تلاش رهبر حزب کارگر برای برکناری جانسون


تلاش رهبر حزب کارگر برای برکناری جانسون

خبرگزاری آریا- رهبـر حـزب کارگـر انگلیس، برکناری نخست وزیر این کشور و جلوگیری از برگزیت بدون توافق را خواستار شد.

تلاش رهبر حزب کارگر برای برکناری جانسون
خبرگزاری آریا- رهبـر حـزب کارگـر انگلیس، برکناری نخست وزیر این کشور و جلوگیری از برگزیت بدون توافق را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبـرگـزاری رویتـرز، رهبـر حـزب کارگـر انگلیس، برکناری نخست وزیر این کشور و جلوگیری از برگزیت بدون توافق را خواستار شد.
جـرمی کوربین از رهبـران سایر احـزاب انگلیس خواست تا دولت کنونی این کشور را سرنگون کنند. «حـزب کارگر»، به عنوان اولین نیروی سیاسی مخالف دولت کنونی انگلیس و «حـزب لیبرال دموکرات»، روز پنجشنبه تفاوت‌ها درباره رویکـرد خود مبنی بر، برکناری «بـوریس جانسـون» و جلوگیری از «بـرگزیت بدون تـوافق»، را بیان کردند. رئیس جـدید دولت انگلیس، که تـوافق خـروج مـذاکره شده توسط «تـرزا می» با اروپـایی‌ها را رد می‌کند، وعـده داده است انـگلیس تا 31 اکتبر سال جاری میلادی، با یا بدون توافق، اتحادیه اروپا را ترک کند. در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق، از اتحادیه اروپا خارج شود، این کشور با شوک شدید سیاسی-اقتصادی مواجه خواهد شد.
اما رویکرد «بـوریس جـانسون» در زمینه خروج بدون توافق از اتحـادیه اروپـا، او را در تقـابل مستقیم با مجلس عـوام این کشور قـرار داده است، که عمدتا مخالف برگزیت بدون توافق می‌باشند. مجلس عوام انگلیس، کار خود را پس از تعطیـلات تابستانی، در تاریخ سـوم سپتـامبـر از سر می‌گیرد. «جـرمی کـوربین» رهبـر حـزب کارگـر، روز پنجشنبه، در نامـه‌ای سرگشاده خطاب به سیاستمـداران و طبقه سیاسی انگلیس، رأی عدم اعـتماد به «بـوریس جانسـون» را خواستار شد و در ادامه، تشکیل و روی کار آمدن «دولت موقت به شدت محدود در زمان» را پیشنهاد داد؛ دولتی که «بـرگزیت» را به تاریخی بعد از 31 اکتبر به تعویق انداخته و انتخابات جدید پارلمـانی را سازمانـدهی و برگزار کند. رهبـر حـزب کارگـر در نامه خود، تصـریح کرد: «دولت فـعلی برای"خـروج بدون توافق از اتحـادیه اروپـا" مامـوریت و دستورالعمل ندارد و همـه پرسی سال دو هـزار و شـانزده میلادی (هـزار و سیصـد و نـود و پنج شمسی) هیچ دستورالعمل و برنامه‌ای را برای"خـروج بدون توافق از اتحـادیه اروپـا" به دولت اعطا نکرده است.»
وی افـزود: «بنابراین من قصـد دارم در اسرع وقت و در لحظه‌ای که شانس موفقیت برای ما مناسب باشد، رای عدم اعتماد خودم را ارائـه دهم.» شماری از منتخبین حزب محافظه کار «بـوریس جانسـون»، گفته اند که در نظر دارند، پیشنهاد کوربیـن را مورد بررسی قرار دهند. اما ابتکار عمل رهبـر حـزب کارگـر انگلیس، اعضاء حزب لیبرال دموکرات این کشور را اغـوا نکرده است؛ چراکه «جـو سوینسـون» رهبر این حـزب، روز پنجشنبه گفت هیچ موضوعی مبنی بر این که «جرمی کوربین»، رهـبری یک دولت اضطراری در انگلیس را بر عهده بگیرد، وجود ندارد. وی گفت: «ما با یک بحران ملی روبـرو هستیم. ممکن است به یک دولت اضطـراری برای حل آن نیاز داشته باشیم، اما اگر جـرمی کوربین واقعاً می‌خواهد این (طـرح) موفق شود، حتی اگر انجامش میـسر شود، یقیناً او باید درک کند که قادر به اداره و رهبـری این دولت نمی‌باشد.»
اگرچه «بـوریس جانسـون» در مجلس عـوام انگلیس، تنها یک رأی اکثریت را در اختیار دارد، اما ابتکار عمل «جـرمی کـوربین» می‌طلبد چـهارده نماینده حزب «لیبرال دموکرات» از او حمایت کنند. در مقابل، هرگونه ابتـکار عمل رقابتی نیز، بدون حمایت «جـرمی کوربیـن»، از شانس موفقیت برخوردار نخواهد بود. سخنگوی «بـوریس جـانسون» تصریح کرد طرح‌ها و برنامه‌های رهـبر حـزب کارگـر، کوچک شمردن نتیجه همه پـرسی 23 ژوئن دو هـزار و شانـزده (هـزار و سیصد و نود و پنج شمسی) را اثبات می‌کند. در این رای گیری، 52 درصد از رای دهندگان، به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند. وی گفت: «دولت ما معتقد است مردم تصمیم گیرنده هستند و باید به نتایج آراء احترام گذارده شود. «جـرمی کوربیـن» تصور می‌کند مردم خدمتکار هستند و سیاستمداران می‌توانند آراء و نظـرسنجی‌هایی که دوست ندارند، را ملغی کنند.»
پس از آن که «فیلیـپ هامـوند»، وزیر پیشین دارایی انـگلیس چنین ارزیـابی کرد که مجلس عوام از خـروج بدون توافـق انگلیس از اتحـادیه اروپـا جلوگیـری خواهد کرد، «بوریس جانسون»، که رهبـری کمپین «طرفداران خـروج انگلیس از اتحادیه اروپـا» را در همه پرسی 23 ژوئن بر عهده داشته است، روز چهارشنبه گفت: «کسانی که پیش از این سعی در جلوگیری از خـروج انگلیس از اتحادیه اروپـا داشتند، به طـرز «وحشتـناک» درگیر همکاری با یکدیگر هستند.»
چنانچه علیه دولت «بوریس جانـسون» رأی عدم اعتـماد داده شود، نماینـدگان، یک دوره 14 روزه در اخـتیار خواهند داشت که تلاش نمایند دولتی جدید تشکیل شود، در غیر این صورت، انتخابات جدیـدی برگزار خواهد شد که احتمالاً بعد از تـاریخی خواهد بود که از هم اکنون برای خـروج انگلیس از اتحـادیه اروپا، برنامه ریـزی شده است.
مردم انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز، در همه‌پرسی 23 ژوئن سال دو هـزار و شانـزده میلادی، به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق پیرامون وضعیت روابط سیاسی-اقتصادی پس از اجرای برگزیت، سبب تعویق در اجرای این همه پرسی شد. «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس سه بار طرح توافق با اتحادیه اروپا را به پارلمان ارائه کرد، اما نمایندگان، آن را نپذیرفتند. وی با اعلام شکست در حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام و در تاریخ هفتم ژوئن رسماً از سمت نخست‌وزیری انگلیس کناره‌گیری کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان