نجفی آزاد می شود؟


بعد از رضایت خانواده میترا استاد این سوال مطرح شده که اکنون چه اتفاقی برای نجفی، شهردار اسبق تهران میفتد؟

بعد از رضایت خانواده میترا استاد این سوال مطرح شده که اکنون چه اتفاقی برای نجفی، شهردار اسبق تهران میفتد؟

به گزارش صدای ایران از آخرین خبر، بعد از صدور حکم قصاص از سوی دادگاه برای شهردار اسبق تهران، حواشی زیادی مبنی بر تلاش خانواده و وکلای نجفی برای درخواست رضایت از خانواده مقتول در رسانه ها منتشر شد.

در نهایت بامداد امروز، مسعود استاد برادر میترا استاد با انتشار مطلبی در اینستاگرام خبر بخشش نجفی را اعلام کرد.

برادر میترا استاد در این پیام اینستاگرامی نوشت: به واسطه پادرمیانی بزرگان کرمانشاه و کشور و همچنین وکلای عزیزمان آقای مسعود افرازه و محمود حاجلویی، پدرم، مادرم و مهیارمان آقای محمدعلی نجفی را بخشیدیم و از خون عزیزمان گذشتیم و خرسندیم که هیچ معامله‌ای با خون آن بزرگوار نکردیم و امیدوارم آقای محمدعلی نجفی در این چند صباح باقی مانده، به دور از سیاست، به تزکیه نفس بپردازد. اجر همه خیرخواهان و هدایت همه بدخواهان به راه راست را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

حال بعد از اعلام رضایت اولیای دم متیرا استاد سوال های زیادی مطرح است که سرنوشت نجفی چه خواهد شد؟

اگر چه خانواده استاد، رضایت خود را اعلام کرده اند اما نجفی باید به دلیل حمل اسلحه غیر مجاز دو سال در زندان باشد که این مجازات طبق قانون جدید قابل تعلیق و تخفیف است.

همچنین جنبه عمومی حکم هم وجود دارد که نجفی باید برای آن مدتی را در زندان بماند.

نجفی حیات یک انسان را سلب کرده و وجدان عمومی نمی‌پذیرد چنین شخصی با گرفتن رضایت و گذشت اولیای دم، در جامعه به صورت آزادانه حضور داشته باشد و هیچ مجازاتی نشود.

در این باره ماده ۴۴۷ قانون مجازات اسلامی جدید می‌گوید: در کلیه مواردی که در این کتاب به کتاب پنجم «تعزیرات» ارجاع داده شده است، در خصوص قتل عمدی مطابق ماده (۶۱۲) آن قانون و در سایر جنایات عمدی مطابق ماده (۶۱۴) و تبصره آن عمل می‌شود.

ماده ۶۱۲ قانونی که به آن استناد شده، در اصل ماده ۲۰۸ قانون مجازات سابق است که به صورت ماده قانونی شماره ۶۱۲ کتاب پنجم تعزیرات درآمده است و تغییری نداشته است.

در ماده ۶۱۲ کتاب پنجم تعزیرات آماده است: هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته، ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود، دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال محکوم کند.

در همین رابطه احمد محمدی سهروردی، عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران در گفت‌وگو با فارس در رابطه با اعلام رضایت و بخشش نسبت به محمدعلی نجفی به عنوان فردی که مرتکب قتل عمد شده گفت: احتمال 3 سال حبس برای قاتل عفو شده می‌رود.

وی ادامه داد: چنانچه قاتل با رضایت اولیای دم مواجه شود و رضایت هم از سوی اولیای دم داده شود از بابت بازدارندگی ارتکاب جرم در جامعه، قاضی می‌تواند تا سه سال حکم حبس برای مجرم تعیین کند.

محمدی گفت: حکم قصاص برای زمانی است که فردی که مرتکب جنایت شده و قتل نفس کرده،احساس نکند که ممکن است در ازای این عمل نادرست خود، امنیت داشته و مجازاتی برایش نباشد.

عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران در مورد اینکه در شرایط فعلی که اولیای دم رضایت داده‌اند باز هم می‌توانند دیه گرفته یا پولی میانشان رد و بدل شود، گفت: اولیای دم می‌توانند رضایت دهند این موضوع یک حق است و می‌توانند کمتر از دیه معادل یا بیشتر از آن را بگیرند یعنی می‌توانند بالاتر از رقم دیه بخواهند و این حدی ندارد. در قانون آمده چیزی که رضایت درونی اولیای دم را تأمین کند بنابراین می‌تواند حتی رقم میلیاردی هم شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو