در مورد داروی متوکاربامول چه اطلاعاتی دارید؟ نام یکی از برندهای دیگر متاکاربامول، Robaxin است. آیا می دانید با مصرف این دارو، چه عوارضی در کمین شماست؟ متوکاربامول فقط یک دارو یا مسکن نیست. بلکه عامل کاهش دهنده فعالیت بدنی سیستم عصبی مرکزی و آرامش دهنده ماهیچه هاست که برای اسپاسم ماهیچه ها و درد استفاده می شود. احتمالا استفاده دارو یا مسکن آن عوارض جانبی مثل سرگیجه و خواب آلودگی که به نئشگی زیاد می انجامد، می باشد. در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی داروی متوکاربامول می پردازیم.

کاربرد متوکاربامول

برای ریلکس کردن ماهیچه ها به کار می رود. متوکاربامول برای رهایی از درد ها و صدمات کوتاه مدت ناشی از جراحت است که شامل شکستگی، پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن می باشد. احتمالا در طول درمان های فیزیکی یا روش های درمانی دیگر نیز تجویز می شود. این دارو به شکل قرص در بازار موجود است که شامل نام های برند و عمومی می باشد و فقط با تجویز پزشک در دسترس است. در مراحل کلینیکی احتمالا به صورت تزریقی نیز برای بیمار تجویز می شود.

متوکاربامول چیست؟ کاربرد، نحوه مصرف و عوارض متوکاربامول

نحوه مصرف متوکاربامول

طبق دستور پزشک از روباکسین یا متاکاربامول استفاده کنید. تمام اطلاعاتی را که به شما داده می شود بخوانید. تمام دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید. روباکسین به صورت تزریق به عضله یا ورید داده می شود.

این دارو حتما باید توسط پزشک تجویز شود. متوکاربامول را در مقادیر زیاد یا کم و به مدت طولانی مصرف نکنید. حتما میزان دوز مصرفی خود را پیگیری کنید. شما احتمالا باید دوز این دارو را از دو و سه روز بعد از درمان کاهش دهید.

به دستورالعمل های پزشک برای میزان مصرف متوکاربامول توجه کنید. به دلیل اینکه این دارو می تواند بر روی آزمایشات پزشکی تاثیرات مخربی بگذارد و نتیجه آزمایش تان را تحت تاثیر قرار دهد، قبل از انجام هرگونه آزمایشی پزشک خود را در جریان قرار دهید و حتما به او بگویید به چه دلیل پزشک قبلی تان این دارو را برایتان تجویز کرده است.

متوکاربامول تنها بخشی از برنامه درمانی شما است. بقیه موارد درمانی شامل استراحت، درمان فیزیکی یا … می شود. از دستورالعمل پزشک خود پیروی کنید. این دارو باید دور از رطوبت و حرارت نگهداری شود.

قبل از استفاده

قبل از استفاده از این دارو باید عوارض، معایب و مزایایی که دارد را در نظر بگیرید. این تصمیمی است که شما و پزشک تان گرفته اید. برای این دارو اصولا باید موارد زیر در نظر گرفته شود:

آلرژی:

حتما به پزشک خود بگوئید که عکس العمل های غیر طبیعی و آلرژیکی در صورت مصرف این دارو داشته اید. همچنین به پزشک خود بگوئید که به چه چیزهای دیگری آلرژی دارید مثل غذا، رنگ های خوراکی، افزودنی ها یا حتی بعضی از حیوانی. حتما لیبل یا دستورالعمل های روی بسته ها را با دقت بخوانید.

کودکان:

مطالعات مناسبی روی ارتباط سنی افراد و اثرات آن در سنین مختلف و در بچه های زیر ۱۶ سال انجام شده است. البته امنیت و بی خطر بودن آن هم چنان اثبات نشده است.

کهنسالان:

مطالعاتی روی این گروه نیز انجام شده است. افراد کهن سال با مصرف آن به مشکل خاصی برنخورده اند اما به هر حال بیماران مسن به این گونه اثرات دارویی نسبت به جوانان حساس تر هستند.

بارداری:

در این زمینه مطالعاتی روی حیوانات انجام شده است و نتیجه این بوده که تاثیر این دارو روی افراد باردار به شکل معکوسی، خود را نشان داده است. در ضمن تحقیقات خوبی در حیطه زنان باردار و امن بودن مصرف این دارو برای آن ها انجام شده است.

شیر دهی:

مطالعات انجام شده در بحث زنان پیشنهاد می کند که این دارو ریسک زیادی را برای کودکانی که مادرشان در طول دوران شیردهی از این دارو استفاده کرده اند، دارد.

متوکاربامول چیست؟ کاربرد، نحوه مصرف و عوارض متوکاربامول

تداخلات دارویی با متوکاربامول

اگرچه بعضی از داروهای خاص نباید با همدیگر به یکباره استفاده شوند، اما در بقیه موارد دو داروی مختلف می توانند با هم استفاده شوند و مشکلی پیش نمی آید. حتی اگر یک اثر متقابل اتفاق بیفتد. در این موارد پزشک از شما می خواهد دوز مصرفی تان را تغییر دهید یا دیگر احتیاطات ضروری را رعایت کنید.

وقتی شما این دارو را مصرف می کنید، خیلی مهم است که پزشک متخصص تان بداند شما در حال مصرف یکی از داروهای لیست شده زیر هستید. این تداخلات دارویی با بعضی داروهای دیگر، بر اساس اهمیت پتانسیلی که دارند می باشد. پزشک شما احتمالا دوز مصرفی تان را تغییر می دهد یا به شما می گوید چند وقت به چند وقت می توانید این داروها را با هم مصرف کنید.

آلفنتانیل آلپرازولام آموباربیتال آپروباربیتال بنژیکروکودون برومازپا بوپرنورفین بوتاباربیتال بوتالبیتال بوتورفانول کاریوپرودول کلرورال هیدرات کلرودیازپوکسید کلرزوکسازون کلوبازام کلونازپام کلرازپات کودئین دانترولن دیازپام دهیدروکودئین دوکسی لامین اسکتامین استازولام اتکلروینول فنتانیل فلیبانرین فلونیترازپام فلورازپام هالازپام هیدروکودئون هیدرومورفن کتازولام لورفانول لوفکسیدین لورازپام لورمتازپام لوکساپین مدازپام میریدین مفسنین مفوباربیتال مپروبامات متاکزاتون متادون متوهگزیتال متوکلروپرامید میدازولام مورفین مورفین سولفات لیپوزوم نالبوفین نیترازپام اکزازپام اکسی کودون اوکسی مورفین پنتازوکسین پنتوباربیتال پریسیازین فنوباربیتال پرازپام پریمیدون کوازپام رمیفناتیل اسکوپولامین سکوباربیتال سدیم اوکسی باتسوفتانیل تاپنتادول تمازپام تیوپنتال ترامادول تریازولام زولیپدیم

متوکاربامول چیست؟ کاربرد، نحوه مصرف و عوارض متوکاربامول

تداخلات غذایی با متوکاربامول

این دارو نباید به همراه نوشیدنی ها و مواد غذایی زیر مصرف شود زیرا ایجاد تداخلاتی در بدن می شود که عوارض دارو را تشدید می کند. استفاده از الکل یا تنباکو و دخانیات با این دارو سبب ایجاد تداخلات خطرناکی می شود. در مورد استفاده از دارو به همراه غذا، الکل نوشیدن و مصرف دخانیات حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

دیگر مشکلات پزشکی

وجود مشکلات پزشکی روی استفاده از این داروها تاثیر می گذارد. مطمئن شوید که پزشک خود را درباره بیماری های دیگر خود مطلع می کنید مخصوصا:

بیماری های کلیوی و کبدی (در این مورد اثرات این دارو ممکن است به دلیل دفع آهسته از بدن افزایش یابد) ضعف عضلانی یا سستی ماهیچه ها (با احتیاط آن را مصرف کنید چون ممکن است شرایط را بدتر کند)

استفاده درست از متوکاربامول

این دارو را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید و دوز بیشتری استفاده نکنید. همچنین بیشتر از مدت زمانی که پزشک آن را تجویز کرده مصرف نکنید.

دوز مصرفی داروی متوکاربامول

دوز این دارو در بیماران مختلف متفاوت است. از دستورات پزشک خود پیروی کنید. اطلاعات موجود باید مقدار میانگینی از دوز نام برده شده باشد. اگر این دوز متفاوت بود، آن را تغییر ندهید مگر این که پزشک شما تجویز کرده باشد.

مقدار این دارو که بستگی به قوی بودن دارو دارد نیز مهم است. تعداد دوز هایی که روزانه مصرف می کنید، زمان بین مصرف هر دارو و طول دوره زمانی استفاده از داروها، همه و همه به مشکلات پزشکی شما بستگی دارد.

برای دوز خوراکی قرص ها به منظور شل کردن ماهیچه ها بهتر است در بزرگسالان در ابتدای درمان، سه قرص ۵۰۰ میلی گرمی و یا دو قرص ۷۵۰ میلی گرمی چهار بار در روز مصرف کنند. پزشک شما می تواند این مقدار را نسبت به شرایط تان تعیین کند. در بچه ها دوز مصرف این دارو کاملا به پزشک وابسته است و او تعیین می کند.

متوکاربامول چیست؟ کاربرد، نحوه مصرف و عوارض متوکاربامول

عوارض جانبی متوکاربامول

در کنار اثرات دیگر، یک دارو احتمالا سبب بروز عوارض ناخواسته ای می شود‌. اگرچه هیچ کدام از این عوارض جانبی اتفاق نمی افتند اما اگر به آن ها توجه نکنید ممکن است باعث دردسر شوند. این علائم را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

مدفوع سیاه یا قیری رنگ تغییراتی در رنگ پوست درد یا ناراحتی قفسه سینه سرماخوردگی مدفوع به رنگ خاک سرفه ادرار تیره اسهال مشکل قورت دادن و سختی در آن سرگیجه ضربان سریع و تند قلب احساس گرما تب شدید سردرد درد ماهیچه و یا مفصل تورم زیاد در صورت پلک ها، لب ها، زبان، گلو، دست ها، پاها یا اندام های جنسی احساس سبکی در سر، سرگیجه یا حالت غش داشتن از دست داشتن اشتها از دست دادن کنترل صفرا به وجود آمدن مشکلات حافظه و ذهن استفراغ بی حسی صورت، دست ها و پاها درد، حساس شدن بدن یا تورم پاها ادرار سخت یا دردناک تورم پلک ها یا دور چشم ها، صورت، لب ها و زبان قرمزی و کبودی چشم ها قرمزی صورت، گردن، بازو و اغلب قفسه سینه جوش های پوستی خواب آلودگی ضربان قلب آرام یا نامنظم گلودرد زخم یا نقاط و جوش های سفید روی لب ها و اطراف دهان درد معده عرق کردن غده های متورم شده احساس گرفتگی قفسه سینه حرکات تند و سریع بدن بوی نامطبوع و ناخوشایند بدن خونریزی غیر طبیعی یا کبودی بدن خستگی شدید و یا ضعف بدنی استفراغ خونی چشم ها یا پوست زرد

در صورت مشاهده هر گونه از علائم بالا سریعا اورژانس را خبر کنید. علائم اوردوز این دارو شامل عدم هوشیاری و حرکت یا لرزش تمام نقاط بدن می باشد.

بعضی از این عوارض جانبی به موارد پزشکی و اورژانس احتیاجی ندارند‌. این عوارض جانبی در طول درمان با بدن شما خود را هماهنگ می کنند. همچنین پزشک شما احتمالا به شما در مورد راه های جلوگیری یا کاهش بعضی از این عوارض جانبی اطلاعاتی می دهد. در صورت ادامه مشاهده هر گونه عارضه جانبی یا داشتن هر سوال می توانید با پزشک خود آن ها را چک کنید.

عوارض جانبی روباکسین (متاکاربامول تزریقی)

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. با این حال ، بسیاری از افراد دچار عوارض جانبی نمی شوند یا فقط عوارض جانبی جزئی دارند. اگر هر یک از این عوارض جانبی یا عوارض جانبی دیگر شما را آزار دهد یا از بین نرود ، با پزشک خود تماس بگیرید:

ناراحتی معده یا استفراغ سرگیجه احساس خواب آلودگی سردرد گرگرفتگی بی خوابی گرفتگی بینی احساس طعم فلزی در دهان درد محلی که دارو تزریق شده است

اینها همه از عوارض جانبی که ممکن است رخ دهد نیست. اگر در مورد عوارض جانبی سؤال دارید ، با پزشک خود مشورت کنید.

متوکاربامول چیست؟ کاربرد، نحوه مصرف و عوارض متوکاربامول

مشکلات احتمالی دیگر در مورد داروی متوکاربامول

آروغ زدن دوگانگی دید سرگیجه احساس حرکت و لرزش مداوم بدن عدم هضم درست غذا تغییرات ذهنی یا خلق و خو احساس چرخش سر ناراحتی و درد معده مشکلات خواب حرکات غیر قابل کنترل چشم ها و عوارض جانبی دیگری که در این مقاله نمی گنجد.

اگر به هر کدام از آن ها توجه کنید می توانید متوجه آن ها شوید و با پزشک خود در میان بگذارید.

هشدار و احتیاطات لازم حین مصرف متاکاربامول

حتی اگر ممکن است نادر باشد ، ممکن است برخی افراد هنگام مصرف دارو عوارض جانبی بسیار بد و گاه کشنده داشته باشند. در صورت بروز هر یک از علائم یا نشانه های زیر ممکن است مربوط به یک عارضه جانبی بسیار بد باشد ، فوراً به پزشک خود بگویید:

علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر؛ خارش؛ پوستی قرمز ، تورم ، تاول یا لایه لایه شدن پوست با یا بدون تب. خس خس سینه؛ سفتی در قفسه سینه یا گلو. در تنفس ، بلع یا صحبت کردن مشکل دارید. گرمای بدن غیرمعمول؛ یا تورم دهان ، صورت ، لب ، زبان یا گلو. احساس خستگی یا ضعف پوست زرد یا زردی چشم تشنج سرگیجه بسیار بد یا استفراغ کاهش ضربان قلب تب یا لرز گلو درد مشکلات حافظه یا هوشیاری کم احساس گیجی تغییر در بینایی عدم توانایی کنترل حرکات چشم

متوکاربامول چیست؟ کاربرد، نحوه مصرف و عوارض متوکاربامول

آیا ریسک یا هشدار دیگری هم وجود دارد؟

قرص های متوکاربامول شامل اجزای غیرفعالی می باشند‌. باید با پزشک خود در مورد آلرژی و شرایط به وجود آمده صحبت کنید. شرایط پزشکی مثل بیماری های کلیه ای یا کبدی روی متابولیز این قرص اثر می گذارد همان طور که قبلا گفتیم متوکاربامول اثرات پزشکی میاستنی گراویس را محدود می کند.

این قرص می تواند سبب به وجود آمدن عوارض جانبی شود و انجام این اعمال را خطرناک کند. مخصوصا اگر به همراه الکل یا مواد دارو مصرف شود. بزرگسالان مسن تر احتمالا به عوارض جانبی این دارو عکس العمل شدید تر و بیشتری نشان می دهند.

اگر باردار هستید یا در حال اقدام برای بارداری هستید، نباید این قرص را مصرف کنید. این قرص روی شیر پستان مادر تاثیر می گذارد. تست ها و آزمایشات انجام شده روی شیر حیوانات این اثر را اثبات کرده است. پس محتاط باشید و قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

آیا اوردوز اتفاق می افتد؟

احتمال آن هست که با این قرص اوردوز کنید. گزارشات نشان داده اوردوز در هنگامی که مصرف قرص با الکل یا مواد مخدر باشد، اتفاق می افتد. علائم اوردوز شامل سرگیجه شدید، بی حالی، عدم هوشیاری، عرق کردن، سختی در تنفس، لرزش یک طرفه بدن و حمله قلبی می باشد.

اگر فکر می کنید بیش از حد از دارو مصرف کرده اید ، با مرکز کنترل سم خود تماس بگیرید یا فوراً مراقبت های پزشکی را انجام دهید. به طور کامل توضیح دهید چه دارویی استفاده کرده اید ، چه مقدار و چه زمانی این اتفاق افتاده است.

آیا متوکاربامول اعتیاد آور است؟

این دارو به دلیل این که طبق تجویز پزشک مصرف می شود احتمالا اعتیاد آور نیست‌. در دوز های بالاتر خطر بیشتری دارد مخصوصا برای افرادی که سابقه مصرف دخانیات را دارند. به هرحال این دارو ویژگی های مشابهی با مواد دارو ندارد چون سبب ایجاد درد در بدن نمی شود و احساس نئشگی در انسان دست نمی دهد. دوزهای بالا سبب ریسک های بیشتری در مورد عوارض جانبی می گردند که شامل سرگیجه و بی حالی می باشد. داشتن این اطلاعات سبب می شود بتوانید از عوارض جانبی جلوگیری کنید.

قبل از استفاده از روباکسین یا متاکاربامول باید در چه موردی با پزشک خود صحبت کنم؟

اگر به متاکاربامول یا هر نوع دیگری از روباکسین حساس هستید. اگر نسبت به هر گونه دارو مثل این، نسبت به مواد دیگر، مواد غذایی حساسیت دارید. به پزشک خود در مورد آلرژی و نشانه هایی که دارید بگویید؛ خارش، تنگی نفس؛ سرفه، تورم صورت، لب ها، زبان، یا گلو؛ یا هر نشانه دیگری.

این دارو می تواند با دیگر داروها و مشکلات سلامتی تداخل داشته باشد.

به پزشک خود و داروساز درباره تمام داروهایتان (نسخه یا OTC، محصولات طبیعی، ویتامین ها)و مشکلات سلامتی خود توضیح دهید. باید چک کنید تا مطمئن شوید که برای شما ایمن است تا با تمام داروها و مشکلات سلامتیتان تداخل پیدا نکند. دارو را بدون چک کردن با پزشک خود شروع نکنید، تغییر ندهید و یا آنذ را متوقف نکنید.

متوکاربامول چیست؟ کاربرد، نحوه مصرف و عوارض متوکاربامول

مراقبت های لازم حین مصرف متاکاربامول

به همه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود بگویید که شما روباکسین یا متاکاربامول را مصرف میکنید. این اغفراد شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان، و دندانپزشکان می شود. اگر به لاتکس آلرژی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. برخی از محصولات دارای لاتکس هستند. از رانندگی اجتناب کنید و کارهای دیگر را انجام دهید و یا کارهایی را انجام دهید که شما را به حالت آماده باش در نمی آورد تا اینکه ببینید چگونه این دارو شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این دارو ممکن است بر تست های آزمایشگاهی خاصی تاثیر بگذارد. به همه ارائه کنندگان خدمات بهداشت و درمان خود بگویید که شما روباکسین یا متاکاربامول را مصرف می کنید. پیش از نوشیدن الکل و یا استفاده از دیگر داروها و محصولات طبیعی که فعالیت های شما را کند می کنند، با پزشک خود صحبت کنید. این دارو با استراحت، درمان فیزیکی، داروهای درد و دیگر درمان ها استفاده می شود. اگر آن را زمانی که باردار هستید استفاده میکنید، ممکن است باعث آسیب به نوزاد متولد نشده شود. اگر باردار هستید و یا به هنگام گرفتن روباکسین یا متاکاربامول باردار هستید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. اگر شیر می دهید به پزشک خود بگویید. شما باید در مورد هر گونه خطر برای کودک خود با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه می توان روباکسین یا متاکاربامول را نگهداری کرد؟

اگر نیاز دارید که متاکاربامول را در خانه ذخیره کنید ، با پزشک ، پرستار یا داروساز خود در مورد نحوه نگهداری آن صحبت کنید.

استفاده از اطلاعات مصرف کنندگان متاکاربامول

اگر علائم بیماری و یا مشکلات سلامتی شما بهتر نشود و یا بدتر شوند، به پزشک خود زنگ بزنید. داروی خود را با دیگران تقسیم نکنید و داروی دیگری را مصرف نکنید. لیستی از تمام داروها را نگهداری کنید (نسخه، محصولات طبیعی، ویتامین، OTC) این لیست را به پزشک خود نشان دهید. پیش از شروع هر داروی جدید، از جمله تجویز دارو یا OTC، محصولات طبیعی و یا ویتامین با پزشک خود مشورت صحبت کنید. دارو را در جای امنی نگهداری کنید. داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگاه دارید. داروهای بلااستفاده یا داروهای منقضی شده را دور بیندازید. در توالت و یا یک لوله تخلیه نریزید مگر این که به شما گفته شود این کار را انجام دهید. اگر در مورد بهترین روش برای بیرون انداختن داروها سوال دارید، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برنامه های مرتبط برای از بین بردن دارو در منطقه شما وجود داشته باشد. برخی داروها ممکن است یک برگه اطلاعات بیمار دیگر نیز داشته باشند. با داروساز خود چک کنید. اگر سوالی در مورد روباکسین یا متاکاربامولدارید، لطفا با پزشک، پرستار، داروساز یا دیگر تامین کننده خدمات بهداشتی صحبت کنید. اگر فکر می کنید مقدار زیادی مصرف کرده اید، با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید و یا با مراقبت های پزشکی تماس بگیرید. آماده باشید که بگویید چه چیزی مصرف کرده اید، چقدر، و چه زمانی این اتفاق افتاده است.