با چالش تبدیل باشگاه ورزشی به کارزار انتخاباتی مقابله کنیم!


با چالش تبدیل باشگاه ورزشی به کارزار انتخاباتی مقابله کنیم!

* سینا پسران افشاریان

سال ۸۶ بود که انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با کلاس جدیدی از تبلیغات برگزار شد تبلیغاتی از جنس انتقال تیم‌های مطرح پایتخت به شهرستان.

پاس تهران یکی از باشگاه‌های معروف ایران در اتفاقی عجیب و با حیرت جامعه ورزش با حمایت چند نماینده مجلس سر از همدان درآورد تا باشگاهی با بیش از ۶دهه تاریخ اکنون دیگر وجود نداشته باشد، علاوه بر پاس باشگاه‌هایی چون پیکان به شهر قزوین (سال ۸۷)، صباباتری به شهر قم (سال ۸۷) و تیم راه‌آهن به شهر ری (سال۸۷) از دیگر انتقال‌های سیاسی تیم‌های ورزشی در ایران بود که همگی ناموفق و منجر به شکست شد.

البته در طی یک دهه اخیر چندین باشگاه‌ دیگر از جمله نفت تهران، ملوان انزلی، خونه‌به‌خونه و ... نیز تا آستانه انتقال پیش‌رفتند ولی سرانجامی نداشت.

بعد از یک دهه انتقال تیم‌ها که همگی به شکست انجامید، در چند سال گذشته کلاس جدیدی از تبلیغات شکل گرفته که یا صاحب امتیاز تیم به شکلی عجیب و بصورت اجاره‌ای امتیاز تیمش را به یک شخصیت سیاسی اهدا می‌کند یا یک نهاد دولتی یا خصولتی امتیاز تیمی را در اختیار می‌گیرد و در انتخابات از آن استفاده تبلیغاتی می‌کند و یا در پشت پرده تشکیل تیم ورزشی یک نماینده مجلس یا یک شخصیت سیاسی دیده می‌شود درحالیکه در بخش مدیریت آن تیم هیچ سابقه مدیریت ورزشی دیده نمی‌شود.

بگذریم که باشگاه‌های ورزشی کشور همگی بدلیل نوع مدیریت توسط یک شخصیت دولتی یا سیاسی اکنون یا ورشکسته و یا تبدیل به یک باشگاه با میلیاردها بدهی شده‌اند و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بهترین مثال برای آنهاست، در شهرستان‌ها این وضعیت بیش از پیش نمود یافته و اکنون در شهر ارومیه باشگاه‌های مطرح این شهر بدلیل همین نوع مدیریت (مدیریت سیاست بر تیم) عملا به یک بنگاه سیاسی تبلیغاتی تبدیل شده‌اند تا ورزشی .

با ادامه این روند در آینده‌ای نزدیک نه تنها ورزش و باشگاه‌ها تبدیل به ملک شخصی شخصیت های سیاسی خواهندشد بلکه بزودی شاهد نابودی ورزش حرفه‌ای و حاکم شدن وضعیت آشفته بازار در مسابقات مختلف خواهیم بود.

با نزدیک شدن به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تبلیغات ورزشی کاندیداهای انتخاباتی بیش از پیش افزایش یافته بطوریکه در کمتر مراسم ورزشی و رونمایی در تیم‌ها است که نام شخصیت سیاسی و یا کاندیدای احتمالی در پشت پرده دیده نشود، باشگاهی که عمر آن کمتر از یک دهه بوده و عملا یک باشگاه جوان است به لطف حمایت‌های شخصیت سیاسی انتخاباتی از آخرین سال‌های عمر خود برای کسب چند صد رای استفاده می‌کند.

یادمان نرود ۴ سال قبل و در راستای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از باشگاه‌های مطرح شهر ارومیه در راستای تبلیغات و حمایت یک کاندیدای انتخاباتی بعد از عقد قرارداد با یک سرمربی خارجی و یک بازیکن خارجی، آن ۲ را به عنوان نماد حمایت ورزشی‌ها از آن شخصیت بارها به کارزار انتخاباتی آورد و بعد از پایان انتخابات علاوه بر خروج سرمربی و بازیکن از آن تیم مطرح، اکنون پرونده‌ شکایتی توسط آنان در فدراسیون جهانی رشته مربوطه علیه ایران و تیم مذکور تشکیل و رای صادره به محرومیت از خرید بازیکنان خارجی، رفتن آبروی باشگاه‌های ایرانی و ثبت در پرونده ورزش ایران شد.

بهرحال امیدواریم قوانینی جدید من باب خروج ورزش از دایره سیاسیون و انتخابات در کشور ایجاد شود و شاهد این موضوع باشیم که دیگر باشگاه‌های ورزشی به چالش و کارزار انتخاباتی تبدیل نشود و از نابودی باشگاه‌های بزرگ و با قدمتی همچون پاس در این زمینه درس عبرت بگیریم.

46

کد خبر 1290052

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟