شما هم دعوت هستید!/ جشن مردمی پایان جشنواره تئاتر آیینی و سنتی


شما هم دعوت هستید!/ جشن مردمی پایان جشنواره تئاتر آیینی و سنتی

آیین پایانی نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در خیابان بهشت تهران و تماشاخانه سنگلج با حضور مردم و هنرمندان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شنبه ۲۶ مرداد، مراسم پایانی نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیین و سنتی در محله قدیمی سنگلج با تدارک برنامه‌های ویژه‌ برای مردم، در دو بخش برگزار می‌شود. بخش نخست با حضور مردم در خیابان بهشت در محله سنگلج، از ساعت ۱۹:۳۰ آغاز و دیگری از ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه سنگلج با حضور تعدادی از هنرمندان و مدیران برگزاری می‌شود.

آن‌چه برای اجرا در خیابان بهشت تدارک دیده شده، قرار است برمبنای زندگی سنتی ایرانی باشد یعنی علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف آیینی توسط گروه‌هایی مثل موسیقی و حرکات آیینی استان‌های مختلف کشور و ورزش‌ها و آیین‌های پهلوانی، با خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها و هنرهای دستی و نمایشی که یادآور زندگی سنتی ایران هستند، از مهمانان این جشن پذیرایی خواهد شد.

خیابان بهشت هنگام برگزاری مراسم در تماشاخانه سنگلج همچنان میزبان مردم و علاقه‌مندان به نمایش‌های آیینی و سنتی خواهد بود و در این فاصله علاوه بر برپایی خیمه‌های پذیرایی و شهر فرنگ، نمایش‌های سنتی و ایرانی نیز اجرا می‌شود.

در بخش دیگر مراسم که در تماشاخانه سنگلج با اجرای افشین هاشمی برگزار می‌شود، چهار هنرمند قدیمی عرصه هنرهای نمایشی تجلیل خواهند شد.

غلامعلی ایوبی، شبیه‌خوان برجسته کشور که در سال ۱۳۱۹ در روستایی از توابع قزوین دیده به جهان گشوده، یکی از چهار پیشکسوتی است که بزرگداشتی به پاس سال‌ها فعالیتش در عرصه هنرهای نمایشی آیینی برگزار خواهد شد.

محمدرضا (نادر) شهسواری‌فرد هم از شیراز، دیگر هنرمندی است که مورد تجلیل قرار می‌گیرد. او که متولد سال ۱۳۲۹ است، از ۹ سالگی با بچه‌خوانی وارد عرصه هنرهای نمایشی شده و یکی از پیشکسوتان نمایش‌های تخت حوضی است.

ابوالفضل کبابیان، شبیه گردان، شبیه خوان و نمایشنامه‌نویس متولد قم نیز در این مراسم تقدیر می‌شود. شغل اصلی او منبت‌کاری است اما به دلیل عشق به اهل بیت از ۱۷ سالگی وارد تعزیه خوانی شده است.

پرویز سنگ‌سهیل نیز از هنرمندان شناخته شده نمایش‌های آیینی و سنتی است که او هم سابقه بازی در نمایش‌های سنتی تخت حوضی و سیاه بازی را دارد و هنر خود را نزد هنرمندانی همچون فریدون کوچکیان‌فرد، داود فتحعلی‌بیگی، حسن عظیمی، جعفر راستگو و داوود داداشی آموخته است.

همچنین با توجه به بسته شدن بخشی از خیابان بهشت برای حضور مردم از ساعت ۱۹ تا ۲۲، اقدامات لازم با همراهی و همکاری شهرداری منطقه ۱۲ تهران، پلیس راهور و دیگر دست‌اندرکاران مربوط انجام می‌شود.

۵۷۵۷

کد خبر 1290189

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس