تنها مزه‌ای که نوزاد در رحم مادر می‌فهمد


تنها مزه‌ای که نوزاد در رحم مادر می‌فهمد

در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید، دنبال می‌کنیم.

تنها مزه‌ای که نوزاد در رحم مادر می‌فهمد

قلب تمام جانداران با هم فرق دارد


ضربان قلب تمام جانداران با هم فرق می‌کند و حتی جای قلب در بدن هر کدام از این حیوانات متفاوت است. قلب انسان حدود ۷۲ بار در دقیقه می‌زند، اما قلب موش خرمای کوهی آمریکایی هنگام خواب زمستانی فقط ۵ بار در دقیقه می‌زند. قلب مرغ مگس خوار هنگام پرواز حدود ۱۲۶۰ بار در دقیقه می‌زند.

حتی از لحاظ وزنی هم با یکدیگر متفاوت هستند. مثلا وزن قلب انسان حدود ۳۰۰ گرم است درحالی که قلب زرافه ۱۲ کیلوگرم وزن دارد! این شرایط کاملا طبیعی به نظر می‌رسد، زیرا زرافه که جثه بسیار بزرگی دارد باید بتواند به راحتی خون را به تمام نقاط بدن پمپاژ کند. اما قلب قورباغه فقط سه حفره دارد؛ یعنی دارای دو دهلیز و یک بطن است.

معمولا قلب، خون فاقد اکسیژن را از بدن گرفته و آن را برای دریافت اکسیژن به شش‌ها می‌فرستد، سپس به تمام اندام‌های بدن پمپ می‌کند تا اکسیژن به اندام‌ها برسد. قورباغه اکسیژن را نه تنها از ریه‌های خود، بلکه از پوستش هم دریافت می‌کنند. سوسک‌ها هم مانند دیگر حشرات دارای سیستم گردش خون باز هستند؛ به این معنی که خون تمام رگ‌های خونی را پر نمی‌کند. در عوض خون از طریق یک ساختار واحد که دارای ۱۲ تا ۱۳ حفره است، جریان می‌یابد. سوسک‌ها و دیگر حشرات به‌جای ریه‌ها از طریق مجاری روی سطح بدنشان تنفس می‌کنند. میزان تپش قلب سوسک‌ها در یک دقیقه تقریبا به‌همان اندازه ضربان قلب انسان است.
تنها مزه‌ای که نوزاد در رحم مادر می‌فهمد
مارِ بی سر، نیش می‌زند؟

مار‌ها موجودات بسیار خطرناکی هستند که می‌توانند تنها با چند قطره از زهر خود موجب مرگ انسان شوند. درحالی که تمام افراد تصور می‌کنند که اگر سر مار از بدنش جدا شود دیگر نمی‌تواند آسیبی به انسان برساند. در واقع تمام تفکرات و تصورات ما از قطع شدن هر جانداری یعنی تلف شدن آن است. در تمام نقاط دنیا بر این باورند که مار‌ها دارای نیش‌های زهر آلود و خطرناکی هستند. افرادی که دچارگزیدگی نیش مار می‌شوند علائمی همچون مشکلات تنفسی، استفراغ و حالت تهوع بی‌حسی، و از کار افتادگی ارگان‌های بدن در فرد ظاهر می‌شود.
تنها مزه‌ای که نوزاد در رحم مادر می‌فهمد
پفک، عامل ناباروری در کودکان

براساس تحقیقاتی در کشور انگلستان، پفک موجب عقیمی و ناباروری در کودکان می‌شود، همچنین وجود ماده قرمز و نارنجی رنگ می‌تواند اثراتی همچون اختلالات رفتاری، اضطراب و پرخاشگری را در کودکان نیز افزایش می‌دهد. با چند بار مسواک زدن هم اثرات پفک از بین نمی‌رود. سس مایونز حاوی مواد نگهدارنده کربنات پتاسیم و بنزوات سدیم است که سرطان زاست و می‌تواند اثرات بدی بر بدن فرد بگذارد.

افرادی که مصرف چای سیاهشان زیاد است مراقب باشند که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر بدن آن‌ها بگذارد. چای سیاه موجب کم خونی آریتمی قلبی، اختلالات گوارشی، چروکیدگی پوست و ریزش مو می‌شود.

شکر سفید هم برای کبد مضر است و موجب بر هم خوردن متابولیسم سلول‌های کبدی می‌شود.
تنها مزه‌ای که نوزاد در رحم مادر می‌فهمد
چرا عسل فاسد نمی‌شود؟

در واقع عسل تنها ماده غذایی است که در زمستان نمی‌شود تهیه کرد به همین دلیل خاصیت ماندگاری دارد. فاسد نمی‌شود و حتی در هر شرایطی می‌توان از آن نگهداری کرد. هدف طبیعی از درست کردنش ذخیره سازی آن است. هیچ منبع غذایی به این شکل نیست. عسل طبیعی یک ماده اسیدی با PH حدود ۴ است که اسید‌های مانند اسید اگزالیک و اسید فرمیک در عسل وجود دارند و باعث عدم فساد پذیری عسل طبیعی می‌شوند. شکم زنبور‌ها حاوی آنزیم اکسیداسیون گلوکز است که هنگام استخراج شهد به آن اضافه می‌شود.

مخلوط این آنزیم و شهد عسل باعث ایجاد اسید گلوکونیک و پرواکسید هیدروژن می‌شود. همچنین پرواکسید هیدروژن مانند سد دفاعی در برابر هر میکروبی عمل می‌کند. البته با اینکه عسل ماندگاری نامحدودی دارد، به این نکته مهم هم باید توجه شود که هر گونه اشتباهی در فرآوری یا بسته بندی آن می‌تواند منجر به فساد آن شود.
تنها مزه‌ای که نوزاد در رحم مادر می‌فهمد
تنها مزه‌ای که نوزاد در رحم مادر می‌فهمد
نوزادان در هفته‌های ۱۳-۱۵ بارداری می‌توانند طعم‌ها و مزه‌های متفاوتی را تشخیص دهند؛ بنابراین اگر می‌خواهید مطمئن شوید که فرزند شما در آینده غذای خوب و سالمی مصرف می‌کند، حتما در طول بارداری غذای سالم مصرف کنید و بدانید که نوزادان به چیز‌های شیرین‌تر تمایل دارند.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد هر چیزی که خانم‌ها در دوران بارداری می‌خورند در مایع آمنیوتیک قابل تشخیص بوده و جنین طعم و مزه‌ها را کم کم درک می‌کند. شاید این یک مکانیسم بقا به نظر برسد که ما انسان‌ها با عشق به شیرینی به دنیا می‌آییم. ما این مزه را حتی زمانی که در شکم مادرمان هستیم دوست داریم. حدود ۱۵ تا ۱۶ هفته بعد از لقاح، جنین لذتی که از شیرینی می‌برد را با بلعیدن بیشتر مایع آمنیوتیک زمانی که شیرین است، نشان می‌دهد. جالب است زمانی که این مایع تلخ است، جنین تمایلی به آن ندارد. تمایل به شوری و ترشی هم ذاتی است؛ بنابراین اگر جنین به مزه سبزی‌ها در رحم مادر عادت کند بعد از آنکه نوزاد از شیر گرفته شود ناخودآگاه به سمت غذا‌های مقوی خواهد رفت.
تنها مزه‌ای که نوزاد در رحم مادر می‌فهمد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی