پدر طبیعت ایران در منزل ابدی خود آرام گرفت


پدر طبیعت ایران در منزل ابدی خود آرام گرفت

گنبدکاووس _ ایرنا _ پیکر مرحوم دکتر غلامعلی بسکی که از وی به عنوان پدر طبیعت ایران نام برده می شود، عصر روز جمعه با حضور طبیعت دوستان گلستانی و جمعی از مدیران استانی در موقوفه خود در روستای تنگراه در شرق استان گلستان به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم تشییع پیکر دکتر بسکی بعدازظهر جمعه از مقابل بیمارستان بسکی شهر گنبدکاووس تا بلوار دانشجو بر روی دست طبیعت دوستان و دوستداران این چهره فرهیخته انجام شد و سپس به محل دفن وی در روستای تنگراه منتقل شد.

مراسم تشییع در گنبدکاووس با حضور پرشور مردم درحالی برگزار شد که از مقامات کشوری خصوصا مدیران محیط زیست کشور و استان در این مراسم خبری نبود و تنها استاندار گلستان و چندتن از مدیران استانی و شهرستانی در آیین تشییع پدر طبیعت ایرزان حاضر شده بودند.

دوستداران پدر طبیعت ایران با عزیمت به روستای تنگراه به فاصله بیش از ۶۰ کیلومتری گنبدکاووس، دکتر غلامعلی بسکی را در محلی که خود در قید حیات درخواست دفن در آنجا را داشت به خاک سپردند.

دکتر مهناز بسکی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: پدرم از سال ها قبل به فکر محیط زیست بود و دغدغه حفظ و نگهداری آن را داشت از همین رو فعالیت ایشان در این مسیر برنامه ریزی شد و حفاظت از منابع خدادادی و محیط زیست بزرگترین میراث دکتر بسکی برای ایران و جهان است.

وی افزود: مطالبه گری و نگرانی دکتر بسکی باید بصورت یک الگو برای نسل های دیگر باقی بماند و همه ما به عنوان وارثان این طبیعت، امانتداران خوبی هم باید باشیم و در مقابل بداخلاقی هایی که در این مسیر اتفاق می افتد، فریاد اعتراض برای بقای بشریت باشیم.

استاندار گلستان نیز ضمن تسلیت درگذشت دکتر غلامعلی بسکی اظهارداشت: امروز در مراسم تشییع فردی شرکت کرده ایم که فعالیت های محیط زیستی وی می تواند سرلوحه جوانان باشد تا در آینده منابع طبیعی به درستی به آنها رسیده و ضامن سلامتی جهان باشد.

هادی حق شناس افزود: همه باید در زمینه حفظ محیط زیست نگرانی داشته باشیم و این موضوع جز با گام برداشتن هر فرد به عنوان یک ناجی محقق نخواهد شد

وی یادآور شد: امروز ایجاد زباله، جمع آوری آن و پسماند حاصل از فعالیت های روزمره به یکی از مشکلات محیط زیستی بدل شده و تا وقتی که همه در این راستا دست به دست هم ندهیم تا با ایجاد زباله کمتر و دور نگه داشتن آن از طبیعت و حفظ منابع آبی به فکر آینده نباشیم به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

به گزارش ایرنا، دکتر غلامعلی بسکی روز چهارشنبه گذشته پس از گذراندن یک دوره بیماری در سن 88 سالگی درگذشت؛ وی معروف به پدر طبیعت و محیط زیست ایران متولد ماه بهمن سال ۱۳۱۰ در سبزوار و یکی از هواداران برجسته محیط زیست به شمار می رود.

وی از ۶ سال پیش به دلیل سکته مغزی ابتدا در بیمارستان و سپس در منزل بستری و تحت مراقب بوده اما از ۱۶ آبان پارسال به دلیل مشکلات تنفسی به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بسکی در گنبدکاووس منتقل شده بود.

وی پس از به پایان رساندن تحصیلات متوسطه، در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و درسال ۱۳۴۵ در رشته جراحی زنان از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد.

دکتر بسکی در سال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در شهر گنبدکاووس تاسیس کرد اما در سال ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها کرد و زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست نمود.

وی درچند دهه اخیر فعالیت های گسترده ای در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست انجام داد که راه اندازی بنیاد جهانی دکتر بسکی با عنوان مکتب حرمت حیات با هدف حفظ محیط زیست از آن جمله است.

تاسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی، تاسیس مدرسه تیزهوشان و نیز خانه ریاضی استان گلستان و سرای گاندی (تیزهوشان فقیر در روستاها) و وقف ۶ باب منزل مسکونی در مشهد از دیگر فعالیت های این پزشک طرفدار طبیعت است.

9433/1860

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تهران رکورددار چند قلوزایی