تأسیس بانک جنین گاو در پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی


تأسیس بانک جنین گاو در پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی

گروه سلامت ــ رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی ابن سینای جهاددانشگاهی، از تأسیس نخستین بانک جنین گاو در این پژوهشگاه خبر داد.

تأسیس بانک جنین گاو در پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهیمحمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ از تأسیس نخستین بانک جنین گاو در این پژوهشگاه خبر داد و گفت: برای نخستین بار در کشور، پس از ۱۰ سال پژوهش، پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا توانست با راه‌اندازی بانک جنین گاو‌های دارای خصوصیات برتر، گامی بزرگ در مسیر خودکفایی تأمین نژاد‌های برتر گاو بر دارد.

صادقی افزود: با توجه به روند افزایش جمعیت در کشور و نیاز فزاینده به محصولات دامی و لبنیاتی و هزینه‌های بالای تولید هر واحد شیر و گوشت، سیاست‌های مختلفی جهت تأمین نیاز‌های کشور در این عرصه مورد بررسی قرار گرفته است؛ پروژه کلان ملی «تکثیر گاو‌ها با خصوصیات برتر با تکنیک تولید آزمایشگاهی جنین» از جمله این طرح‌های ملی بوده که در سال ۱۳۹۶ به عنوان طرح برتر جهاددانشگاهی برگزیده شد.

وی بیان کرد: پروژه با استقبال گرم بسیاری از نهاد‌های عمومی مانند آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و شرکت‌های خصوصی مواجه شد تا جهت خرید محصول قرارداد‌هایی را با این پژوهشگاه منعقد کنند.

رئیس پژوهشگاه ابن سینا یادآور شد: در این پروژه ملی که اساس آن استفاده از فناوری‌های نوین تولیدمثلی با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان تولید است، گاو‌های ممتاز گله انتخاب شده و با استفاده از فناوری لقاح آزمایشگاهی، سالانه حدود ۶۰ جنین از هر گاو ممتاز تولید و به رحم گاو‌های غیرممتاز منتقل می‌شود. بر این اساس، پژوهشگاه ابن سینا با اجرای این طرح توانسته با تولد گوساله ممتاز از گا‌وهای غیر ممتاز، ارزش افزوده جدیدی در صنعت دامپروری ایجاد کند.

صادقی افزود: این پروژه در رفع یکی از مشکلات مهم صنعت دامپروری کشور، یعنی واردات نژاد‌های ارزشمند گاو مانند جرزی، سیمنتال، شاروله و... که دشوار و نیازمند خروج ارز از کشور بود، مؤثر واقع شد. بدین ترتیب پژوهشگاه ابن سینا با واردات تعداد محدودی گاو با خصوصیات برتر و از نژاد‌های مختلف و تولید جنین از آنها، برای اولین بار در کشور موفق به تأسیس بانک جنین از نژاد‌های گوشتی، شیری و دو منظوره شد.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تیپ ناهماهنگ و خلاف مُدِ الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی