خشونت علیه کودکان، آشکارترین نوع آن


خشونت علیه کودکان، آشکارترین نوع آن

هرگز نمی توان مطمئن بود که کودک به طور کامل از آزار در امان مانده است اما شما می توانید از الگویی پیروی کنید که احتمال تجربه چنین خشونتی را بسیار کم می کند.

آزار جنسی کودکان یکی از رایج ترین انواع خشونت علیه کودکان است. شایع اما پنهان است و متأسفانه کودکان از آن سخن نمی گویند. آمار آزار جنسی کودکان در جهان آمار کم و غیرقابل توجهی نیست هرچند بسیاری از موارد آزار جنسی کودکان ثبت نمی شود اما کودکان زیادی در دنیا چنین تجربه خشونت باری را از سر گذرانده اند بدون این که بتوانند درباره آن حرف بزنند یا اثباتش کنند.
کودکان آزارگران جنسی را می شناسند و در چند درصد موارد قربانی خشونت یکی از نزدیک ترین افراد خانواده، دوستان یا مراقبان خود می شوند. آزارگران در بسیاری از موارد مرد هستند و کودکان دختر پسر هردو در معرض چنین خشونتی قرار دارند. اثرات آزارهای جنسی زیانبار و مهلک است و آزار جنسی در کودکی یکی از دلایل اصلی افسردگی و مردم گریزی در بزرگسالی است.
آزار جنسی احساسات متضادی را در کودک برمی انگیزد. او احساس شرم می کند،خود را گناهکار می داند، می ترسد و در عین حال خشمگین و عصیانگر است. به عنوان یک فرد بالغ می توانید کودکی را تصور کنید که اینچنین مورد آزار و خشونت قرار گرفته است و تبعات روانی، عاطفی و احساسی آن را برای خود به تصویر بکشید.
به همین دلیل است که والدین تا زمانی که کودک‌شان به بلوغ جنسی نرسیده است باید بر زندگی کودک نظارت مستقیم و بی واسطه داشته باشند. شما باید بدانید که در زندگی کودکتان چه می گذرد، مراقبش باشید و حواستان باشد که چنین چیزی از کودکتان دور نیست. وظایف شما مشخص و معلوم است؛ باید به کودک آموزش بدهید، مراقبش باشید و با نشانه های خشونت جنسی در کودکان آشنا شوید، رابطه عاطفی عمیقی با کودک داشته باشید و او را به خودتان نزدیک نگه دارید.
هرگز نمی توان مطمئن بود که کودک به طور کامل از آزار جنسی در امان مانده است اما شما می توانید از الگویی پیروی کنید که احتمال تجربه چنین خشونتی را بسیار کم می کند.
اولین و مهم ترین چیز این است که آموزش های جنسی را در زمان مناسب به کودک بدهید. البته شما نمی توانید تا قبل از سن ۶سالگی بسیاری از مفاهیم جنسی و خشونت های جنسی و تجاوز را به طور کامل و دقیق به کودک توضیح بدهید با این حال پرداختن به این مسأله باید بخشی از آموزش های دوران کودکی باشد.
شرم و خجالت از مطرح کردن مسائل جنسی با کودکان بر مبنای این پیش فرض که باید حیا کرد و همه‌چیز را نگفت فقط زمینه ای فراهم می کند تا کودک اگر در چنین موقعیتی قرار گرفت نادانسته رفتار کند، مورد خشونت قرار بگیرد و آن را از شما پنهان کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان