌ها در سال ۹۷ در بخش‌های مختلف موقت بوده یا دائمی؟کدام مقاصد می‌توانسته هدف اول مهاجرت پول‌ها باشد؟ گزارش‌های آمارهای پولی و بانکی بانک‌مرکزی در سال گذشته تا حدودی پاسخ این دو سوال را روشن کرده است.پاسخ پرسش نخست را می‌توان از طریق تغییر ترکیب نقدینگی استخراج کرد. بررسی آمار پولی و بانکی در پایان اسفند ماه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در پایان سال گذشته سپرده‌های جاری به‌شدت افزایش و سرمایه‌گذاری مدت‌دار کاهش داشته‌اند.
علاوه براین در سپرده‌های مدت‌دار نیز سپرده‌های کوتاه‌مدت نسبت به سپرده‌های بلند‌مدت رشد بیشتری داشته است. بنابراین مرور این آمارها این گزاره را مطرح می‌کند که جذابیت سپرده‌گذاری بانکی مدت‌دار در پایان سال بالا نبوده و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌داده‌اند سپرده‌ها را در حساب‌هایی نگهداری کنند که قدرت نقد‌شوندگی بالاتری دارد.
یکی از دلایلی که برای این گرایش می‌توان مطرح کرد به درجه اطمینان آنان بازمی‌گردد. به‌نظر می‌رسد سال گذشته اطمینان کمتری به سرمایه‌گذاری در بازارهای بلندمدت وجود داشته است و سرمایه‌گذاران ترجیح داده‌اند در بازارهای دیگر که سوددهی کوتاه‌مدتی دارند، بخت خویش را بیازمایند. اما مقصد احتمالی کجا بوده است؟ برای ردیابی ابتدا نحوه ترکیب و توزیع نقدینگی را باید تحلیل کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید