مذاکرات محرمانه امریکا و ایران بر سر افغانستان


با وصف مخالفت ها بین امریکا و ایران در خلیج فارس، اما روی موضوعات افغانستان همکاری دارند. به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت، ارتباط مستقیم بین ایران و ایالات ‌متحده بر سر مساله افغانستان در تضاد با آن چیزی است که هم اکنون بین دو...

با وصف مخالفت ها بین امریکا و ایران در خلیج فارس، اما روی موضوعات افغانستان همکاری دارند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت، ارتباط مستقیم بین ایران و ایالات ‌متحده بر سر مساله افغانستان در تضاد با آن چیزی است که هم اکنون بین دو طرف در خلیج فارس جریان دارد.
هرچند به نظر می‌رسد ایران مخالف این گفتگو‌ها نباشد، به گفته برخی منابع آگاه، دست‌کم خواستار تعلیق بخشی از تحریم‌های آمریکا است که مانع صادرات نفت می‌شود.

از سوی دیگر تهران بر این باور است که روند صلح در افغانستان باید شامل دولت افغانستان باشد که از مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر حذف شد.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که هدف تلاش‌های پشت ‌پرده به امید همکاری ایران و آمریکا بر سر افغانستان، این است که دو طرف در جهت کاهش تنش‌هایی حرکت کنند که در چند ماه اخیر تشدید شده است.

این درحالی است که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی این کشور با هرگونه تعدیل تحریم‌ها علیه ایران یا مذاکره با تهران بر سر افغانستان مخالفت می‌کنند.
برخی مقامات بر این باورند از آنجایی که ایران روابط خود را با طالبان حفظ کرده، می‌تواند کمک خوبی برای آمریکا در برقراری صلح در افغانستان باشد. از سوی دیگر تهران نفوذ خود را بر کابل ادامه داده و در دو دهه‌ای که از حمله آمریکا به افغانستان می‌گذرد، همواره سعی کرده بر دولت‌ها در کابل نفوذ داشته باشد.
رایان کروکر، سفیر سابق امریکا در کابل می‌گوید، اینکه ایران بتواند نقش موثری در روند صلح ایفا کند یا واشینگتن اجازه انجام این کار را بدهد، هنوز پرسشی است که پاسخی قطعی برای آن وجود ندارد.

کد (9)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج