آب استان بوشهر را از زمین بیرون می‌کشند و به دریا می‌ریزند!


آب استان بوشهر را از زمین بیرون می‌کشند و به دریا می‌ریزند!

از 16 دشت استان بوشهر، 12 دشت به دلیل برداشت بیش از توان اکولوژیک به دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی تبدیل شده‌اند و سطح آب‌های زیرزمینی آنها به طور پیوسته در حال افت است و 4 دشت دیگر نیز به دلیل همجواری با دریا قابلیت و پتانسیل کشاورزی ندارند.

آب استان بوشهر را از زمین بیرون می‌کشند و به دریا می‌ریزند!
با این حساب دیگر نمی‌توان روی آب‌های زیر زمینی این استان برای تامین آینده آب مردم این استان حسابی باز کرد و از آن سو از ۲۶۰ لیتر متوسط مصرف روزانه شهروندان این استان ۲۰۰ لیتر تبدیل به آب خاکستری می‌شود و یا فاضلاب شده و یا راه خلیج فارس را پیش می‌گیرد؛ بالغ بر ۱۶ میلیون مترمکعب پساب بدون هیچ بهره برداری در حاشیه دریا تخلیه می‌شود!

و همه این‌ها در شرایطی است که منابع تامین کننده آب استان بوشهر شامل سد کوثر، چشمه ساسان، چاه‌های سربالش کازرون و آب شیرین کن‌های بوشهر و کنگان در فصل گرم سال توانایی تامین صد درصدی آب استان را ندارند، پس چه باید کرد؟

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر به خبرنگار ایسنا گفته بود، استان بوشهر از لحاظ حجم آب نامتعارف رتبه دوم را در کشور دارد که این حجم بالای آب برای استانی با وسعت و جمعیت بوشهر بسیار چشمگیر است.

وی افزود: این استان دارای پتانسیل‌های فراوانی در زمینه وجود آب‌های نامتعارف است و با یک مدیریت اصولی و نوآورانه، می‌توان آینده‌ای بدون بحران آب را برای بوشهر متصور شد.

جابر مظفری زاده پیش از این در گفتگو با ایسنا عنوان کرده بود آب‌های نامتعارف شامل کلیه آب‌هایی است که به طور معمول و مرسوم از آن‌ها استفاده نمی‌شود، مانند آب‌های شور، لب شور، آب‌های خاکستری مثل آب فاضلاب و آب‌های صنعتی و آب‌های گوگردی و امثال آن...

وی ادامه داد: این سرانه بالا در حالی است که از ۱۶ دشت استان بوشهر، ۱۲ دشت به دلیل برداشت بیش از توان اکولوژیک به دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی تبدیل شده اند و سطح آب‌های زیرزمینی آن‌ها به طور پیوسته در حال افت است و ۴ دشت دیگر نیز به دلیل همجواری با دریا قابلیت و پتانسیل کشاورزی را ندارند.

حجمی که سالانه بیش از ظرفیت طبیعی منابع آب زیرزمینی این استان برداشت می‌شود و به عنوان کسری مخزن شناخته می‌شود حدود ۳۰ میلیون مترمکعب است؛ تقریبا همه‌ی این آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و در کنار آبیاری نخیلات، به تولید محصولاتی، چون گوجه، هندوانه و سایر صیفی جات می‌رسد.

به گزارش ایسنا، منابع آب زیر زمینی بوشهر از لحاظ کیفی هم شرایط مساعدی ندارند. بر اساس آمار شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، تنها ۴ درصد از این منابع قابلیت استفاده به عنوان شرب و ۴۶ درصد از آن با رعایت محدودیت قابلیت استفاده کشاورزی دارند. مابقی آب‌های زیرزمینی این استان تنها در مصارفی، چون شور ورزی و آبزی پروری قابل استفاده هستند.

مظفری زاده تصریح کرده، سرانه مصرف آب شرب در شهر بوشهر حدود ۲۵۰ لیتر تخمین زده می‌شود. هم اکنون و به دلیل تکمیل نبودن شبکه فاضلاب این شهر بالغ بر ۱۶ میلیون مترمکعب پساب بدون هیچ بهره برداری در حاشیه جاده عالیشهر و دریا تخلیه می‌شود.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای بوشهر به ایسنا گفته، این حجم از آب خاکستری علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا در محل تخلیه، موجب آلودگی محیط زیست و منابع آب زیرزمینی نیز می‌شود، این در حالی است که تنها با ایجاد یک تصفیه خانه می‌توان به منبعی پایدار و با کیفیت مناسب دست یافت و از برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی جلوگیری کرد.

مظفری زاده گفت: بر اساس برآورد‌های انجام شده و پس از اتصال شبکه فاضلاب شهر‌های عالیشهر و چغادک به این تصفیه‌خانه در افق ۱۴۰۵، حجم ورودی به تصفیه خانه مذکور به بیش از ۲۳ میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید.

بخش کشاورزی، مصرف کننده حدود ۸۰ درصد از کل آب‌های سطحی و زیرزمینی استان بوشهر است. در حالی که خشکسالی بیش از ده ساله از یک سو موجب کم شدن آورد رودخانه‌ها و از سوی دیگر موجب تغذیه نشدن منابع آب زیرزمینی شده است.

در دسترس نبودن منابع آب سطحی باعث هجوم کشاورزان به آب‌های زیرزمینی شده و به اتمام رساندن این منبع نیز موجب بازخواست شدن ما توسط نسل آینده می‌گردد.

طرح مطالعات استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر بوشهر با هدف ساماندهی وضعیت پساب خروجی از این تصفیه خانه و ارائه راهکار‌های استفاده بهینه از آن توسط شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در حال انجام است.

جابر مظفری زاده در این خصوص اضافه کرده، با تکمیل مطالعات و ساخت و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب بوشهر، می‌توان از برداشت حجم عظیمی از منابع آب زیرزمینی جلوگیری کرد. پساب تصفیه شده در این تصفیه خانه می‌تواند در تغذیه آبخوان، تامین بخشی از حقابه‌های کشاورزی، تامین آب فضای سبز شهر‌های بوشهر، عالیشهر و چغادک و همچنین مصارف صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.


به گزارش ایسنا، یکی از دغدغه‌های امروز همه‌ی مسئولان کشور، تامین پایدار آب جهت استفاده‌های مختلف از جمله شرب و کشاورزی می‌باشد. بحران آب و خشکسالی انباشته‌ای که بیش از یک دهه است گریبانگیر ایران شده، فشار زیادی را به منابع آبی کشور وارد کرده به طوری که سطح آب‌های زیرزمینی در اکثر نقاط کشور رو به نزول گزارش می‌شود.

استان خشک و کم آب بوشهر هم همواره نیازمند حراست از اندک منابع آبی خود است. یکی از رویکرد‌های وزارت نیرو در چند سال اخیر "سازگاری با کم آبی" است که دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر در زمینه برنامه ریزی و تدوین استراتژی‌های این رویکرد، فعالیت‌هایی از خود نشان داده اند.

استفاده بهینه از آب‌های نامتعارف و به ویژه آب خاکستری نیز یکی از مواردی است که هم افزایی همه‌ی دستگاه‌های اجرایی مرتبط را می‌طلبد و در صورت استفاده مجدد از این منبع در دسترس، شاهد رونق کشاورزی و توسعه پایدار در استان خواهیم بود.

در این شرایط نه چندان امیدوار کننده، باید از آب در دسترس حداکثر استفاده را کرد. یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین راه ها، استفاده مجدد از آب در مصارف خانگی است.

به طور کلی سه نوع آب در دسترس مصرف کنندگان خانگی است، اولین نوع آن، آب سفید یا همان آبی است که وارد خط لوله و خانه‌های ما می‌شود. نوع دوم، آب سیاه یا فاضلاب توالت‌ها می‌باشد و سومین نمونه از آب در دسترس، به آب خاکستری معروف است. آب خاکستری در واقع بیشترین حجم از آب خروجی ساختمان‌ها را تشکیل می‌دهد که شامل آب روشویی، ظرفشویی، حمام، لباسشویی و برخی سیستم‌های خنک کننده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها